• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • trixibelle

jag tror att det ligger runt 4000 om man kollar konsumentrådgivningen eller vad det heter,, kollade för ett tag sen...  men det är en rekomendation inte en riktlinje.

Allt beror väl på omständigheter... jag har en 20årig kille hemma med eget rum,,, Han slarvar med att söka jobb och håller bara på med datorn.. ingen inkomst... blir tokig!!! Det viktiga för mig är inte att få pengar utan att han lär sig att arbeta och förstå att man måste arbeta och vara med i samhället...

Han sitter också i eget rum.. jag och min 4åring delar på en vrå i vardagsrummet...

Jag har inte bra ekonomi och skulle behöva att han hjälpte till.. jag betalar ju allt för honom.. så ja ... jag skulle låta min son betala ca 3000 kr om han hade inkomst.

• Carlhammar

När jag bodde hemma när jag var nitton betalade jag 1300, vilket var över halva min inkomst.. Tycker man kan ta så det känns, och så det blir värt det att flytta hemifrån... 

• vampyria2

Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?

• Angelicaa

Vet bara att dom flesta jag har haft omkring mig som bor/har bott hemma vid den åldern har betalat 2500/mån. Men dom har ju haft lite mer säker inkomst än inhopp på helger.

Men å andra sidan. Får hon betala mer hemma så kanske hon får eld i baken å söker fler jobb å ev vill skaffa eget sedan.

• Glasbit
    trixibelle skrev 2010-05-05 19:17:00 följande:
    jag tror att det ligger runt 4000 om man kollar konsumentrådgivningen eller vad det heter,, kollade för ett tag sen...  men det är en rekomendation inte en riktlinje. Allt beror väl på omständigheter... jag har en 20årig kille hemma med eget rum,,, Han slarvar med att söka jobb och håller bara på med datorn.. ingen inkomst... blir tokig!!! Det viktiga för mig är inte att få pengar utan att han lär sig att arbeta och förstå att man måste arbeta och vara med i samhället... Han sitter också i eget rum.. jag och min 4åring delar på en vrå i vardagsrummet... Jag har inte bra ekonomi och skulle behöva att han hjälpte till.. jag betalar ju allt för honom.. så ja ... jag skulle låta min son betala ca 3000 kr om han hade inkomst.
    Är han inte inskriven på arbetsförmedlingen? Isåfall hamnar han ju i jobb och ungdomsgarantin efter 3 månader och får pengar från försäkringskassan om han deltar.
  • Carlhammar
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?
    Alltså, jag tycker att när man jämför mellan att bo hemma hos sina föräldrar och få allt serverat, om än mot en avgift, och att bo i egen lägenhet så ska det andra alternativet locka mer. Så att man vill ta steget och bli en vuxen självständig människa. Det behöver man och man mår bra av att se att man klarar sig själv. 
  • Puchiko

när jag bodde hemma och jobbade samtidit så betalade jag 2000 kr och då betalade jag även mat ibland osv. så kanske 2500 kr sammanlagt

• Pix Ladin
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    De behöver ju inte få det dåligt bara därför att de inte har sparade pengar. En vuxen människa som ju en 20-åring faktiskt är måste lära sig att leva vuxenliv.
  • Linda1976
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:03:03 följande:
    Jag skulle inte ta betalt av mina barn när de bor hemma, skulle tycka att det är bra att de får pengar så de kan spara och göra en hel del roliga saker...de kommer att få betala räkningar m.m resten av livet sen, så jag tycker de kan slippa när de bor hemma. MEN i och för sig så beror det på ekonomin i familjen, har resten av familjen det väldigt knapert och barnet har ett jobb så kan det ju faktiskt hjälpa till
    Så tycker jag också. Jag skulle aldrig ta betalt av hemmaboende barn, men däremot skulle jag tvinga dem att spara. JAg har aldrig betalt hemma, men har ändå vettig ekonomi.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?