• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Lilla illa

tackar för alla gratulationen =) jo  dopet jick jätte bra hade det  på  ett sååå fint ställe ett stockhue (en gammal  kvarn ) omgjord till festplatts =) man hörde forsens porlande ljud fån utsidan å  fåglarnas glada sång =) mkt fint

• helene306

Provade bikinin idag Hahahahahahaha! Trosorna var ok men överdelen var mer genomskinligt än något annat. Bröstvårtorna lös igenom och ju mer jag skulle fixa till essto mer genomskinlig blev det. Snacka om att vara utnött I år blir det att bada enbart fossingarna. 

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • MissSindra
    EowynAurora skrev 2010-06-29 12:00:45 följande:
    stadig nacke: harry har inte legat på mage en enda gång,men han e ändå stadig i nacken. kanske beror på att jag bär mkt på honnom,o att han får ligga på min mage så mkt.

D-droppar: kommer jag ihåg så gott som varje dag. o harry smaskar i sig dom utan problem. tror nästan att han tycker d e gott

vikt: harry går upp 200gr/veckan i snitt, vid ett enda tillfälle gick han upp 140gr på en vecka. o den gången frågade jag om d var lagom,för veckan innan hade han gått upp så mkt som 240gr på en vecka. o då sa bvc-sköterskan att : " ja,men så mkt som 240gr ska dom inte gå upp jämt".  o d sa hon med en ton som(jag uppfattade)  att harry går upp för mkt i vikt.
    vad ligger vikt-gränserna på??

sömn:  hur sover era små på nätterna? ( o dagarna förståss) .
     jag har kommit på att harry e rätt ljuskänslig när han e trött. vi har blivit tvugna att hänga upp ett mörkt lakan över sovrums-fönstret för att d ska bli beckmörkt(trots persienner). så nu sover han jättebra på nätterna.sover nästan lite längre tom mellan matstunderna o somnar om direkt.
    innan så vaknade han till så fort d blev för ljust, o blev gnällig för att han inte kunde sova. vilket i sin tur resulterade i att han blev frukstansvärt över-trött på kvällarna( lagom till sambon kom hem).

värmen: usch ja, fy vad varmt det är, o kvällarna  blir d äckligt kvavt. när jag bara e hemma så går jag omkring i underkläderna(hemskt jag vet,jag e lat) ÄNDÅ så svettas jag som en gris. fy vad äckligt. o stackars harry svettas lika mkt, han får sova i bara blöja.
    vikt: Min bvc tant blev riktigt orolig när inte anton gick upp "ordentligt" av min amning. enligt henne ska ammande barn gå upp minst 200 men helst 300 gram i veckan och anton givk upp ca 150 innan hon blev riktigt orolig. Nu delammas han ju bara minimalt och får ersättning annars och har nu gått upp runt 350-450 gram senaste 3 veckorna så jag vet inte.
    Hade en annan bvc tant förra veckan och hon sa att alla barn bör gå upp över 100 gram och allt över det är normalt.. haha

De kan röra till det ordentligt för oss mammor...
  • MissSindra
    Armani skrev 2010-06-29 19:10:51 följande:
    Oj så söta bebisar ni har allihopa

Annamamma Vi har en likadan suit till Noel, älskar den där härliga blåfärgen

Vår lillkille har åkt på blöjeksem Vi smörjer och byter blöja så ofta vi kan men nu ikväll såg jag att det blivit som små blåsor där oxå, stackarn måste ju göra jätteont! Det är främst i ljumskarma men även lite på pungen. Skulle gärna låta han ligga utan blöja för att lufta men ni med pojkar vet ju hur det slutar då På mage blir han vansinnig... Nån som har tips på vad man kan göra mer?
    Prova med potatismjöl som puder (ganska mycket). Både i ljumskar och på pung och övriga ställen funkar perfekt för oss =)
  • Annamamma 83

God morgon!
    Igår åt ja mkt bättre kost. O ja har redan tappat ett kg. Eftersom man förmodligen inte går upp o ner så snabbt i rent fett så drar ja slutsatsen att ja lägger på mig massa vätska när ja äter massa kolhydrater. Ja vakna upp idag o t om kände mig smalare än igår, förodligen för ja inte var lika svullen. Så nu ska ja försöka ge tusan i dessa jäkla kolhydrater, iaf på veckornaSkrattande

Jag har dessvärre blivit tokförkyld. Mellangrabben har smittat mig. Ja e helt igentäppt i näsan o de värker i ansikte o kropp, svettas som en tok så fort ja rör mig, inte passande när j är ensam med tre ungar o en sjuk hund, men men bara o bita ihop!

sista dagen på dagis imorgon o mellangrabben har blivit 2,5 år. Så då var de dags att träna bort blöjan. SUCK! de kändes så långt borta för ett tag sen. Är bortskämd då de gick så enkelt med första grabben, tror de blir mkt mer arbete denna gång. Vilhelm älskar o ha kalsonger o springer på toa stup i kvarten då. Men de kommer inte när han sitter på toa, de kommer sen i kalsongerna. Han har liksom inte förstått de där " hur man gör när man kissar", kan liksom inte styra de än. Visst ja kan vänta tills han kan de av sig själv, men ja tror ändå man får hjälpa till o "lära" dom, så länge de vill själva o han vill ju!

