• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • kalin

For mig har det alltid varit vikktigt att kunna klarar mig sjalv. Tycker det ar att man ska betala nar man slutat gymnasiet, sjalvklart beroende pa hur mycket man tjanar. Det bad jag mina foraldrar att fa gora sa fort jag gick ut gymnastiet eftsom jag var trott pa att bli forsorjd av mamma och pappa. Nar jag sedan flyttade hemifran efter nagot ar inredde jag med billigt med mestadels begagnade mobler. Jag var jatteglad och nojd med mig sjalv. Ar overtygad om att jag inte kanns mig alls lika glad om jag inrett med fina mobler som mina foraldrar hade betalalt for. Tror man gor barnen en javla otjanst om man skammer bort for mycket, bade for sjalvfortroendet och for man maste lara sig att sta pa egna ben.

• Erase
    Det verkar som om de flesta av oss tycker att Vässlan kommer med ganska absurda inlägg ! {#lang_emotions_throwup}Resten av er resonerar helt sunt tycker jag !
    Många bra tips och erfarenheter har jag tagit till mig, så tack !
    {#lang_emotions_sunny}
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 15:13:45 följande:
    Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ???  Det blir säkert mysigt för er alla !MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
    Är inte ett dugg uppretad. Mina barn och deras barn kommer alltid att vara välkommen hemma hos mig, jag behöver inget lycka till. Jobbigt för dig att behöva använda fetstil hela tiden.

Varför kasta skit för att vi tycker annorlunda? Vad gör det dig om jag spar pengarna till mina barn istället för att ta emot dem? Hur kan det svida så på dig?

Ett fritt forum och vi har som tur är frihet att tycka vad vi vill. Jag har inte klankat ner på dig.
    Och jag känner mig heller inte alls påverkad att vi väljer olika i den här frågan. Förstår itne varför det måste bli tjafs om det? Detta är ju inte ens en känslig fråga.
  • Erase

Ursäkta mig, men VEM/VILKA är det som har sabbat denna tråd med helt irrelevanta inlägg om huruvida man ska tvinga sina stackars barn i 20-årsåldern att betala för sitt uppehälle ???? Å det är inte ett dugg jobbigt att använda fetstil, jag lovar !

• Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 17:15:21 följande:
    Ursäkta mig, men VEM/VILKA är det som har sabbat denna tråd med helt irrelevanta inlägg om huruvida man ska tvinga sina stackars barn i 20-årsåldern att betala för sitt uppehälle ???? Å det är inte ett dugg jobbigt att använda fetstil, jag lovar !
    Vart har jg skrivit nedlåtande. Jag har bara skrivit att jag inte kommer att göra så. Att göra något annorlunda betyder inte att man tycker att de andra sätten är fel. Du har tolkat mina inlägg som negativa, men det har jag inte menat dem som. Jag har skrivit det flera gånger och jag har även förklarat mig. Tråkigt att du ser det som negativt fortfarande.
    Jag tycker man ska göra det som man själv anser är bäst för sig och sina barn. Det handlar nog också en del om den egna ekonomin i denna fråga. Jag har ingenstanns skrivit att det är fel att ta pengar för boendet, bara att jag skulle välja att spara  den summan till barnen.
    Syftade på att det måste vara jobbigt att behöva hävda sig på det sättet. Det du skriver går fram ändå.
  • 1Barn

3000 betala jag hemma så fort jag fick jobb, hyra och mat pengar! bodde inte hemma länge dock men har andra syskon som gjort de (9 syskon i familjen) de tycker jag är rätt, inte mindre ivarjefall, plus 3000 utav en lön på medium lön 12-14000 så lever man jäkligt gott och kan spara massor med pengar ändå, om man lärt barnet att vara ekonomisk från början, vilket inte alla gör dock men de är ju upp till var och en, flytta hemifrån när jag var 19 för att plugga 1 år vilket hjälpte mig massor nu senare, flytta hem igen bodde hemma 6 månader under denna tiden jobba jag och pröjsa 3000 hemma men fixa lägenhet fort som fasiken, kunnat spara pengar, inga betalningsanmärkningar för räkningar har gått före mat, jag fick lära mig den rätt hårda vägen om räkningar och nödvändigheter i livet, köpte hus vid 27 års ålder för mina sparade pengar osv osv.

som sagt ditt barn får ju tillbaka pengarna på ett eller annat sätt senare som en annan sa här inne, ligger man risigt till någon gång så vet man att man har sina föräldrars stöd om de krisar sig och vice versa.

• daninolino

tycker inte att sina egna barn ska betala för att bo hemma.

• nollåtta

Jag betalade ingenting när jag bodde hemma, flyttade hemifrån när jag var 20 år dock.

• Starkast
    Erase skrev 2010-05-05 11:50:34 följande:
    Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen. I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?
    Jag tycker det beror på hennes inkomst.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?