• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Bedelia
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 12:53:18 följande:
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
    Man gör dem en jäkla otjänst att inte lära dem hur verkligheten utanför det trygga hemmets curlande 4 väggar ser ut den dagen de väl hamnar där...
  • Birgitta2
    Bedelia skrev 2010-05-05 12:54:44 följande:
    Man gör dem en jäkla otjänst att inte lära dem hur verkligheten utanför det trygga hemmets curlande 4 väggar ser ut den dagen de väl hamnar där...
    Jepp, det var det jag skrev. Mina barn har fått betala hemma från dag 1 då de började jobba. Varför skall jag betala 7000 i hyra på min lilla lön när de tjänar mer än jag? Samt äta gratis. Tanken svindlar. Jag hade gått i konkurs för länge sen.
  • Hannah76
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 12:53:18 följande:
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
    Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
  • Erase

TYVÄRR verkar hon inte ha några större ambitioner varken att söka jobb eller flytta hemifrån !  Hon är nog ganska nöjd som det är.....Visst är det trevligt att "barnen" trivs hemma, men vi har ingen som helst möjlighet att försörja ett vuxet barn bara för att hon inte "orkar" (?) jobba ! Det skapar bara irritation hemma & ännu värre blir det när man tar upp det nästan obefintliga jobbsökandet med henne. "Det finns inga jobb " svarar hon.... Hon är utbildad florist men inser nog inte att man får ta det som finns.Hon har blivit alldeles för bekväm helt enkelt !
    Ni som skriver att ni aldrig skulle kunna ta betalt av era barn, GRATTIS...eller inte !
    Lycka till när ni har era vuxna barn boendes gratis hemma sen......

• Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:02:47 följande:
    Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
    Hur länge är de BARN menar du ???  Så min dotter på 20 år räknas som ett barn ??
  • emmisss

Jag betalade inte hemma även om jag jobbade... vi gjorde så i stället att dom pengarna som mamma och pappa egentligen skulle ha, gjorde vi en stående överföring till ett sparkonto till mig! Vilket gjorde att jag lättare kunde flytta hemmifrån sedan... köpa möbler och allt annat som kommer till!  

• Birgitta2
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:02:47 följande:
    Jösses - en 20-åring är inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar.

Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar.

Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 13:05:41 följande:
    Hur länge är de BARN menar du ???  Så min dotter på 20 år räknas som ett barn ??
    Mina barn kommer alltis att vara mina barn. Jag kommer att hjälpa dom genom hela livet, så mycket jag kan (och får).

Om de hjälper till hemma eller inte, det beror på uppfostran.
  • skorpionen80
    Erase skrev 2010-05-05 13:05:41 följande:
    Hon räknas förhoppningsvis som DITT barn. Eller?
  • Birgitta2
    skorpionen80 skrev 2010-05-05 13:12:12 följande:
    Hon räknas förhoppningsvis som DITT barn. Eller?
    Alla föräldrar räknar väl sina vuxna barn som ens barn. Men att vara ens barn, eller att vara barn är två skilda saker. Vår uppgift är ju att förbereda barnen för vuxenlivet, och det gör vi knappast om vi curlar dom hela tiden. Vi skall vara en mjuk plats att trilla på, men vi skall inte göra allt arbete för dom. INNAN de flyttar skall de ha totalkoll på vad som förväntas av dom. Och det funkar inte om vi behandlar dom som 5-åringar när de är 20.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?