• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Carlhammar

Hur kan man tycka att det är fel att låta vuxna människor ta ansvar? Betalar ni när de tagit sms-lån de inte kan betala också? Eller när de slarvar och hamnar hos kronofogden? Eller när de ringer lite för mycket på sitt mobilabonnemang som de skaffade utan inkomst? Det är sånt man gör när man vet att mamma/pappa fixar biffen om man klantar sig.

• Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:43:26 följande:
    Hej. Jag är Viccys dotter. Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat. Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!
    Du kanske inte ser det sorgliga i sammanhanget. VÄLJA socialbidrag... nä, det går inte ihop för mig.
    Skulle ALDRIG låta min 18åring gå på soc, det skulle inte hända.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:47:22 följande:
    Hur kan man tycka att det är fel att låta vuxna människor ta ansvar? Betalar ni när de tagit sms-lån de inte kan betala också? Eller när de slarvar och hamnar hos kronofogden? Eller när de ringer lite för mycket på sitt mobilabonnemang som de skaffade utan inkomst? Det är sånt man gör när man vet att mamma/pappa fixar biffen om man klantar sig.
    Man uppfostrar sina barn att INTE hamna i skiten.
    Ekonomiskt stöd och hjälp från föräldrar innebär inte att barnen per automatik hamnar hos fogden...
  • Mithrill

Haha, alltså tro inte på mig då :) Jag orkar inte tjaffsa med folk som inte förstår vad jag menar.

Jag vill faktiskt! Inte för att det är "toppen" att leva på soc, men det är bättre för mig.

PS! JAG ÄR VICCYS DOTTER. Gå in och kolla hennes foton om ni inte tror på det heller.

• Linda1976
    Mithrill skrev 2010-05-05 20:49:19 följande:
    Haha, alltså tro inte på mig då :) Jag orkar inte tjaffsa med folk som inte förstår vad jag menar. Jag vill faktiskt! Inte för att det är "toppen" att leva på soc, men det är bättre för mig. PS! JAG ÄR VICCYS DOTTER. Gå in och kolla hennes foton om ni inte tror på det heller.
    Det är bättre att snylta på samhället, än att din mamma försörjer dig. Ok.
  • Carlhammar

Det känns mer troligt att en person som alltid får sina ekonomiska problem lösta av någon annan, vem det än må vara, drar på sig skulder utan att veta att han/hon kommer kunna betala, än att en person som får lösa sina ekonomiska problem själv gör det. 

• Mithrill

Och jag håller med om det att det inte är bra med soc m.m. Men jag är 18 år och valde det själv. Det var inte mamma som skrev in mig precis.

• Mithrill
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:50:50 följande:
    Det är bättre att snylta på samhället, än att din mamma försörjer dig. Ok.
    AJJEMÄN!
  • Linda1976
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:51:06 följande:
    Det känns mer troligt att en person som alltid får sina ekonomiska problem lösta av någon annan, vem det än må vara, drar på sig skulder utan att veta att han/hon kommer kunna betala, än att en person som får lösa sina ekonomiska problem själv gör det. 
    Det beror som sagt på uppfostran, inte på den ekonomiska hjälpen. Där har generösa föräldrar ett stort ansvar.
  • Vik hädan
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:47:22 följande:
    Bullshit. Jag och mina syskon är väldigt ansvarsfulla personer som sköter vår ekonomi väldigt bra, inga skulder eller anmärkningar. Våra föräldrar har lärt oss väl, och vi har aldrig varit bortskämda och fått vad vi än pekar på bara för att våra föräldrar inte tog betalt av oss.

Tror ni verkligen att man inte kommer kunna sköta sig själv och ta ansvar för sig själv, bara för att man inte betalar pengar åt sina föräldrar för att få bo i det gemensamma hemmet även efter att man fyllt 18? Jisses....

Jag tycker det snarare är så - baserat på vad jag själv sett bland mina vänner - att de av mina vänner som fick alternativen att flytta hemifrån eller börja betala hyra åt föräldrarna, är de som har uslast koll på sin ekonomi, som dras med stora lån och som har 13 kr kvar på kontot varje månad 1 vecka innan lönen kommer.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?