• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Linda1976
    Mithrill skrev 2010-05-05 20:51:56 följande:
    AJJEMÄN!
    stackars dig.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Vik hädan
    "Hej då, skrattretande, trögfattade kärringar!"

Ja, där ser man hur otroligt mogen och ansvarstagande man blir av att betala för att få bo kvar hemma... Levber på socialbidrag och skriver såhär fina inlägg på fl...

Bra jobbat!
  • paramore

Jag är 23 och bodde hemma fram tills förra året. Hade endast sommarjobb men som jag klarade mig på över vintern. Betalade ingen hyra eller mat hemma. Hade nog flyttat om min mamma bett mig om det. Dock så har min mamma ett stort hus där endast hon och min 2 år yngre lillasyster(som fortfarande bor där och betalar ingenting) så hon har/hade "plats" för oss.

Mina barn kommer aldrig behöva betala för sig sålänge dom bor hemma och jag har platsen och "råd" att betala för dom.

• sisterinlaw
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?
    Nej, det tycker i alla fall inte jag. Nu är det många år kvar men mina barn kommer att vara medvetna om att den dagen (kan väl få lite respit tills sommarlivet är slut ) det är slut på gymnasiet så flyttar man. Jag anser inte att man hjälper sina barn genom att låta dem undvika CSN-lån etc. Har själv åtskilliga hundratusen i lån men med två fina examina och en mognad som inte går att jämföra med mina klasskompisar på universitetet som bodde hemma för att 'spara pengar'.
    Den typen av inställning jag vill ge mina barn är att de själva är ansvariga för och har makten över sina liv. Har tyvärr sett alldeles för många exempel på att det inte blir så om man som förälder låter barnen vara barn alldeles för länge.
    Sedan nämnde ngn att man inte ska betala mer än 3000 eftersom det blir mer än vad en etta kostar. En studentetta på 25kvm kostar här minst 3500 kan jag då meddela (och ja, det gick alldeles utmärkt att överleva i en sådan trots att jag var 20 och hade 6900 från CSN, sparade t o m).
  • Carlhammar

Och baserat på vad jag sett hos bekanta och vänner och till och med syskon, eftersom jag och mina syskon inte blivit uppfostrade likadant, är att de som får sina problem lösta av andra skiter i att ta ansvar över sina egna beslut. Det löser sig till slut! 

När man går ur gymnasiet ska man själv sträva efter att klara sig själv, och tänker man bo kvar hemma på obestämd framtid tycker jag att man ska göra rätt för sig. Ska man flytta efter tre eller fem månader kan man få möjlighet att spara ihop till ett startkapital till möbler eller vad man behöver. Ska man läsa vidare kan man bo kvar för en billig peng för att slippa låna pengar. Men orkar man bara inte ta tag i sitt liv, vill glida vidare utan att behöva ta ansvar, letar jobb sådär bra så behöver man en spark i arslet i rätt riktning. Sen att man som förälder vill att ens barn ska slippa alla problem i världen är en annan sak, och man hjälper ingen genom att fixa allt hela tiden. 

• dd2

Carlhammar skrev 2010-05-05 20:39:11 följande:

Det går säkerligen att äta för femtio spänn om dan och mindre, frågan är väl hur varierande och överhuvudtaget kul kost man får.

50kr/dag är ca 1500kr/månad. Du verkar inte veta hur mycket mat det räcker till per månad bevittnar jag :)

Allvarligt talat, om det för dig inte går ihop så låt bli att ta något överhuvudtaget från ditt eget barn.  Betala själva eller lägg till. Fattar inte vad problemet är riktigt.

• Emeli

Är i liknande situation som TS - har en 20-årig dotter som bor hemma. Hon studerar på universitetet, lyfter studiebidraget men tar inga studielån. Hon bor gratis än så länge.  Hennes storebror bodde också gratis hemma tills han flyttade till egen lägenhet vid 22 års ålder. Jag tycker det är värdefullt om man som förälder kan ge sitt barn en bra start ekonomiskt.

Vår dotter hjälper till med en del städning (dammsuger hall, vardagsrum, kök och sitt rum), tömmer diskmaskinen och hon går ut med hunden varje dag.

• dd2
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:43:19 följande:
    Att behandla sina barn som inneboende är inget jag förstår. Man kan vara självständig även utan eget namnat smörpaket. Skulle min 18åriga dotter (som förhoppningsvis går i skolan då) vilja ha egen mat med namn på, så skulle jag faktiskt ta det som ett misslyckande

Haha, håller helt med igen, verkligen misslyckade  :)

Förstår verkligen inte hur man kan behandla sina barn som innebonde eller någon slags gäst  eller ens komma på tanken – som jäklar i nama så skall allt minnsan betala för sig.

Men men, som sagt, bara de är nöjda :)

• ääni
    Viccy skrev 2010-05-05 20:43:26 följande:
    Hej. Jag är Viccys dotter.Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat. Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!
    OK

Det låter bra att ni hittat en stil som passar er!
  • ääni
    Ayyla skrev 2010-05-05 20:05:43 följande:
    Mina föräldrar körde med att så länge vi pluggade (även universitetsstudier) fick vi bo hemma gratis. Detta för att vi skulle slippa ta lån. Nu pluggar jag iförsig i annan stad så då får jag ju ta lån iallafall. Men jobbar vi och har inkomst får vi betala om vi vill bo hemma.
    Det låter som en lämplig lösning. Har många vänner som löst det så. Sen tycker jag i och för sig att det kanske hade varit bättre och spara pengarna om man bor hemma med inkomst.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?