• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-05-26 20:47:33 följande:
    nycsthlm;  jag velade mellan sociologi och socialantropologi!   vi kanske ses i höst då   men har du familj nära som kan ställa upp? jag skulle nog inte klara mig om inte min mamma bodde i närheten... fast egentligen är det skönt att vara ensam med sonen måstejag säga. vi har blivit ett bra team, han och jag  
    klart det blir en fika mellan föreläsningarna . Jag har rätt så mkt hjälp av min mamma, utan henne hade det varit rätt tufft. Hon hämtar på dagis en dag i veckan samt han sover över hos henne ca 2 ggr i månaden och då kan jag se till att få klart en massa saker. Man kan inte direkt säga att mamma bor nära. När sonen föddes bodde jag på Söder och hon bor i Vasastan, så då var det rätt nära emellan oss. Så fort han började gå så behövde vi större (vi bodde i en etta) så då bytte jag mot större och bor nu i Hägersten. Så allt som allt tar det väl en 30min dörr till dörr mellan mormor och oss. Jag trivs också m singelmammetillvaron, jag har i och för sig inte så mkt att jämföra med då jag varit singel sedans ungefär mitten av graviditeten!
  • summertime123
    Lukasmamma skrev 2010-05-25 22:43:33 följande:
    Är Hermods bra? Jag har funderat en del på det men jag har hört så himla mycket olika saker om det. Vissa säger att det är jätte bra medan andra inte alls tycker om det, men det kan ju kanske också bero på hur man är som person. Jag personligen har alltid varit sån att jag har det enkelt för mig i skolan och har alltid pluggat bäst när jag suttit hemma ensam... Så logiskt sett borde det passa mig!
    Jag har läst på hermods i 1,5 år nu och jag är supernöjd. De är väldigt flexibla och hjälpsamma enl. mina erfarenheter (förutom en häxa till lärare som jag stötte på nu). Eftersom kurserna endast innehåller uppdrag som man skickar in och en muntlig examination där betyget sätts har det passat mig sjukt bra. Inför uppdragen har man tid att tänka igenom svaren och jag är ganska så verbal av mig så jag älskar betygsdialogerna som vissa kan vara lite rädda för. Nervositeten släpper väl för de flesta efter några ggr om man inte gillar den muntliga delen
    Eftersom du pluggar bäst när du är själv och har det lätt i skolan tror jag definitivt att hermods kommer passa dig!! Utan distansutbildningen hade jag haft sjukt mkt registrerad frånvaro och hade aaaaldrig kunnat få de betyg jag har idag om jag valt en annan skola! Go 4 it När hade du tänkt börja läsa?
  • nycsthlm

17 06 07: har du stött på lärarproblem?

Själv har jag en hemtenta som ska in på måndag och jag är rätt så lost. Ngn som är bra på statistikprogrammet STATA så får ni gärna hojta till !

• Lindyn

Jag har gått en keramiklinje på folkhögskola, och ska fortsätta ett år till, med hopp om att kunna söka högre keramikstudier eller liknande sen

• mollisen

det här hermods har jag aldrig hört talas om förut!! har länge velat läsa lite administration o såg nu att de har en a och en b kurs man kan köpa. ngn som provat detta?!? ser arbetsgivare seriöst på om man har detta med i bagaget tro? om man betalar nästan 2000 vill man ju att det ska vara till nytta oxå!!

• nycsthlm
    mollisen skrev 2010-06-04 22:52:28 följande:
    det här hermods har jag aldrig hört talas om förut!! har länge velat läsa lite administration o såg nu att de har en a och en b kurs man kan köpa. ngn som provat detta?!? ser arbetsgivare seriöst på om man har detta med i bagaget tro? om man betalar nästan 2000 vill man ju att det ska vara till nytta oxå!!

Är kursen studiemedelsberättigad? Om inte kan det bli problem om du tex förrut har jobbat ihop SGI eller är med i A-kassan, då förlorar man nämligen på SGI och A-kassan. Det är bara om man tar CSN som studietid räknas som "överhoppningsbar". Varför vet jag inte. Tycker det kan kännas lite orättvist.

Du bör kolla upp om skolan erbjuder praktik och om de hr bra kontakter med arbetgivare. Endel utbildningar är rena humbug, de har fina namn där de heter ngt med "institut", men i praktiken tar de en massa pengar från sina elever utan att kunna ha erbjudit ngn slags utbildning av värde. Innan jag började plugga denna sväng arbetatde jag inom administration i flera år (bla som administrativ assistent på ett konsulat och på en advokatbyrå). De jobb jag har haft såg nog mera till de arbetsökandes praktiska erfarenhet än om de hade tagit adminsitrativa kurser. Så om den utbildning du är intresserad av erbjuder bra och lång praktik så kanske det kan funka.

