• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Knappamamma

har en 3 åring och en på väg så de är lång tid kvar till detta för en annan
    men eftersom ja själv flyttade hemifrån direkt efter gymnasiet så har ja ju varit van vid att försörja mig själv, min man bodde hemma en period och jobbade och fick då betala.

min egen ståndpunkt är att har man slutat skolan och har jobb så ska man betala och hjälpa till hemma, summa får ju bero på hur mycket barnet (läs vuxen) tjänar.
    sen beroende på hur vår egen inkomst ser ut så skulle ja ta de pengar som min dotter tex har betalat och spara de tills hon väl flyttar hemifrån och då är de ett trevligt tillskott när hon ska skaffa inredning.

våra vuxna barn betalar knappast för sina föräldrar, om de betalar så är de ju för sitt eget uppehälle

• vampyria2

Jag skulle inte ta betalt av mina barn när de bor hemma, skulle tycka att det är bra att de får pengar så de kan spara och göra en hel del roliga saker...de kommer att få betala räkningar m.m resten av livet sen, så jag tycker de kan slippa när de bor hemma.

MEN i och för sig så beror det på ekonomin i familjen, har resten av familjen det väldigt knapert och barnet har ett jobb så kan det ju faktiskt hjälpa till {#lang_emotions_dreamer}

• Pix Ladin

Det rimliga är att hon flyttar hemifrån.
    OM ni är överrens om att hon ska bo kvar hemma så tycker jag åtminstone att hon kan betala 3000 för mat och husrum.

• PeGw

Det beror ju helt på vad hon tjänar och vad du har behov av. Är du inte så stort behov av hennes pengar kan du ju alltid kräva att hon ska betala 2-3000 i månaden som du lägger undan till henne och ger henne den dagen hon flyttar hemifrån.

• LollloZ

Hej! Har bara läst TS men vet att när jag bodde hemma så hade min pappa hört/läst att ca 10-15% av den inkomst man har ska man betala hemma. Eller jag har för mig det. Om det låter knäppt så tjoa till vet jag:)

• Lexikon

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 för att gå gymnasiet på annan ort. När jag skulle ta studenten så visste jag att jag hade tre månader mellan att jag var tvungen att flytta ut ur min lägenhet och tills dess att jag skulle flytta in i mitt nya boende. Jag frågade mina föräldrar om jag fick bo hos dem (vilket jag självklart fick) och sa att jag ville betala för mig då.

Dock fick jag i studentpresent att jag fick bo gratis, vilket jag verkligen uppskattade. Jag sparade pengarna jag tjänade på det och har nog fortfarande inte gjort av med dem.

Att du tycker att din dotter ska betala för mat och hyra hemma låter enbart sunt. Hon är vuxen och det är dags att hon förstår det. Runt 3000 kr skulle jag tycka var skäligt. Mat för 1000-1500kr per månad äter de flesta utan problem och hyra på 1500-2000 kr är fortfarande billigt jämfört med vad en hyresrätt kostar själv.

Sedan tror jag att det är bra om du fortsätter påtala att hon borde flytta hemifrån på riktigt och hitta ett ordentlig(-are) jobb. Men det får vara det långsiktiga målet.

• Pix Ladin

Men hm... 10 procent är ju ingenting. Om hon tjänar 5000, ska hon bara betala 500 spänn då?. Det är ju löjligt. Bättre att hon skaffar sig en egen lägenhet och lär sig att hushålla med sina pengar.

• AleidaGuevara

Jag betalade 2000 kr då jag bodde hemma och jobbade. Då tyckte jag att det var fruktansvärt, rena rånet. Men min mamma gjorde en bra grej av det och visade mig tabeller från konsumentverket och lärde mig vad saker och ting kostar.
    Och framförallt fick jag erfara att det var mycket dyrare att ha eget senare..
    Om man har god ekonomi kan man ju ta pengarna och spara dem till barnets första boende.
    Det är ju själva grejen att lära barn att handskas med pengar (jobbigt att vänja sig vid att ha mycket pengar och sen krashlanda i verkligheten). Min mamma hade inte den ekonomin, och då jag tänker efter hade det kanske varit ganska illa att jag hade en massa pengar att spendera fritt medan min mamma fick kämpa för att få mat på bordet.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?