• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

I dag blev det:
    Torsk
    1 morot
    Några skivor gul lök
    Persilja
    4-5 Vitpepparkorn

Jag plockade bort torsken och mixade med kokvattnet. Men det går att mixa ihop allt också.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

glömde skriva att jag hade lite pressad citron i också...

☆ Vincent ☆ 110817
  • Nassoj

Finns mycket gott här som lillkillen ska få prova. Får rensa frysen och gå och storhandla :)

• Basi

Har ni varit noggranna med att pröva en ny sak varje vecka?
    Rådgivningstanten påpekar det varje gång att man bör vara försiktig. Visst är det skäl att vara försiktigt eftersom de små kan vara allergiska. Men för varje krydda??

• Cupcake1985

Basi: Nej. Alltså jag tror man märker om barnet är allergiskt. Hade jagg mräkt det hade jag testat att plocka ur ingrediens för ingrediens. Hur gör de som köper barnmat? Du kan ju inte direkt plocka ur ingredienserna då och så många olika barnmatsburkar finns det ju inte.

• IceCloud

Min lille kille har börjat rata min mat sen jag började med kött o fisk!
    Grönsakspureer går bra ibland.
    När han får mat sitter han bara o fräser ut det. Men tar jag fram fruktpureer då hoppar han upp o ner i stolen o bara gapar!
    Beror det på att han tycker frukt är mycket godare så det är därför han spottar ut allt?
    Har ni varit med om liknande?
    Ska jag ta bort frukten ur kosten ett tag eller bara fortsätta köra på grönsaker o strunta i proteiner?

☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Min tjej är också kinkig med maten just nu. hon är 6 1/2 mån. Oftast så blir hon jättearg när hon får första tuggan och vill stoppa in händerna och börjar gråta. Frukt är det inga problem med. Då gapar hon bara. Hur gammal är han?

• L86

Har samma problem med min kille, 6 månader. Problemen började hör med när vi la till proteiner... Frukt är toppen även här. Jag försöker göra mat där någon frukt ingår som ingrediens. Typ "flygande jakob" med kyckling och banan :)

• L86

Idag gjorde jag en orange laxgryta.

En fryst laxfilé, sötpotatis, morot, lite broccoli, ca 1 cm purjolök, ca 10 torkade finhackade aprikoser, grädde och en nypa svartpeppar. Kokade ihop allt och mixade. Blev riktigt gott! Hoppas deg blev sött nog för min kräsna kille bara ;)

• IceCloud

Ok, det kanske är något som kommer nu med åldern då. Han e 6 mån.
    Han stoppar också in fingrarna i munnen, ser nästan ut som han försöker gräva ut maten ur munnen :) 

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.