-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Ett tips mannagrynsgröt gjort på ersättning sen en missad frukt ner ;) smaskens
-
IceCloud: Man ska väl inte säga härligt men skönt att andra har samma bekymmer. Känns lite sådär att mata henne ute bland folk imorgon. Vi ska iväg till farbror doktorn och då blir det lunch ute. Hoppas det fungerar. :)
-
Cupcake- Man får säga så. Jag tycker det kan vara skönt att höra att andra har samma bekymmer så man inte känner att man är helt själv om det!
Åhh, mata ute...Jag bävar för den dagen...Kom förresten på att jag nog måste göra det i morgon om han inte vill ha flaskan...Vi ska på mammagruppsträff. Fast de är nog överseende med lite matskvätt :P
-
L86- Det kanske inte beror på proteinerna, det kanske bara blev en slump i o med att våra små blev 6 månader, eftersom båda gör likadant... De kanske hade börjat med detta även om man fortsatt med rotfrukter o grönsaker.
Eller så är det proteinet som ställt till det...
-
Min BVC sjuksköterska sa att de hade slutat rekommendera "en sak åt gången" och hela det e.s. det hade inte visat sig hjälpa med att upptäcka allergier m.m.Basi skrev 2012-02-14 13:32:32 följande:Har ni varit noggranna med att pröva en ny sak varje vecka?
Rådgivningstanten påpekar det varje gång att man bör vara försiktig. Visst är det skäl att vara försiktigt eftersom de små kan vara allergiska. Men för varje krydda??
Jag tår det bara lugnt med nya grejar som jag vet att är allergiframkallande eller svårsmälta, annars tänker jag inte sa mycket på om det är nytt eller inte.
Till lunch i morgon blir det lax, sötpotatis och broccoli. Har dock inte riktigt bestämt om jag mixar allt tillsammans eller var för sig eller hur... vad tycker ni? -
Idag har jag gjort ny barnmat med ris, grädde, kyckling, curry, banan, purjolök och banan. Hoppas detta kommer uppskattas. Hon gillar helt klart mat med mer smak nu än innan. Svårigheten är bara att krydda lagom mycket.
-
Slänger in ett länktips på köttfärssås och spagetti.
http://www.saltpeppar.se/blog/?p=4486
Dotter åt detta med god aptit. Hon som annars kan vara rätt så kräsen, men detta och fisken jag tipsade om tidigare går ned utan protest. -
Redfox: Den ska göras så snart möjlighet finnes. Idag är det fullt upp med både sjukhusbesök och bvc. Har lagt katrinplommon i vatten så att vi får lite mer katrinplommonpuré här. Den går åt som smör i solsken.
-
favoritar
-
Detta kanske inte här till tråden men chansar ändå :)) Jag skulle vilja ha lite feedback på min 5-månaders matschema.. Det ser ut ungefär såhär:
06,00 200ml ersättning
Ca 11.00 1-2iskuber puré o ca 100ml ersättning
14.30 150-200ml ersättning
18.00 en portion gröt
21.00 150-200ml ersättning
Vad tycker ni? :))