• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83

Hej allihop!

Välkommen Luma!
    Här är en till som är totalt kass på engelska. Jag förstår de du skriver, men kommer inte ge mig in på att svara på engelska,då skrattar nog alla mer än vad de förstår!
    Jag har 3 barn och har inte kunnat amma någon av dom. Har fått ge tillägg efter amning för att de ska kunna bli mätta och öka in vikt, 2 är födda vaginalt och en med snitt.
    Varför vet jag inte. Men jag tror de beror på att det helt enkelt är trögt o få ur mjölken hos mig,så de har helt enkelt varit för jobbigt för dom att äta sig mätta. Alla tre har bara somnat vid bröstet....

Igår hade vi verkligen en heldag på Liseberg. Vi kom dit 11.30 och stannade enda tills de stängde kl 23. Lite öm i fötterna var man på hemvägen.
    Barnen va helnöjda. Men ja kan säga att nu fick man känna på hur de var med 3 barn. 2 barn ä'r exemplariskt, när man är 2 föräldrar, då hade den ena kunnat åkt småkarusellerna med Vilhelm och en de stora med Jonathan. Men nu var en av oss stanna vid barnvagnen med Algot hela tiden och då fick barnen helt enkelt åka i omgångar.
    Nästa år är ju Algot fortfarande lite liten för att åka de små karusellerna, förutom vissa då. Då tror jag vi försöker åka med några kompisar,som har jämnårigt barn som Jonathan, så han kan åka med kompisen. Jag önskar ja hade haft mer tid för honom igår, men han verka inte lida av det, skönt det!

Idag ska vi bege oss till Slottskogen och se vad de har att erbjuda.
    Sol har vi iaf, alldeles lagom soligt med lite moln här o där!

• Armani

Hej på er!

Shit vad jag har varit kass på att skriva här nu den senaste tiden Skäms Skärpning! Ska försöka läsa ikapp lite smått hade jag tänkt, men allt som jag missat blir nog omöjligt.

Vi lever och mår rätt bra iaf Men det har varit rätt tufft ett tag med mkt sjuka barn och vuxna, åkte bla på feber ett par dagar så mjölken höll på att sina för mig. Noel har vi varit till läkaren med både en och fyra ggr då han rosslar nåt hemskt och har även haft en riktigt ful hosta, men inget fel hittas och nu är hostan så gott som borta men rosslet som han haft sen han var ca 1 vecka gammal håller i sig.

Annars är Noel en riktig gnällkille. Han gnäller från morgon till kväll i stort sett, riktigt tröttsamt att höra på vill jag lova! Läste nåt om nån öknings-/tillväxtperiod nu vid 2 månader, kan det vara det som är boven? Nån av er andra som upplevt typ samma? Han har även ammat som en galning, men det var nog för att öka på mjölken för nu riktigt sprutar det igen och han ammar inte lika ofta.

Hoppas alla har en fin helg!

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • Dalia

Armani- Så var min son också ända tills han började krypa. Han ville aldrig ligga själv utan skulle vara på mig hela tiden. Det kändes som han höll mig gisslan. Han var liksom aldrig riktigt nöjd. Lillasyster är mycket enklare. Men har man fått en mycket krävande baby som första barn är väl en normalkrävande en baggis.
    Nu är sonen jätteenkel.

• Armani
    Dalia skrev 2010-06-26 15:19:58 följande:
    Armani- Så var min son också ända tills han började krypa. Han ville aldrig ligga själv utan skulle vara på mig hela tiden. Det kändes som han höll mig gisslan. Han var liksom aldrig riktigt nöjd. Lillasyster är mycket enklare. Men har man fått en mycket krävande baby som första barn är väl en normalkrävande en baggis.
    Nu är sonen jätteenkel.
    Ja dottern var helt olik, hon ville aldrig ligga i famnen ist. Tänk vad barn kan ara olika!
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • helene306

Annamamma: Vad kul att Liseberg var lyckat! Kan tänka mig att det blir lite knök och extra väntande vid karusellerna när en måste vara hos bebis. Jag tror inte barnen bryr sig något speciellt, det är nog mer en själv och samvetet somtänker så.

Armani: Alva är ju gnällig i omgångar och vill då bara vara i famnen så hon kanske har haft någon tillväxtperiod? Nu klarar hon mer och mer att ligga lite själv innan det pipplas

Igår blåste det lite när jag satt en stund i solen hos mina föräldrar och i morse hade jag skapligt ont i höger bröst. Shit, lagom att bli dålig inför dopet på söndag. Jag har låtit Alva amma mer på det bröstet och nu känns det betydligt bättre så jag hoppas det inte blir mer.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • elinakarlsson

Helene: får hoppas att det inte blir någon mjölkstockning, bara att hålla varmt och mata eller pumpa från det bröstet.

