• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Wicke skrev 2010-06-19 11:19:16 följande:
    Haha....det är gött med mindre kids, de köper ju det mesta. Min 10-åring däremot är inte lika med på noterna när jag säger att vi cyklar halva sommaren och badar den andra halvan. han vill åka till legoland och andra coola ställen som kompisarna. Nåja, vi har en stuga jag ärvt som vi får rumstera i eller bara göra dagsturer i alla fall. Bara tre veckor kvar att jobba sen är jag fri men pank
    Ja en 10åring nöjer sig ju inte med en enkel cykeltur i det gröna. Och värre lär det bli! Min systerson fyller 15 i år och syrran bävar för somrarna. Han vill ha moppe och åka utomlands och ha en massa fickpengar .
    Adelisas skrev 2010-06-19 22:42:54 följande:

Event Production på Gotlands universitet.. Distans.. Jag har den på dagis tre veckor till. Sen är de lediga ca 7 veckor. deras pappa har semester och mina föräldrar så vi tänkte lappa över varann.. hoppas att jag kommer att kunna plugga ändå. är inte jättepigg på att lämna över dem till mina päron hela tiden.... Vi får ju se.. ;-P

Vad läser du själv för sommarkurser?

Jag läser en 15 poängs kurs i statistik på Karlstads universitet. Inser nu att det är en massa grupparbetsinlämningar. Och jag som är allergisk m grupparbeten ! Men det kanske funkar bättre då det är nätbaserade projekt där man samarbetar virtuellt. Är ni uppdelade i grupper på din kurs med? Och Event Production, är det inom media?

Vad har alla för planer i midsommar då? Själv ska jag försöka hitta på ngt på dagen med sonen och på kvällen ska jag till ngn midsommartillställning som en kompis har dragit ihop i en park i stan.
  • Adelisas
    nycsthlm skrev 2010-06-21 10:32:00 följande:
    Ja en 10åring nöjer sig ju inte med en enkel cykeltur i det gröna. Och värre lär det bli! Min systerson fyller 15 i år och syrran bävar för somrarna. Han vill ha moppe och åka utomlands och ha en massa fickpengar .
    Adelisas skrev 2010-06-19 22:42:54 följande:

Event Production på Gotlands universitet.. Distans.. Jag har den på dagis tre veckor till. Sen är de lediga ca 7 veckor. deras pappa har semester och mina föräldrar så vi tänkte lappa över varann.. hoppas att jag kommer att kunna plugga ändå. är inte jättepigg på att lämna över dem till mina päron hela tiden.... Vi får ju se.. ;-P

Vad läser du själv för sommarkurser?

Jag läser en 15 poängs kurs i statistik på Karlstads universitet. Inser nu att det är en massa grupparbetsinlämningar. Och jag som är allergisk m grupparbeten ! Men det kanske funkar bättre då det är nätbaserade projekt där man samarbetar virtuellt. Är ni uppdelade i grupper på din kurs med? Och Event Production, är det inom media?

Vad har alla för planer i midsommar då? Själv ska jag försöka hitta på ngt på dagen med sonen och på kvällen ska jag till ngn midsommartillställning som en kompis har dragit ihop i en park i stan.
    Ja.. Det är liksom de som anrodnar stora elelr små event som t.ex. MTV awards eller Skånemässan elelr vad som.. Dtr är rätt kul. Men allt är individuellt hittills. SOm tur är.. Men man får inte mkt hjälp. Köpte två böcker (var bara två o de var obli. men har knappt haft användningn för dem slus att de kostade 700 kr typ).. Men men.

Vad gör ni med era barn på sommaren?  Mina går på dagis sista dagen idag.. Min son undrade vart vi skulle åka.. TJa...
  • nycsthlm

Vi har inte så mycket planerat i sommar. Som tur är har ju vädret varit så kanoners. Förra veckan tog jag mig lite "semester" från statistiken. Då var sonen hemma från dagis och vi bodde nästan i vår underbara lokala park. Så underbart! Packa dramaten full med lunch, vatten och badleksaker och sen här vi hängt i parken fram till 8 på kvällen. Oftast är vi där med några kompisar + deras barn. Har ni något inplanerat Adelisas?

Om jag hinner i kapp och känner mig redo för tentan så ska jag även kosta på oss en mini-roadtrip. En kompis frågade just om vi ville hänga med henne och hennes son och tälta i skärgården. Låter lockande.

