• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Phoebe skrev 2010-05-20 11:56:22 följande:
    Ja herregud vad det hade sparat mig under de SJU år jag studerat. Nu känner jag mig som en idiot som sitter här med två ganska stora (och alltså inte längre maratonsjuka) ungar och bara fyra terminer år kvar! Det är väldigt roligt att plugga psyk, men jo tempot är högt ibland. Vår instutionen är dock mer barnvänlig än andra, vi har tex aldrig tentor på kvällar och helger! I min klass på ca 45 är vi nog en fem stycken som har barn men av dem bor bara en i Uppsala. Hon är dock singelförälder hon med, vilket är RYSLIGT ovanligt.  Vad sa du att du pluggade? 
    Oj, tentor på kvällstid? Det har jag som tur var aldrig varit med om. Jag studerar på ett master program i demografi, så vi har inga salstentor alls, utan bara hemtentor. Börjar faktiskt sakna sådana där rejäla salstentor med multiple choice svarskategorier ibland. Ni får ursäkta min svengelska. Jag undrar ibland hur det ska gå när jag ska ut i arbetslivet och inte kan kontrollera akademisk svenska ordenligt. Jag pluggade först i USA och tog en BA i sociologi, och på min nuvarande utbildning är undervisningen också på engelska, så alla facktermer och dyl har jag bankat in på engelska. Jag skulle en gång skriva en kort rapport på svenska och fick typ sitta med en uppslagsbok på mitt modersmål. Kände mig lagom dum då, som ngn wanna be Victoria Silverstedt .

Än så länge har jag bara sprungit på 1 singelmamma här på universitetet, och hon doktorerar. Alla andra föräldrar jag stött på är i parförhållanden. Så skönt att höra av er alla i tråden.
  • nycsthlm

Och hur gör du i somamr Phoebe? Plugga somamrkurser eller jobbar? Vad händer när man har lite större barn, erbjuds det någon form av sommarfritids hela sommaren om man måste jobba? Min son ska ju gå på dagis hela sommaren förrutom 2 veckor.

• Phoebe
    nycsthlm skrev 2010-05-20 12:54:04 följande:
    Och hur gör du i somamr Phoebe? Plugga somamrkurser eller jobbar? Vad händer när man har lite större barn, erbjuds det någon form av sommarfritids hela sommaren om man måste jobba? Min son ska ju gå på dagis hela sommaren förrutom 2 veckor.
    Jag jobbar fram till 1/8, och ja det erbjuds sommarfritids! De flesta kommuner gör så att de föser samman alla skolor inom ett visst område och har ett gemensamt sommarfritids. I år är det på min dotters skola och jag har fått sommarjobb i grannhuset, kanon! Har inte tillräckligt med CSN för att läsa sommarkurser då mina veckor räcker precis till att läsa klart.
    Där har vi fö. den stora nackdelen med att studera som förälder - mina barn har under tre år i skolan hitills aldrig fått vara lediga på ett sport, påsk eller höstlov :( Och vi har max 2-3 veckor på sommaren och egentligen inget jullov. Men jag pluggar nätter på julen för någon måtta får det fanimej vara.
    Nu fick vi dock en mindre summa i arv där personen som dog specifikt ville att jag och barnen skulle göra något roligt med pengarna - så vi ska åka på vår allra första semester tillsammans i Augusti! Fyra dagar på disneyland paris {#lang_emotions_laughing}
  • Chigitita
    nycsthlm skrev 2010-05-19 22:52:33 följande:
    vad skönt att du får fortsätta på mattekursen nästa termin. hur blir det med csn om du inte tar alla poäng nu?appropå din uppgift. har du kommit på ngn hälsofråga att skriva om? fetma hade ju varit det idealiska ämnet! ett annat hälsoproblem som kan jämföras mellan olika regioner i världen är malaria. den sjukdom är ju en av de sjukdomar som skördar flest dödsoffer i världen, men eftersom de flesta som dör av sjukdomen idag är människor i fattiga delar av världen så forskas det inte like mkt om den. eller aborter, här i västvärlden anses abort vara en viktig rättighet för kvinnor- rätten att bestämma över våra kroppar. i andra delar av världen (speciellt i Asien) föds nu alldeles för få flickor eftersom flickfoster aborteras.en rätt som feministerna kämpade för i väst har nu i endel kulturer blivit ett potentiellt hot mot kvinnor.kan inte fatta att terminen snart är slut. jag är så redo för nya takter (och lite ledigt så klart ). ska ta en 15 poängs statistikkurs online i sommar, men ser fram emot att ha mera egen disponibel tid och slippa föreläsningar och dyl.
    Ja jag tänkte oxå på abort faktisk :P Ska nog ta de. Måste sätta igång annars hinner jag aldrig! Mjaa jag tror inte de ska vara några problem för jag anmälde att jag skulle läsa 450 poäng men har läst 650 poäng ist, så jag slutar ändå med 550 poäng :) Hur går de för dej då?
  • nycsthlm

Phoebe: gud så kul med en getaway med kidsen till Paris! De måste vara mer än förväntansfulla nu. Du får återkomma med recension, jag har varit på Disneyland i California, men då hade jag inte barn. Kommer ihåg att jag tänkte att detta måste upplevas med barn.