Var ett tag sedan jag tittade in här, har läst ikapp en hel del, men inte allt. Man har liksom en hel del annat att fokusera sig på. Men nu blir det ofta att jag kollar internet från mobilen när jag ammar går så mycket snabbare och smidigare.

Tuwa växer här nu, hon var 51 cm hon föddes och senast vi var på BVC var hon 59 cm. Hon blev 2 månader igår.

Tänkte kolla om ni har någon aning om vad för slags utslag eller liknande Tuwa fått på huvudet. Först tyckte jag att det liknade sådana där hormonplitar för det är typ som såna, men dessa är lite röda i färgen och så har hon massor över hela huvudet. Jag vet att hon får liknande när jag ätit jordgubbar och choklad men nu har jag verkligen undvikit detta och kan inte komma på vad hon annars fått det ifrån. Har ni några tips?

• EowynAurora
    elinakarlsson skrev 2010-06-26 21:47:46 följande:
    Helene: får hoppas att det inte blir någon mjölkstockning, bara att hålla varmt och mata eller pumpa från det bröstet.

Var ett tag sedan jag tittade in här, har läst ikapp en hel del, men inte allt. Man har liksom en hel del annat att fokusera sig på. Men nu blir det ofta att jag kollar internet från mobilen när jag ammar går så mycket snabbare och smidigare.

Tuwa växer här nu, hon var 51 cm hon föddes och senast vi var på BVC var hon 59 cm. Hon blev 2 månader igår.

Tänkte kolla om ni har någon aning om vad för slags utslag eller liknande Tuwa fått på huvudet. Först tyckte jag att det liknade sådana där hormonplitar för det är typ som såna, men dessa är lite röda i färgen och så har hon massor över hela huvudet. Jag vet att hon får liknande när jag ätit jordgubbar och choklad men nu har jag verkligen undvikit detta och kan inte komma på vad hon annars fått det ifrån. Har ni några tips?
    kan d vara värmeutslag?  harry hade röda utslag över hela hårbotten o ner över nacke,axlar o lite av ryggen när han var kanske en månad. o så var han när d var riktigt äckligt kvavt ute (som innan ett regn-oväder) , så att man blir alldeles svettig o dan. det försvann efter ett tag och han har inte haft d nå mer sen.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • helene306

elina: Det blev ingen jölkstockning tack och lov och bröstet kändes bättre igår kväll. Jag tänkte samma som EowynAurora om utslagen att det kan vara värmeslag. Alva kan fortfrande få röda utslag i ansikte och huvud.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • RosaNapp

Luma: welcome. Just as helene and Ain says, pumping is not a good measurement of how much milk you really have. Babies usually want to eat far more often than 4 times a day so give him the breast as often as he want, try not to look at the watch. Night or day. Drink a lot and try giving him the breast during night as well, that helps the production more than giving it to him often during daytime. And if it does´nt work, try not to feel too bad. Not everybody can breastfeed and the formula is a good alternative.

Annamamma: vi var också på Liseberg i fredags! Kanske gick vi om varandra utan att märka det .

helene: vad skönt att det inte blev något med mjölkstockningen.

Den här  veckan ska vi tillbaka till bvc för en extra-mätning iom att lillebror inte gått upp något förra gången. Brösten känns lite bättre, men dom ser inte bättre ut. Skitjobbigt att det ska vara något som är så svårt att få bukt med. Har ju haft så här i flera veckor nu. Tröttsamt.

Lillebror, som fö till 99% fått ett namn nu , är 2 månader nu. Oj, vad tiden går snabbt!

Armani: dom har ju sina tillväxtperioder lite då och då så det kan ju mycket väl vara det. Min äldsta pojk var rätt gnällig, eller är väl fortfarande . Men hans första år lärde han sig saker genom att skrika, han blev så arg för att han inte kunde så när han väl lyckades missade han det för han skrek så mycket . Men det lugnade ner sig betydligt när han började krypa och det gjorde han runt 6 månader. Ålandet kom strax efteråt. Han ålade på sitt sätt, knöt händerna som en plog framför sig och tog fart med benen

• Madde01

Nu är vi äntligen hemkomna från allt midsommar firande, o idag var det ju så underbart väder så vi har legat vid stranden idag Skrattande så skönt så..

RosaNapp - Nu är jag ju nyfiken, vad blir namnet ?

Svar på tråden Aprilmammor 2010