• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    summertime123 skrev 2010-05-07 08:00:33 följande:
    Jag hade oxå tänkt att klämma in en kort semester men vi åker ut till landet och där får jag avlastning o kan plugga samtidigt. Eftersom kommunen jag bor i e så jäkla stor kan det hända att sommardagiset ligger en timmes resa härifrån och då väljer jag nog att skita i det. Att åka fram o tillbax medflera bussar dagligen med en åksjuk unge som får panik i värmen? neeeej tack! Då blir jag hellre sjukskriven för ett utmattningssyndrom! Vi ska till nya dagiset idag o hälsa på så jag får passa på att fråga dem vart dagiset ligger. Om det ligger någonlunda nära så får sonen gå i ett par veckor!
    Håller tummarna att det blir ett dagis i närheten! Och lycka till på nya dagiset! Vilket slags invänjning kör de? å sonens första dagis hade de 2 veckor (som blev 4), när vi flyttade och bytte dagis körde de 3 dagarsmetoden. Jag var först skeptisk till den med tanken på hur struligt det var att vänja in m 2 veckor. Men det gick kanon med 3 dagar!
    mmo skrev 2010-05-07 08:44:22 följande:
    Man ska vara minst två, max tre och visst kan jag säkert skriva med en annan förälder, om vi nu har samma omvårdnadsintresse dvs för man paras ihop lite efter vad man vill skriva om. Men det kommer lösa sig, alla andra saker har ju gått galant så varför inte detta.. Inför D-uppsatsen kommer jag också vara sjukt nervös, tur att det dröjer innan det är dags för den=)
    Vet du vilket ämne du vill fördjupa dig i än? 2 pers grupparbete brukar funka ok. Men mer än 2 är jag allergisk mot . Speciellt om man hamnar m ngn slackertyp.
  • Chesses

Hej hopp!
    Här passar jag in Är ensam med min lilla prinsessa på 1 ½! år och pluggar på heltid. Mina framtidsplaner är att bli Kriminalvårdare

• Louise1984

Jag med! Ensam med min dotter som är 16 månader. Pluggar till psykolog.

• Malin1983

Så kul att läsa att ni fixar det, jag har sökt in nu till hösten och man är ju lite nervös. Men de ska nog gå bra. Men hur är det ekonomiskt? Klarar man sig? Vad ligger CSN på?

• Lotten08

Intressant tråd. Pluggar inte ännu men hoppas på att göra det när min föräldraledighet är över. Hoppas då kunna jobba extra vid sidan av ev. studier men hinner/orkar man det? Hur mycket möjlighet avlastning har ni, hjälp med dagishämtning och liknande?  

• nycsthlm

Malin1983 skrev 2010-05-08 21:11:57 följande:
    Så kul att läsa att ni fixar det, jag har sökt in nu till hösten och man är ju lite nervös. Men de ska nog gå bra. Men hur är det ekonomiskt? Klarar man sig? Vad ligger CSN på?
    Jag tycker man klarar sig. Det är klart att man inte har så där extra stort svängrum i ekonomin. Men det går hur bra som helst om man bara har en genomtänkt budget. Jag kör dessutom på bara 75% CSN fast jag pluggar heltid. Jag snålr med veckorna för att de ska räcka, jag har ju pluggat så mkt på CSN förrut. Och tom 75% funkar. det hjälper ju att min hyra är rätt låg. För exakta belopp ber jag 17 06 07 att fill me in. Hon är en baddare på siffrorna . Sedan kan man ju söka stipendier. Jag blöev beviljad ett där jag får 2,500 per kvartal. Som studerande och ensamstående förälder finns det rätt mkt att söka!
    Lotten08 skrev 2010-05-08 21:40:17 följande:
    Intressant tråd. Pluggar inte ännu men hoppas på att göra det när min föräldraledighet är över. Hoppas då kunna jobba extra vid sidan av ev. studier men hinner/orkar man det? Hur mycket möjlighet avlastning har ni, hjälp med dagishämtning och liknande?  
    Jag har inte jobbat vid sidan av. Höll på att ta ett extra jobb 3 kvällar i veckan, men det hade aldrig funkat! Däremot skulle jag gärna vela hitta ngt jobb där jag bara jobbade en dag i veckan typ.  Mormor hjälper till rätt mkt. Hon hämtar varje onsdag tex. Då kan man passa på att plugga lite extra eller tom haka på kursarna för en After Study öl.
  • Lotten08

Åh vad inspirerande att höra hur bra det kan gå, t.o.m utan extrajobb!  Har också en del CSN sedan tidigare och vill inte gärna låna mer än nödvändigt : ) Visst är det väl så att man vänjer sig vid vad man har att röra sig med..

Intressant det där med stipendier, ska kika efter det när det blir dags!

• summertime123
    nycsthlm skrev 2010-05-07 11:34:49 följande:
    Håller tummarna att det blir ett dagis i närheten! Och lycka till på nya dagiset! Vilket slags invänjning kör de? å sonens första dagis hade de 2 veckor (som blev 4), när vi flyttade och bytte dagis körde de 3 dagarsmetoden. Jag var först skeptisk till den med tanken på hur struligt det var att vänja in m 2 veckor. Men det gick kanon med 3 dagar! Vet du vilket ämne du vill fördjupa dig i än? 2 pers grupparbete brukar funka ok. Men mer än 2 är jag allergisk mot . Speciellt om man hamnar m ngn slackertyp.
    De kör 3-dagars inskolningen, tredje gången gillt så jag är glad att jag slipper långa två veckors varianten haha Det blir tydligen ett dagis en bit härifrån som man inte kan promenera till så jag måste nog ha honom hemma i 4 veckor går inte att åka buss fram o tillbax länge med ett åksjukt barn mitt på sommaren! Lr jag vägrar iaf
    Hur gick det med 5-årspresenten? Blev det bakugan lr ngt annat?

hahaha... jag är lite csn skadad tyvärr.
    Om man studerar heltid med ett barn får man ut ca. 8700 kr med vanliga lånet. Om man kan ta ut tilläggslån så får man ut 10324 kr per månad
    Jag har haft det högre lånet ända sen jag började plugga och jag har haft det riktigt bra ekonomiskt. Förlorar dock tilläggslånet när jag börjar andra terminen på högskola men är helt säker på att jag kommer klara det bra med 8700 i månaden, man får ju prioritera vad man väljer att lägga pengar på o vara ekonomisk
    Jag jobbar inget alls eftersom jag inte har någon regelbunden barnvakt men jag både köper o säljer beg barnkläder så jag får en extra slant i kassan varje månad och det hjälper
    Precis som lotten08 säger, man anpassar sig efter situationen och lär sig snabbt hur man ska använda pengarna. Tycker inte man ska låta pengar situationen skrämma en från att börja plugga. Jag känner såhär att skulle ngt hända och jag känner under utbildningen att jag inte klarar av det ekonomiskt då får jag helt enkelt hoppa av då men jag fortsätter så länge det går och jag mår bra!
  • summertime123
    Louise1984 skrev 2010-05-08 20:16:27 följande:
    Jag med! Ensam med min dotter som är 16 månader. Pluggar till psykolog.
    Vart läser du ngnstans? Jag funderade på att bli psykolog ett tag men som det ser ut nu ska jag läsa till personalvetare istället  Är utbildningen svår?
Svar på tråden Studerande singelföräldrar