• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Carlhammar

På tal om att man förr i tiden bodde med sina föräldrar hela livet.
    När man blev vuxen, vilket man ofta var tvungen till tidigare då, fick man ta samma ansvar som de andra vuxna i hushållet, jaga mat eller bygga hus eller va de nu kunde vara. Beror väl på hur långt bak man går antar jag. 
    Idag är det pengar man som vuxen måste dra in för att få hushållet att funka, tillsammans med övriga hushållssysslor dårå. 
    Men det är klart, skulle jag sitta på några miljoner och veta att de kommer försörja mina barn för resten av deras liv, så skulle jag väl köra på det jag med.

• jennifer88

Tycker det låter väldigt lite, och att du mycket väl ska kunna kräva att hon betalar minst 3000 kr. Jag betalade ca 3000 kr i månaden när jag bodde hemma efter studenten, vissa månader mer och andra mindre (var timvikarie och fick själv avgöra vad jag hade råd med när lönespecen kom, tjänade inte mycke..) Vad jag inte visste då va att pengarna sparades på ett konto och under mitt första år hemifrån fick jag tillbaka lite varje månad, vilket var en otrolig trygghet.. alla kan inte ekonomiskt göra på det sättet vilket jag klart förstår men har man möjligheten kan det vara ett bra tips. Jag lärde mig trots allt att saker kostar och var förberedd när jag väl flyttade...

Ärligt, varför ska hon lära sig ta ansvar, bli vuxen och skaffa ett ordentligt jobb om hon inte måste? Passa på nu när hon bor hemma att lära henne värdet av pengar...

• dd2

Personligen tycker jag ens barn inte skall behöva betala för att få bo hemma. Oavsett 0 eller 20 år.

Möjligen för mat då men några 1500 för eventuellt/månad  för sitt barn fyllt 20 kostar det knappast.

• Carlhammar
    jennifer88 skrev 2010-05-05 20:09:34 följande:
    Tycker det låter väldigt lite, och att du mycket väl ska kunna kräva att hon betalar minst 3000 kr. Jag betalade ca 3000 kr i månaden när jag bodde hemma efter studenten, vissa månader mer och andra mindre (var timvikarie och fick själv avgöra vad jag hade råd med när lönespecen kom, tjänade inte mycke..) Vad jag inte visste då va att pengarna sparades på ett konto och under mitt första år hemifrån fick jag tillbaka lite varje månad, vilket var en otrolig trygghet.. alla kan inte ekonomiskt göra på det sättet vilket jag klart förstår men har man möjligheten kan det vara ett bra tips. Jag lärde mig trots allt att saker kostar och var förberedd när jag väl flyttade... Ärligt, varför ska hon lära sig ta ansvar, bli vuxen och skaffa ett ordentligt jobb om hon inte måste? Passa på nu när hon bor hemma att lära henne värdet av pengar...
    Låter skitsmart!
  • Friddan1989

Jag är 20 år och bor fortfarande hemma hos mammsen.
    Har aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga vilket är 5700 kr/mån efter skatt. Betalar 1500 kr/mån i matpengar.

• Plärtan

Jag och min 1-åring hyr ett rum av mina föräldrar för 2000 kr. Matkostnad har vi löst så att jag betalar 1000 kr + att jag står för lunchen varje dag. Fast då ingår inte maten jag köper till min son (gröt, frukt, barnmat osv). Naturligtvis betalar jag mina och sonens  kläder/hygienartiklar för egna pengar.

Hushållsarbete gör jag ganska mycket eftersom jag är föräldrarledig. Tvätt, disk, matlagning delar vi upp jämt mellan de vuxna i hushållet.

Jag tycker inte din dotter bara ska "hjälpa till" i hushållet, utan faktiskt göra lika mycket som hon hade gjort i en egen lägenhet. Hon är ju trots allt vuxen!

• ääni
    Lajm88 skrev 2010-05-05 20:01:33 följande:
    Då ska man alltså vänta på att ens barn mognar i sin egna takt utan att hjälpa till / pusha på något? Jag tror det är bra om ens barn förstår att pengar inte växer på träd och att mamma och pappa faktiskt arbetar hårt(?) för att få ihop pengarna. Det är inte billigt att ha en nyvuxen hemma, och den nyvuxna måste därför bidra med något precis som alla andra vuxna i familjen.
    Som jag skrev tycker jag att man ska hjälpa och stötta sina barn hela livet. Men det kan man göra på olika sätt. Det måste inte innebära att de som 20-åtingar betalar hyra och uppehälle. Man kan hjälpa dem att söka jobb, uppmuntra dem att plugga medan de ändå bor hemma, uppmuntra dem att spara pengar osv.  Vilken stöttning som är lämplig beror naturligtvis på individen (barnet) och familjen! Vi är ju alla olika, behöver olika stöttning och kan stötta på olika sätt. Självklart kan man förvänta sig att ungdomar hjälper till med hushållsarbetet efter bästa förmåga.
  • Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:01:50 följande:
    Min tös är 18,5 år och har socialbidrag ca 3500 kr i månaden. Hon betalar ingenting hemma men däremot får hon betala ALLA sina grejor! Sin mat, sin pojkväns mat (om de äter här, sina kläder, sitt busskort, sin mobil, sina fivkpengar... ALLT utom typ tvättmedel, diskmedel o sånt. Hon köper hem sin egen mat och lagar den själv. Jag är jättenöjd med detta!
    Köper sin egen mat och lagar sin egen mat? Usch vad sniket det låter, har ni namnlappar på era smörpaket? Lås på brödburken? 
    Förstår inte hur man kan vara så snål mot sitt eget barn. Bjuder du henne på middag ibland, eller tar du betalt då? *ryser*
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • dd2

Era ungar måste vara tjocka som äter för 1500kr/månad. Alternativ att ni som föräldrar är tjocka, matvrak snyltare och utnyttjar era barns situation.

Herregud, skaffa inte barn om ni inte kan försörja det. Varför skulle det vara större eller ens frågan om skillnader på en omyndig 17 åring och en 20 åring för det bor hemma?!

Herregud!! Dubbelmoral är det svårt att bli klok på! Irriterande dessutom :)

• Carlhammar
    dd2 skrev 2010-05-05 20:26:25 följande:
    Era ungar måste vara tjocka som äter för 1500kr/månad. Alternativ att ni som föräldrar är tjocka, matvrak snyltare och utnyttjar era barns situation.   Herregud, skaffa inte barn om ni inte kan försörja det. Varför skulle det vara större eller ens frågan om skillnader på en omyndig 17 åring och en 20 åring för det bor hemma?!   Herregud!! Dubbelmoral är det svårt att bli klok på! Irriterande dessutom :)
    Stackars människa som lever på mindre än 50 spänn om dan. Hej nudelsoppa!
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?