• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • mammasgullar

Som någon innan sa, kolla på kosumentverkets hemsida.
    Och bry dig inte om människorna som gnäller på att de inte kan ta betalt av sina barn, mina föräldrar gjorde precis likadant, dock flyttade jag innan jag tog studenten och "slapp" detta, men min syster betalade, dock tror jag dom tog en viss % av hennes lön, vet inte hur mycket dock.

Men just för att hon skulle betala så mycket hon hade råd, men tror det var minst 1000-1500, men tror summan ligger nånstanns mellan 3000-3500kr.

• Hannah76
    AronsMamma skrev 2010-05-05 14:55:23 följande:
    Som någon innan sa, kolla på kosumentverkets hemsida. Och bry dig inte om människorna som gnäller på att de inte kan ta betalt av sina barn, mina föräldrar gjorde precis likadant, dock flyttade jag innan jag tog studenten och "slapp" detta, men min syster betalade, dock tror jag dom tog en viss % av hennes lön, vet inte hur mycket dock. Men just för att hon skulle betala så mycket hon hade råd, men tror det var minst 1000-1500, men tror summan ligger nånstanns mellan 3000-3500kr.
    Så man gnäller för att man tycker olika? Kan man inte bara ha olika åsikter?
  • mammasgullar
    Hannah76 skrev 2010-05-05 14:56:49 följande:
    Så man gnäller för att man tycker olika? Kan man inte bara ha olika åsikter?
    Jo men jag brukar inte komma med nedlåtande kommentarer åt någon som ber om råd. Vare sig jag tycker som personen eller inte.
  • Scarlett77

Så vitt jag ser så ber Ts om råd ang vad som är rimligt att ta betalt för en 20åring som bor hemma och jag kan inte någonstans se att hon ber om folks åsikter om hurvida man ska ta betalat eller inte så jo, jag tycker nog det är gnäll att använda hennes tråd för att framföra åsikter hon inte bett om att få höra :)

• pepprar

Kanske man skulle flytta hem till mamma igen och leva lite bekvämt. Jag är ju hennes barn så hon kan väl inte neka mej och mina ungar kan jag väl säkert ta med. Dessutom har hon nog gott om tid att serva mej nu när hon är pensionerad.

• minignagarn

Har inte läst annat än TS, men jag är 26, bodde hemma tills jag va 21. Betalde 2000kr plus att jag hjälpte till med allt som behövdes. Jobbade iof heltid sista tiden..

• MatildaAn

Trams! Vadå tjänar man pengar på ett jobb och bor hemma är väl det en SJÄLVKLARHET att man ska betala hem en summa till sina föräldrar?

Studerar man så kan jag tycka att man inte ska behöva betala hem något. Dock arbetar man och är 20år så ska man självklart betala hem. Det är på tiden att man lär sig att saker och ting kostar pengar. Tvättmedel, mat, el....

Jag flyttade själv hemmifrån direkt efter gymnasiet och "hann" aldrig betala något hemma, dock fick jag ett stort ansvar med att betala egen hyra osv.
    Min bror, han är 20 och jobbar och han får betala 1500kr.

En annan kompis till mig, hon bodde hemma och jobbade i Danmark och tjänade MER än sina föräldrar. Det är ju en SJÄLVKLARHET att hon skulle betala hem.

Det handlar om att hjälpa sina barn med att lära sina barn att ta ansvar.. de ska inte lära sig att livet är räkmacka och att de bor på ett hotell..

Trams att påstå att ens föräldrar är giriga när de vill ha en liten summa för att lära sina barn att ta ansvar!!

• vässlan
    Michisen skrev 2010-05-05 14:54:04 följande:
    Ja, du tycker det, men där håller jag inte med dig alls.Visst, mitt barn upphör aldrig att vara mitt barn i betydelsen att jag fött det, men det betyder ju inte att det inte kommer att bli vuxet, mitt jobb är ju att se till att mina barn klarar sig själva som vuxna människor. Jag flyttade hemifrån som sextonåring och blev försörjd enligt riksnormen av mina föräldrar tills jag slutade gymnasiet och kan säga att jag är jäkligt glad att de inte lät mig lyxa på något sätt, jag fick istället lära mig att om jag ville ha extra pengar så fick jag helt enkelt jobba för att få dem och det gjorde jag också. För min del anser jag att man gör sina barn en otjänst genom att curla dem och låta dem leva "lyxliv" innan man kastar ut dem i den hårda verkligheten.Den trygga grunden kan de ha när de är barn, men någon som fyller tjugo i vinter är inte längre ett barn, från och med artonårsdagen förväntar jag mig att mina barn kommer att förstå att de är myndiga, med allt vad det innebär. Går de fortfarande i gymnasiet så får de naturligtvis bo kvar hemma tills de gått ut, men när de skaffar jobb så får de börja ta del av att betala för boende, mat och så vidare.Det är ju tanken att barnen ska bli självständiga individer.
    okej, jag levde hemma tills jag fyllde 20 och var inte tvungen att betala någonting alls. däremot sparade jag mina inkomster inför kommande studier, jag anser att ett "barns" vidare studier är mera viktigt t.ex. än att bidra med hyra. Jag klarade mig helt bra när jag åkte iväg för att studera, inga problem alls! Artonårsdagen är väldigt överskattad, alla mognas vi olika och somliga kanske inte är beredda att möta den hårda verkligeheten (som inte alls är så hård).
  • Michisen
    vässlan skrev 2010-05-05 15:05:48 följande:
    okej, jag levde hemma tills jag fyllde 20 och var inte tvungen att betala någonting alls. däremot sparade jag mina inkomster inför kommande studier, jag anser att ett "barns" vidare studier är mera viktigt t.ex. än att bidra med hyra. Jag klarade mig helt bra när jag åkte iväg för att studera, inga problem alls! Artonårsdagen är väldigt överskattad, alla mognas vi olika och somliga kanske inte är beredda att möta den hårda verkligeheten (som inte alls är så hård).
    Vi tycker olika helt enkelt. Jag lär inte ändra uppfattning och du lär inte göra det och vi är bägge eniga i att vi vill göra det bästa för våra barn.

Mer än så är det ju inte mycket att säga om saken.
  • Erase
    Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.
    Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ???  Det blir säkert mysigt för er alla !{#lang_emotions_money_mouth}

MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...
    Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
    {#lang_emotions_flower}
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?