• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Lavali

som svar på TS

beror ju på vad du känner också. Jag hade eget boende och fick betala allt från 16 års åldern, någon lyx som att föräldern kunde ge en ett rum och komma iväg med billig hyra fanns inte. 
    Resonera som om de vore en främmande person som skulle hyra ett rum, vad skulle vara rimligt där? gör uträkningarna där, både boende, mat, tillagning av maten, städning etc.
    Sen istället för pengar kan man ju byta mot hushållssysslor eller att hon får stå för matlagningen x antal gånger i veckan. Någon gång måste hon ju flytta så de är ju en bra erfarenhet också att lära sig ta ansvar.
  • Familjen Båge

Om jag inte missminner mig så betalade jag ca 2000 kr till min mamma innan jag flyttade hemifrån. Ibland mer och ibland mindre, jag var bara tim anställd då så jag fick inte lika mycket pengar varje månad.

• Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:36:06 följande:
    DU borde kanske har preciserat att du enbart vill ha statestik  och siffror, för det framgick inte. Eller så kunde du ha googlat?
    Jag menade inte enbart statistik och siffror, då hade jag skrivit det !
    Vad jag däremot inte behöver är påhopp om att "JAG skulle AAAALDRIG kunna ta betalt av mitt eget barn !" osv. Nää, det är ju upp till den som väljer att göra så, DET skiter jag ärligt talat i. Jag ville veta vad en normalfamilj tycker är rimligt att en VUXEN familjemedlem ska betala hemma.
  • Bedelia
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:54:18 följande:
    Tar man ut hyra, måste man inte skatta på det då?
    Om man som sambor delar på hyran - måste någon av dem skatta på det?
  • Hannah76
    Bedelia skrev 2010-05-05 14:00:38 följande:
    Om man som sambor delar på hyran - måste någon av dem skatta på det?
    Nej, men om man har en inneboende.
  • Shmone

Jag betalade 2000kr i månaden när jag var 20 men det var för 8 år sen...

• Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:54:18 följande:
    Tar man ut hyra, måste man inte skatta på det då?
    Jag vet inte vad DITT problem är, men det börjar likna sandlådenivå här !
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 13:59:42 följande:
    Jag menade inte enbart statistik och siffror, då hade jag skrivit det ! Vad jag däremot inte behöver är påhopp om att "JAG skulle AAAALDRIG kunna ta betalt av mitt eget barn !" osv. Nää, det är ju upp till den som väljer att göra så, DET skiter jag ärligt talat i. Jag ville veta vad en normalfamilj tycker är rimligt att en VUXEN familjemedlem ska betala hemma.
    Är det ett påhopp? Det är ju bara min åsikt. Dömer inte den som tar betalt.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?