Hur går det för er andra sommarpluggare?

• Haven09

Hej!

Ska börja plugga på Folkis till hösten och har lite frågor angående det.

Ni söm börjat studera fick ni pengar samma månad som ni började, september?

Jag har inskolning på dagis och kommer missa två dagar för det krockar liksom och då är min fråga, tror du det kommer va okej från skolan att jag missar två dagar?

ÄR rädd för att hon kanske blir sjuk samma veva och missar ännu flera dagar.

Tack för svar ;)

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-07-28 23:08:06 följande:

Hej!

Ska börja plugga på Folkis till hösten och har lite frågor angående det.

Ni söm börjat studera fick ni pengar samma månad som ni började, september?

Jag har inskolning på dagis och kommer missa två dagar för det krockar liksom och då är min fråga, tror du det kommer va okej från skolan att jag missar två dagar?

ÄR rädd för att hon kanske blir sjuk samma veva och missar ännu flera dagar.

Tack för svar ;)

Kul med ännu en studerande singelmamma ! Välkommen.Jag tror det är lite olika om när man får pengarna från CSN. Jag är beviljad för ett program och jag vet sedan innan när pengarna typ kommer. I mitt fall lär de komma ngn gång i början av september (ngn vecka efter att jag har reggat mig för klasserna). Tror inte det ska vara ngt problem m inskolningen, de flesta lärare har varit så förstående när man behöver vabba eller dyl. Har du mailat ngn på din utbildning än för att meddela att du missar dessa dagar? Sen ska du komma ihåg att anmäla vab/fp dagar till CSN för de dagar man är hemma för vård av barn dras bort från de där totala veckorna som man har rätt till studiemedel.

Usch vad höstigt det är ute. Fattar inte hur fort denna sommar gick så otroligt fort. Om en månad kör höstterminen igång igen. Men innan dess måste jag klara av sommarterminens tenta . Statistik och jag... not a good match.
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-07-30 13:51:05 följande:
    Kul med ännu en studerande singelmamma ! Välkommen.Jag tror det är lite olika om när man får pengarna från CSN. Jag är beviljad för ett program och jag vet sedan innan när pengarna typ kommer. I mitt fall lär de komma ngn gång i början av september (ngn vecka efter att jag har reggat mig för klasserna). Tror inte det ska vara ngt problem m inskolningen, de flesta lärare har varit så förstående när man behöver vabba eller dyl. Har du mailat ngn på din utbildning än för att meddela att du missar dessa dagar? Sen ska du komma ihåg att anmäla vab/fp dagar till CSN för de dagar man är hemma för vård av barn dras bort från de där totala veckorna som man har rätt till studiemedel.

Usch vad höstigt det är ute. Fattar inte hur fort denna sommar gick så otroligt fort. Om en månad kör höstterminen igång igen. Men innan dess måste jag klara av sommarterminens tenta . Statistik och jag... not a good match.

Ja, det känns så skrämmande med skolan och allt men jag måste testa i alla fall.

Jag ska jue studera i 3år så några dagar hit och dit kan väl inte skada, eller? Dock är det första dagarna jag är borta:(

Ska följa din blogg, roligt med singel-bloggar!

Vädret borde skämmas men lin lilla Grynet är lite sjuk så, så farligt är det inte att "bara" vila bort dagarna...lol

• Goya

Åh, vilken bra tråd!
    Pluggar på södertörn.. Någon anna som gör det?

• nycsthlm

Välkommen Goya . Jag skulle ju ta en klass på Södertörn i slutet av HT, men nu visar det sig att den klassen inte skulle "passa" mig. Just nu är jag på jakt efter en klass i enkätmetodik eller dyl, och helst ska det vara på masternivå så att poängen kan ingå i mitt program.

Jag känner mig så redo för nya takter och en ny termin. Haha. Tycker att en ny termin ger samma lite känsla som ett ny år. Nya friska tag! Heja Heja!

• Ogräset

Nu är terminstarten nästan här. Så jag kan numera klassa mig själv som student. Tänkte därför passa på att skriva en rad i den här tråden.

• takida

På måndag är det äntligen inskrivning på skolan.
    Jar tagit tjänsteledigt för att börja plugga. Känns nervöst men roligt!
    Största orosmomentet är såklart ekonomin... Hur ska det gå när man är själv med barn??
    Men med rätta inställningen att allt går om man vill så lär jag lösa detGlad

Svar på tråden Studerande singelföräldrar