• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Plärtan
    dd2 skrev 2010-05-05 20:26:25 följande:
    Era ungar måste vara tjocka som äter för 1500kr/månad. Alternativ att ni som föräldrar är tjocka, matvrak snyltare och utnyttjar era barns situation.   Herregud, skaffa inte barn om ni inte kan försörja det. Varför skulle det vara större eller ens frågan om skillnader på en omyndig 17 åring och en 20 åring för det bor hemma?!   Herregud!! Dubbelmoral är det svårt att bli klok på! Irriterande dessutom :)
    Skillnaden på en 17-åring och en 20-åring är att 17-åringen kan man få studiebidrag/bostadsbidrag/flerbanrstillägg för. Man ska väl inte låta bli att skaffa barn för att man inte tänkt försörja dem livet ut? Är man 20 är man vuxen, och har man inkomst är det väl klart att man ska betala för sig även om man bor hemma.
  • Weyoun
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:25:55 följande:
    *suck*

Hon har valt detta själv. Hon är nöjd, jag är nöjd.... Pengarna räcker. Hon namnar sina grejor, jag namnar inte mina grejor.

Det handlar inte om snålhet, det handlar om att klara sig själv. Att lära sig att hushålla med pengar medans man fortfarande bor hemma.

Vi har inte ätit samma mat på flera år ändå, så att hon tar ansvar för sin mat och jag för min är väl inget fel.
  • Vik hädan

Mina föräldrar har då aldrig krävt mig eller mina syskon på pengar när vi som vuxna bott hemma. Snarare så har de bett oss bo kvar, när vi själva började fundera på att flytta till eget.

Men så har jag också underbara och kärleksfulla föräldrar som faktiskt tyckte om att ha oss där, de är inga snåla jävlar som ser sina egna barn som nån börda som måste betala för sig själv.

Fy fan, fattar inte hur ni kan ta betalt av era egna barn, så jävla sniket. De slutar ju inte vara era barn bara för att de blir myndiga. Jag skulle ha känt mig så jävla sårad om mina föräldrar sagt att jag endast få¨r bo kvar om jag börjar betala, efter att jag fyllt 18. Då skulle jag känt mig som en hyresgäst bara, inte deras dotter.

• dd2
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:28:47 följande:

Stackars människa som lever på mindre än 50 spänn om dan. Hej nudelsoppa!

Det beror på hur du behärskar pengar och köket. Tydligen besitts det dock inte allt för stor kunskap på området verkar det som. Dagens snorvalpar till mammor vet dock inte ens vad kök och laga mat är för något  :)

• dd2
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:25:55 följande:
    Förstår inte hur man kan vara så snål mot sitt eget barn. Bjuder du henne på middag ibland, eller tar du betalt då? *ryser*
    Håller fullt med, ryser är bara förnamnet :)
  • Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:31:24 följande:
    *suck* Hon har valt detta själv. Hon är nöjd, jag är nöjd.... Pengarna räcker. Hon namnar sina grejor, jag namnar inte mina grejor. Det handlar inte om snålhet, det handlar om att klara sig själv. Att lära sig att hushålla med pengar medans man fortfarande bor hemma. Vi har inte ätit samma mat på flera år ändå, så att hon tar ansvar för sin mat och jag för min är väl inget fel.
    Jag tycker det är ett väldigt konstigt synsätt. Att behandla sina barn som inneboende är inget jag förstår. Man kan vara självständig även utan eget namnat smörpaket.
    Skulle min 18åriga dotter (som förhoppningsvis går i skolan då) vilja ha egen mat med namn på, så skulle jag faktiskt ta det som ett misslyckande, djisös, man är väl en familj. 
    Men men... bara ni är nöjda, men jag tycker det låter sorgligt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Weyoun

Hej. Jag är Viccys dotter.
    Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat.
    Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!

• Carlhammar
    dd2 skrev 2010-05-05 20:39:11 följande:
    Det beror på hur du behärskar pengar och köket. Tydligen besitts det dock inte allt för stor kunskap på området verkar det som. Dagens snorvalpar till mammor vet dock inte ens vad kök och laga mat är för något  :)
    Och du verkar vara en trevlig typ.
    Det går säkerligen att äta för femtio spänn om dan och mindre, frågan är väl hur varierande och överhuvudtaget kul kost man får. 

Hugaligen. 
  • Linda1976
    Mina föräldrar har då aldrig krävt mig eller mina syskon på pengar när vi som vuxna bott hemma. Snarare så har de bett oss bo kvar, när vi själva började fundera på att flytta till eget. 

Men så har jag också underbara och kärleksfulla föräldrar som faktiskt tyckte om att ha oss där, de är inga snåla jävlar som ser sina egna barn som nån börda som måste betala för sig själv.

Fy fan, fattar inte hur ni kan ta betalt av era egna barn, så jävla sniket. De slutar ju inte vara era barn bara för att de blir myndiga. Jag skulle ha känt mig så jävla sårad om mina föräldrar sagt att jag endast få¨r bo kvar om jag börjar betala, efter att jag fyllt 18. Då skulle jag känt mig som en hyresgäst bara, inte deras dotter.

Håller med dig till 100%!!! BRA SKRIVET!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Vik hädan

Inte för att jag tror en sekund på att det var Viccys dotter som skrev det där, men om det nu hade varit det, så ser jag faktiskt det som ganska hemskt att hon skriver att hon VILL gå på socialbidrag för att det är så "bekvämt". Herregud!

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?