Jag har inte heller CSN veckor kvar så det räcker över sommaren. Jag kommer läsa 15p över sommaren så nu kommer eldprovet snart! Drrrrrrum rrrrrrroll... kommer min lilla fjuttiga buffert + skatteåterbäringen kunna hålla oss vid liv över sommaren? Det blir knapert det här.

Här sitter man uppe söndagmorgon kl 5 med insomnia, så jag passar på att försöka få klart en inlämningsuppgift som ska in tills imorgon. Sonen sover över hos mormor, som dessutom ringde igår kväll och meddelade att han tempade och hade blivit snuvig. Så nu verkar det som det blir till att ringa CSN och meddela VAB imorgon! Känner mig våldsamt duktig att jag nu lyckats att så när få klart uppgiften eftersom det inte ser ut att det blir mkt gjort de närmsta snuvdagarna.

Hur går det för er andra såhär i sluttampen av terminen?

• Lukasmamma

Hej, jag är en tjej på snart 20 år som är mamma till en liten kille som snart fyller ett. Är sen två månader tillbaka ensamstående på heltid och försöker nu få ihop allt så att jag kan få in min son på dagis (inte så lätt när pappan bara vill jävlas och vägrar tacka ja till platserbjudandena min son fått, vi har gemensam vårdnad men jobbar på att få ensam) så att jag kan börja studera på komvux efter sommaren för att få fullständig gymnasiekompetens. Så jag pluggar inte än, men snart så!Är lite orolig för hur det kommer gå, just med tanke på min son och när han kommer bli sjuk och så vidare...

• summertime123

Phoebe: Åh du pluggar det programmet jag funderat på att läsa. Har varit fast mellan jurist - psykolog - personalvetare, fram o tillbax men har bestämt mig för att bli personalvetare men märker fortf att jag inte är heeelt hundra eftersom de andra utbildningarna fortf lockar när jag hör andra som läser dem Skönt att du bara har två år kvar. Ökar motivationen i slutet eftersom man vet att man inte har så långt kvar lr är det tvärtom?

nycsthlm: Du har världens bästa mormor som ställer upp så mkt, hoppas du vet det Skönt att du fick plugga ordentligt speciellt om J blivit sjuk. Hoppas han frisknar till snart!! Här har jag blivit ruskigt förkyld, kände det redan igår men ändå hängde man på strandet hela dan. Brände mig rejält, är röd som en kräfta på rygg & axlar!!!

Lukasmamma skrev 2010-05-23 08:57:03 följande:
    Hej, jag är en tjej på snart 20 år som är mamma till en liten kille som snart fyller ett. Är sen två månader tillbaka ensamstående på heltid och försöker nu få ihop allt så att jag kan få in min son på dagis (inte så lätt när pappan bara vill jävlas och vägrar tacka ja till platserbjudandena min son fått, vi har gemensam vårdnad men jobbar på att få ensam) så att jag kan börja studera på komvux efter sommaren för att få fullständig gymnasiekompetens. Så jag pluggar inte än, men snart så!Är lite orolig för hur det kommer gå, just med tanke på min son och när han kommer bli sjuk och så vidare...
    välkommen! jag läser ju oxå på komvux fast på distans genom liber hermods. Tycker det funkat sjukt bra och jag hade aldrig kunnat få de betyg jag har nu om jag läst på vanligt komvux eftersom sonen varit sjuk så mkt. Allt sker ju online och skolan har varit mkt flexibla när det gäller inlämningsdatum osv. Kolla om du har ett liknande alternativ i din kommun för det kan jag verkligen rekommendera!
  • jaquie

Hej!

Studerar med sluttampen kvar till und sköterska med missbruksinriktning.
    Ensamstående med 3 kidz 6,5 resp 2 år gammla .
    Känns som man vart ensamast i hela världen med dt ,men tydligen finns en massa fler än BARA jag!

Har funderingar på att fortsätta sitta kvar på skolbänken medans man ännu är inne i ruchen liksaom!

Ha dt gött !

• Lotten08

Hur funkar komvux numera, kan man läsa upp betyg för att höja sitt snitt eller enbart läsa in ämnen som man inte läst tidigare? Hade för mig att reglerna ändrades nyligen?

• nycsthlm

Välkommen jaquie. Ja ibland får man blodad tand när man fått upp studieångan. Vad ville du fortsätta plugga till om du fortsätter studierna?

Kom på att jag borde tipsa er studerande singelmammor i Sthlmsområdet att det finns ett stipendie som FVO (http://www.foreningenfvo.se/information-stiftelser-fonder.html ) förvaltar. Vet inte om de delar ut 2ggr per år, i alla fall blev jag beviljad ett stipendie i mars. Handläggaren sa att de sökte studerande ensamstående mammor som INTE tar tilläggslånet. Det braiga med det stipendiet var att man får det kontinuerligt under hela studietiden (utbetalat kvartsvis)

Svar på tråden Studerande singelföräldrar