• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • MatildaAn

Jag håller med dig, ett hål i hjärta

• vässlan
    Erase skrev 2010-05-05 15:13:45 följande:
    Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ???  Det blir säkert mysigt för er alla !MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
    ett så fult barn har jag ej. tror min lilla tjej charmar benen av de flesta killar och vill flytta ut rätt tidigt. bara spekulationer. anyways, fattar inte varför alla föräldrar är så pengakåta? so what om man älskar sitt barn mera än årliga thailandssemestern.
  • mammasgullar

Handlar ju inte om att vara pengakåt eller inte.
    Handlar om att barnen måste lära sig ta ansvar, och när man har gått ur skolan, och jobbar. Varför skulle man inte betala för sig?

Alla människor har det inte så jätte gott ställt med pengar och om man då ska försörja ett barn som inte vill flytta ut, eller inte har någon lägenhet så hjälper ju inte det ekonomin precis.

Om man har ett heltidsjobb, och kanske tjänar runt 12.000 efter skatt, varför ska man då inte hjälpa till ekonomiskt

• Erase
    vässlan skrev 2010-05-05 15:17:47 följande:
    ett så fult barn har jag ej. tror min lilla tjej charmar benen av de flesta killar och vill flytta ut rätt tidigt. bara spekulationer. anyways, fattar inte varför alla föräldrar är så pengakåta? so what om man älskar sitt barn mera än årliga thailandssemestern.
    ....Jag skulle lätt kunna dra igång en diskussion om den första meningen du just skrev. Det handlar väl för f-n inte om fulhet eller inte ?????
    Att du dessutom antyder att man inte skulle älska sitt barn...Du kan inte vara riktigt frisk i huvudet !!!!!!!!!
    Kan tillägga att vi varken åker till Thailand eller annan "lyxresa", vi försöker LEVA VARDAGSLIV !!!!!!!!!!!!!!  J-a idiot
  • Birgitta2

Åh så din tråd spårade ur TS. Jag tycker du skall gå efter vad DU tycker är rimligt. Gå efter konsumentverkets rekommendationer, och ställ deras rekommendationer mot vad din dotter tjänar. Det positiva med att hon får betala hemma är att hon kanske får ändan ur vagnen och faktiskt börjar söka jobb

Lycka till - det blir nog ordning på den tösen med. Det blev det med mina ungar.

• vässlan
    AronsMamma skrev 2010-05-05 15:20:55 följande:
    Handlar ju inte om att vara pengakåt eller inte.Handlar om att barnen måste lära sig ta ansvar, och när man har gått ur skolan, och jobbar. Varför skulle man inte betala för sig?Alla människor har det inte så jätte gott ställt med pengar och om man då ska försörja ett barn som inte vill flytta ut, eller inte har någon lägenhet så hjälper ju inte det ekonomin precis.Om man har ett heltidsjobb, och kanske tjänar runt 12.000 efter skatt, varför ska man då inte hjälpa till ekonomiskt
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
  • Semi Ami

Vet inte riktigt, helt ärligt hade jag haft svårt att ta betalt av mitt barn men visst är det rätt att de skall få bidra ekonomiskt hemma om de har möjlighet..

Jag kommer nog inte kunna ta betalt, istället skulle jag vilja att mina barn hjälpte till i hemmet..

för jag menar, vi föräldrar har det som mest knapert när barnen är små o vi går på föräldrarpenning o köper bilar, hus.. ju äldre de blir, känns det som att vi kommer att ha bättre ekonomi, o då skulle det kännas wrong att ta betalt..

men vad vet jag?! Min är små än så länge, nu känns det ofattbart att de skall betala men när vi väl kommer dit kanske man ändrar dig..

Jag själv betalade aldrig för att bo hemma, men var noga med att bjuda på pizza o andra saker när jag kunde.. Min kompis däremot betalade 3000kr för att bo hemma..

ღ Selma 061011 & Isak 091115 ღ
  • BlommyNess12

3000 kr är väl rimligt, för el, hyra, vattenkostnader, matkostnader, hygien (typ tvål och schampoo som alla använder och liknande) tvättmedel... Eller?

• Verkligen

När jag var 19 så flyttade jag hem en sväng eftersom jag var mitt uppe i att byta boende och jobb och hade därför 3 månader där jag var "hemlös". Bodde hemma då och betalade 2500 kr i hyra och så köpte jag ungefär hälften av hushållets mat samt lagade mat ca 4-5 ggr i veckan. Städade och tvättade och hjälpte till med alla djuren och i stallet. Tyckte att det var en bra deal för att bo hemma!

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Michisen

Som sagt, som sextonåring flyttade jag till eget boende. Jag flyttade till en etta, tog med mig säng, madrass, sängbord, hittade ett vardagsrumsbord i grovsoprummet och fick en soffa från gillestugan i källaren.
    Köksstuff hade jag fått sedan barnsben som presenter och sparat i brudkista.
    Fick även med mig lite handdukar och lakan och grejer - allt måste ju inte vara splitter nytt när man flyttar hemifrån, går att få ner kostnaderna dramatiskt.

Var och en gör som de finner bäst.

Hoppas TS fått svar på det hon undrat över, själv lämnar jag tråden, då jag inte tycker att den leder någonvart längre, det handlar ju trots allt inte om att en del föräldrar vill lära sina barn att de inte kommer att behöva betala något för sig här i livet medan andra föräldrar vill lära sina barn att man får bidra till sin egen försörjning, utan som trådstarten säger så handlar det om den rimliga summan att betala för sig när man bor hemma utan att gå i skolan - 3100:- verkar vara det rimliga svaret, och det ska ju jämföras med att det kostar ungefär 9000:- (beroende på var man bor och hur) att flytta till egen lägenhet.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?