Längtar så till en sommarbrejk. Planerar att ha klarat av hela denna termin tills på torsdag. En uppsats som ska vara inne på tis, och sedan en inlämning till torsdag. Häpp-häpp! Är det fler som ska ta sommarkurser?

• Wicke

Jag hakar på här!
    Jag bor med O som är 4 i Göteborg. Har två större söner också som bor här varannan helg. Pluggar och jobbar till/som fritidsledare. I love it! Ett dunderjobb men massor av kvällar och ingen familj i närheten så det är trixigt och en aning stressigt men, det funkar oftast.
    Att csn betalar ut halvt studiemedel i maj gör mig helt knäpp *grrr*

En verkligare verklighet tack! www.kackerlacka.wordpress.com
  • Chigitita

Ni som jobbar och pluggar samtidigt hur får ni ihop det? Jag ska börja läsa till behandlings assistent men jag kan bara ta ut csn 2 veckor i månaden om de ska räcka i ett år, blir lite kärvt därför tänkte jag försöka jobba lite oxå. Plus att det räcker inte så i april får jag sista utbetalning och i slutet på maj står jag utan pengar :( Jag är relativt nyinflyttad här I linköping oc har inte skaffat mej nått direkt nätverk därför har jag varken vänner eller familj som kan ställa upp och passa kvällar/helger utan måste försöka få ett dagjobb men de är inte det lättaste tyvärr. Har försökt få in lilleman på OB-dagis men de är fullt och jätte kö sa dom på kommunen. Vet inte hur jag riktigt ska få ihop detta.

Funderar på att kanske försöka få tag på nån som kan passa, typ en nanny, men kanske blir att man jobbar för att ha råd med de och det egentligen inte blir att man har det lättare ekonomiskt. Tycker det borde finnas annan lösning när man inte har rätt att få från CSN. Kommer läsa ungefär 700 poäng två terminen så vet inte hur mkt tid det finns för jobb utan att de blir att jag träffar min son en dag i veckan :(

• Wicke
    Chigitita skrev 2010-06-09 00:06:39 följande:
    Ni som jobbar och pluggar samtidigt hur får ni ihop det? Jag ska börja läsa till behandlings assistent men jag kan bara ta ut csn 2 veckor i månaden om de ska räcka i ett år, blir lite kärvt därför tänkte jag försöka jobba lite oxå. Plus att det räcker inte så i april får jag sista utbetalning och i slutet på maj står jag utan pengar :( Jag är relativt nyinflyttad här I linköping oc har inte skaffat mej nått direkt nätverk därför har jag varken vänner eller familj som kan ställa upp och passa kvällar/helger utan måste försöka få ett dagjobb men de är inte det lättaste tyvärr. Har försökt få in lilleman på OB-dagis men de är fullt och jätte kö sa dom på kommunen. Vet inte hur jag riktigt ska få ihop detta.

Funderar på att kanske försöka få tag på nån som kan passa, typ en nanny, men kanske blir att man jobbar för att ha råd med de och det egentligen inte blir att man har det lättare ekonomiskt. Tycker det borde finnas annan lösning när man inte har rätt att få från CSN. Kommer läsa ungefär 700 poäng två terminen så vet inte hur mkt tid det finns för jobb utan att de blir att jag träffar min son en dag i veckan :(
    Oh vad spännande att plugga till det. Det har funnits med i mina tankar också
    Jag jobbar ju bara kvällar eftersom det är då fritidsgårdarna har öppet. Jag har också försökt få in O på sen kväll/nattbarnomsorgen men det är toklånga köer och jag verkar inte kunna få plats inom det snaraste tyvärr. Jag löser det med en bekant till min mamma samt försöker kolla med vänner om de kan. Det är ett jäkla trixande men det funkar.

Du kan söka soc eller kolla med pensionärsjouren (tror jag det heter). Här i GBG finns Fryshuset som har volontärbarnvakter. Man blir ihoppassad med en volontär och kan få barnpassning ca. 5 timmar i veckan. Det kanske finns något sådant i Linköping också. Annars kanske man kan kolla på kursen om det finns fler som har behov av barnvakt så man kan fixa en barnvaktspool, lite som ett kooperativ.
    Hmm...hoppas du kommer på en bra lösning.
    En verkligare verklighet tack! www.kackerlacka.wordpress.com
  • Emmalen

Hallå!

Här passade visst jag in ! =)

Jag är ensamstående med en 2-åring. Jag pluggar fastighetsekonomiKarlstad universitet. Jag bor i Örebro och måste därmed pendla till Karlstad. Vet inte riktigt hur jag lyckas!?

Någon som känner igen sig?

Vh//Emma

Svar på tråden Studerande singelföräldrar