• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • ääni

Hon är alltså 19 år nu, snart 20. Tog studenten förra året?

Jag tycker inte det låter som om det är någon större brådska för henne att bli "vuxen". Fram tills hon tog studenten hade ju ni försörjningsansvar. En övergångsperiod är väl inte fel? Jag skulle nog ha svårt att ta något betalt alls av en 19-20-åring men jag vet ju inte hur ni har det. Kanske 1500 som ni sagt är ganska lagom till att börja med?

Det finns andra sätt att stötta sina barn att bli självständiga än att ta betalt. Även om din dotter snart är 20 så kan det vara svårt att ta steget in i vuxenvärlden. Har ni diskuterat framtiden? Vad har hon för förhoppningar och förväntningar? Hjälp henne att söka jobb. Lär henne hur man gör. Hjälps åt att skriva CV och brev och titta på annonser eller möjliga arbetsplatser. Diskutera boendefrågan. Vad vill hon? Vad tycker hon är rimligt?

• Pix Ladin

Grejen är att det inte handlar om "hemmaboende barn" utan om vuxna barn som bor hemma hos sina föräldrar.

• ääni

Pix Ladin: En kronologisk ålder på 19-20 år betyder inte att man är vuxen mentalt. Det är ett stort steg att bli ekonomiskt självständig och skaffa bostad. Det är inte så lätt för alla att göra detta snart efter studenten. Det är ett stort ansvar i jämförelse med det man hade under skoltiden (för många).

• ääni
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?
    Ja, kan väl inte vara fel att få en bra start? Jag skulle gärna vilja att mina barn bodde hemma och jobbade ett par år så att de sparade till något roligt. Det är ju ekonomiskt ur deras synvinkel i alla fall.
  • Pix Ladin
    ääni skrev 2010-05-05 19:36:41 följande:
    Pix Ladin: En kronologisk ålder på 19-20 år betyder inte att man är vuxen mentalt. Det är ett stort steg att bli ekonomiskt självständig och skaffa bostad. Det är inte så lätt för alla att göra detta snart efter studenten. Det är ett stort ansvar i jämförelse med det man hade under skoltiden (för många).
    Jo, du kanske har rätt. Men jag tror att många ungdomar behöver lite "påpushning". Mamma kan inte tvätta ens kläder och betala frukostgröten livet ut.

När är rätt tid att flytta hemifrån? Beror väl på vem man frågar. Frågar man en lat tjugoåring som lever bekvämt och gratis hos mamma så kan det säkerligen dröja många år. Om han eller hon själv får bestämma.
  • Hyppolite
    Pix Ladin skrev 2010-05-05 19:33:11 följande:
    Grejen är att det inte handlar om "hemmaboende barn" utan om vuxna barn som bor hemma hos sina föräldrar.
    Precis.

Om inte hon får press på sig så kommer hon såklart finna sig i att vara liten och bo hemma.

Hon borde växa upp.
  • Pix Ladin

Det är ju dessutom föräldrars uppgift att hjälpa barnen framåt i livet, att ta nästa steg. Det gäller ju allt, inte bara att hålla ettåringen i handen uppför trappan så att hon vågar eller att hjälpa fyraåringen att lära sig cykla. Det ansvaret har man ju för alltid.

• rims

När ja bodde hemma hos mamma betalade jag inget. jag va helt arbetslös.  när ja bodde hos pappa när ja fyllde 20 jobbade jag nån enstaka helg. Jag betalade inget då heller. dom sa att ja skulle spara pengarna. (jag höll på att ta körkort och fick de inte att gå runt) sedan flyttade jag till pojkvän och betalade hälften av hyran.

• Lajm88
    ääni skrev 2010-05-05 19:40:45 följande:
    Ja, kan väl inte vara fel att få en bra start? Jag skulle gärna vilja att mina barn bodde hemma och jobbade ett par år så att de sparade till något roligt. Det är ju ekonomiskt ur deras synvinkel i alla fall.
    Var går gränsen då? 25? 30? Om man vill att ens barn har det bra och lätt hela livet så behöver dom ju aldrig flytta hemifrån; medan mor och far jobbar arsenalen av sig.
  • ääni

Pix Ladin: Jag kan inte citera dig. Konstigt. I alla fall: Självklart, är man normalbegåvad och fullt frisk så mår man bra av att bli vuxen. Jag tror bara inte det är bråttom.

I vår rika världen idag finns så många valmöjligheter för ungdomar. De vill prova sig fram och känna efter. Många reser, provar lite olika jobb och utbildningar. Det dröjer ett tag innan man når en stabilitet och med det vill jag bara säga att jag tycker inte att man ska ställa för höga krav på sina ungdomar.

Däremot kan stöttning helt klart behövas. De flesta vill nog bli vuxna och självständiga, eller? Man kan stötta på olika sätt längs vägen.

Jag som inte har vuxna barn men är ganska ung önskar att jag hade sparat lite mer pengar när jag bott hemma så att jag sluppit ta så mycket studielån alternativt haft lite extrapengar nu som student. Tror kanske det är bra stt spara istället för att ge mamma och pappa. Det är också ekonomiskt.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?