• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • mammasgullar
    vässlan skrev 2010-05-05 15:28:57 följande:
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
    Man tvingar inte barnet att betala åt sin förälder utan att betala för sig själv!
    Och man skulle ju aldrig tvinga barnet att betala en sådan summa att dom inte har några pengar för sig själv, så man har råd att köpa inredningssaker, så de kan flytta hemifrån och även spara pengar.

Om de inte klarar av att betala för sig hemma, vilket egentligen är en väldigt liten summa om de har heltidsjobb, hur ska de då klara av att betala för sig själva när de inte har någon annan som betalar för dom?

Tänker du betala ditt barns mobilräkningar och kläder vid 20 års ålder också?
  • BlommyNess12
    vässlan skrev 2010-05-05 15:28:57 följande:
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
    Äsch jag flyttade ut när jag var 16 år gammal, jag och min sambo hade då tillsammans 13.000 kr i månaden. Hyran låg på 4000 för vår lilla tvåa, och vet du vad? Vi inredde hela lägenheten med den månadslönen vi hade och klarade ändå av att överleva. Visst har vi fått uppdatera, uppgradera, spara och greja för att få råd med en snyggare soffa än den för 800 kr från erikshjälpen, men det har ju inte direkt gjort mig dålig på att hantera pengar.

Och nej, det kostar inte så mycket att köpa basic inredningsgrejor, bara du inte kräver att det ska vara sprojtans nytt. En fin och knappt använd servis med bestick, glas, tallrickar asietter kostar ca 300 kr på erikshjälpen t.ex..
    och nej, barnen ska inte betala för sina föräldrar, men barnen ska betala för sig själva...
  • vässlan
    AronsMamma skrev 2010-05-05 15:33:20 följande:
    Man tvingar inte barnet att betala åt sin förälder utan att betala för sig själv! Och man skulle ju aldrig tvinga barnet att betala en sådan summa att dom inte har några pengar för sig själv, så man har råd att köpa inredningssaker, så de kan flytta hemifrån och även spara pengar. Om de inte klarar av att betala för sig hemma, vilket egentligen är en väldigt liten summa om de har heltidsjobb, hur ska de då klara av att betala för sig själva när de inte har någon annan som betalar för dom?Tänker du betala ditt barns mobilräkningar och kläder vid 20 års ålder också?
    men förstår du ej, att om barnet betalar 3000 kr i månaden t.ex. så fördröjer man ju helt klart att barnet flyttar hemifrån eftersom sparbössan ej fylls lika snabbt. på sista frågan svarar jag positivt om det verkligen behövs. jag vill inte att mitt barn ska gå runt i trasor och äta knäckebröd. sedan när mitt barn har en stabil ekonomi får barnet klara det ekonomiska själv. kanske det bara är jag som är väldigt mån om mitt barn..
  • luvah33

Jag är född 1989, fyller 21 i november, och bor hemma. Vi bestämmer från månad till månad vad jag ska betala.. vissa månader blir det ingenting, vissa månader ett par tusen.
    Den här månaden fick jag in ca 10.000 och betalade 1500 kronor. I vintras fick jag runt 8000 i månaden och betalade 3000 hemma. Anledningen till att jag betalade såpass mycket under vintern var för att jag råkade säga att jag inte hade några planer på att spara pengar :P då krävde hon högre hyra och dom pengarna kommer gynna mig på ungefär samma sätt som sparpengar skulle gjort.. nån gång i framtiden.

Vissa månader har jag inte ens haft råd att betala mina egna räkningar, då har mamma gjort det åt mig. En del har jag betalat tillbaks i efterskott, en del inte. (då har jag haft 0 i inkomst, inte ett öre till nöjen heller)

• mammasgullar
    vässlan skrev 2010-05-05 15:40:44 följande:
    men förstår du ej, att om barnet betalar 3000 kr i månaden t.ex. så fördröjer man ju helt klart att barnet flyttar hemifrån eftersom sparbössan ej fylls lika snabbt. på sista frågan svarar jag positivt om det verkligen behövs. jag vill inte att mitt barn ska gå runt i trasor och äta knäckebröd. sedan när mitt barn har en stabil ekonomi får barnet klara det ekonomiska själv. kanske det bara är jag som är väldigt mån om mitt barn..
    Men herregud, tror du att barnen går runt i trasor och äter knäckebröd?
    Jag är väldigt mån om min son också, men inte tänker jag låta honom leva på min ekonomi om jag har det knapert om han har jobb, och gott och väl kan betala för sig själv.

Jag köper nästan aldrig kläder och jag går inte runt i trasor, och möbler o div. saker kan man som sagt hitta "billigare" för att sedan byta ut och köpa nytt när man har råd.
    Man måste inte ha allting nytt på en gång.

Men du får helt göra som du vill med ditt barn, ingen som kommer tvinga dig till annorlunda.

Men kom aldrig och säg att dom som låter barnen betala för sig, inte är måna om sina barn.
  • alskdldskjf

När gymnasiet var avslutat så var det självklart att jag som inte skulle läsa vidare betalade hemma. Jag betalade 2000 kronor i månaden (för över 15 år sedan) och då ingick boendet med all drift, maten och lån av bilar (så länge jag fyllde på bensin om tanken började närma sig tom). Kläder, nöjen och andra inköp fick jag finansiera själv.
    Dessutom hjälpte jag till hemma med vissa förutbestämda saker.
    Hade jag inte fått ett jobb så hade jag inte behövt betala (mina föräldrar hade dock inte godtagit att jag blivit en soffpotatis då de var ganska hårda med just ut och jobba biten), men om man inte är så noggräknad om vad man börjar jobba med utan är mer ute efer en inkomst så finns det alltid jobb att få. Jag jobade som vårdbiträde på en terminalvårdsavdelning.

Så länge hon inte har ett jobb så kan jag väl tycka att 1500 är okej så länge hon fortfarande hjälper till hemma och betalar kläder, smink och nöjen själv.
    Men i dessa semestervikarietider så är det lätt att hitta tillfälliga jobb och hon kan se till att jobba mer än heltid under perioden för att jobba ihop en liten buffert.

Sedan är hon bara nitton år och det är inte lätt att hitta ett fast jobb utan erfarenhet, det är något som man skaffar genom många kortare vikariat och timanställningar.

Jag hoppas hon tar sig upp ur soffan snart och får tag på ett jobb....

• Scarlett77

Den där vässlan måste väl vara ett skämt eller?  Ingen vuxen människa kan väl missförstå så grovt vad tråden handlar om..........

Det finns ett ställe som heter Lunarstorm för sådana som har svårt att hålla sig på en respektfull och vuxen nivå.....

• vässlan
    Scarlett77 skrev 2010-05-05 15:48:19 följande:
    Den där vässlan måste väl vara ett skämt eller?  Ingen vuxen människa kan väl missförstå så grovt vad tråden handlar om..........Det finns ett ställe som heter Lunarstorm för sådana som har svårt att hålla sig på en respektfull och vuxen nivå.....
    nej, och det är väl onödigt med personliga påhopp. Jag förstår till punkt och pricka vad tråden handlar om och har kommit med mina personliga åsikter. Det räcker med en punkt efter meningar här på familjeliv.
  • Scarlett77

Inte illa, både moralpolis och språkpolis

Förlåt Ts, jag ska inte skriva mer här nu eftersom saker och ting börjar verka orelavanta, synd bara att en del bara måste förstöra trådar med åsikter ingen bett om , lycka till :)

• anna klara

Lycka till alla som gärna kommer att betala för sina "20" åriga  vuxna "barn", blir nog jättebra. Välkomna till verkligheten så småningom.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?