Helene
    bikini, suck! de väntar ja med till nästa år kan ja säga, ingen ide o testa ens. de bikinis ja har passa när ja vägde typ 12 kg mindre, så de sitter nog inte så jäkla snyggt nu haha

• helene306

Armani: Alva hade som en blåsa i rumpan för någar veckor sen och jag öste på med potatismjöl. Den försvann sen.
    Något tips för att lufta är att blåsa med hårfön (om det gillas av bebis dvs) men man får hålla fönen en bit bort om man inte har hårfön som kn blåsa kalluft. Hoppas det ger med sig!

Bvc: Med David tog jag åt mig precis allt sköterskan sa och det kunde jag nojja över som bara den! Nu är jag mer lugn och vi har en annan, betydligt bättre bvc-sköterksa denna gång. Jag resonerar så här: så länge barnet går upp så är det bra, går barnet ner i vikt, då kan man börja fundera och oroa sig. Sen hur mycket de går upp är ju väldigt individuellt beroende på hur mycket och ofta de äter. Mår barnet bra, äter och är nöjd tycker jag man ska vara nöjd själv. Jag har en bekant här hemma vars dotter är 6 månader äldre än Alva och de väger lika mycket. Hon går inte upp i vikt men följer sin kurva. Nu misstänker de något syndrom tyvärr ...

Madde: Skönt att bada! Jag önskar jag kunde gjort det igår när vi åkte till badet men som ni kunde läsa av mitt inlägg ovan har jag ingen bikini Jag kunde iofs hoppat i en baddräkt men sen fegar jag: vågar jag doppa mig med risk att få mjölkstockning? Jag chansade när David var liten och klarade mig men nu satt jag och Alva och njöt vid vattenkanten istället

Igår luktade Alva illa, jag trodde jag fuskat med rengöringen vid örat så jag torkade rent. Hon luktade skunk ändå. Sen igår kväll fick jag se under första vecket under hakan/halsen: kanonrött! Det var där det luktade skunk! Hon har varit röd länge där och vi har tvättat, luftat och försökt hålla torrt. Igår var det ju så himla varmt också. Det blev att torka torrt, emellan med förband ett tag och sen pudrade jag på rejält med potatismjöl. Det luktar mindre och är mindre rött idag men inte är det bra. Jag får hålla hennes huvud bakåt för att öht få fram halsen så det är inte det lättaste att lufta heller.

• Tokis

Någon frågade om sömnvanor! Engla har inga rutiner direkt än men somnar väl för natten någon gång mellan 21-23 o tidigare vaknade hon någon gång mellan 4-7 för att äta o sen somna om igen men två dagar i rad nu har hon inte ätit då utan vaknade vid åtta igår och halv tio idag. På dagarna är det väldigt olika hur hon sover,...

• helene306
    Annamamma: Kolhydrater gör att kroppen drar åt sig vätska. Jag är nog som du och sväller rätt mycket när jag äter kolhydratrikt och gissa vad jag levt på nu i ett par dagar? *suck* De kilona jag gick ner sitter fint på plats igen Skrikandes Att jag blir trött på mig själv!
    Blöjavvänjning: Ni har ju ändå kommit en bit på väg så jag tror dte ger sig om ni fortsätter och påminner honom. Vi började med David när han tog sommaruppehåll efter att han fyllt 2 år i april. Jag var tvungen att kolla vad jag skrivit och han var helt torr dagtid v32 och nattblöjan tog jag bort v37 (2007) och sen dess har det funkat även där men jag minns att jag frågade KONSTANT om han var kissnödig eller behövde gå på toa Jag tror att man får gå efter barnet men även att man måste "hjälpa till" som du skriver annars är det nog lätt att man av slentrian och bekvämlighet fortsätter med blöja.
    Trist med förkylning så här mitt i sommaren, de brukar hålla i sig längr. Krya på dig!
  • Annamamma 83

Algot har under senaste tiden börjat med riktiga skrikattacker.
    Förra veckan trodde vi de var att han behövde mer mat nu, så vi höjde vällingmängden. Men de har varit precis likadant sen dess.
    Han kan ligga o sova och så plötsligt bara börja gallaskrika,helt hysteriskt.
    Förmodligen är de att han sväljer så mkt luft. För han skriker kanske hysteriskt en halvtimma,sen kommer en rap. Vi låter han rapa ca 3-4ggr under matningen. Han äter (165ml nu). Men sen kan de liksom komma rap när de är dags för o äta igen, alltså 3-4 tim efter förra målet.
    Vet inte riktigt hur ja ska gå tillväga med detta? Har ju även testat drbrown flaskan,men han behöver rapa lika mkt av den.
    Behöver era bebisar också rapa så mkt?

• helene306

Annamamma: Fy vad jobbigt för Algot med magknip! Jag har ju ingen erfarenhet av flaskor så där kan jag inte råda. Alva ammar, när hon släpper får hon rapa sen brukar hon amma igen. Ibland kan hon bete sig som en slingrande orm vid bröstet och knöla på som bara den. Då är det tjorv i magen och hon lugnar inte ner sig förän hon bajsat ut allt. Ibland kan hon illvråla, riktigt skärande skrik och då är det nog något som kniper men hon skriker inte i 30 minuter utan det är ett vrål och sen är det bra. Men rapar gör hon rätt ofta. Hon kan inte somna om hon inte rapat innan för då ligger rapen och trycker i magen. På natten behöver hon inte rapa alls.

Svar på tråden Aprilmammor 2010