Chigitita skrev 2010-06-09 00:06:39 följande:
Ni som jobbar och pluggar samtidigt hur får ni ihop det? Jag ska börja läsa till behandlings assistent men jag kan bara ta ut csn 2 veckor i månaden om de ska räcka i ett år, blir lite kärvt därför tänkte jag försöka jobba lite oxå. Plus att det räcker inte så i april får jag sista utbetalning och i slutet på maj står jag utan pengar :( Jag är relativt nyinflyttad här I linköping oc har inte skaffat mej nått direkt nätverk därför har jag varken vänner eller familj som kan ställa upp och passa kvällar/helger utan måste försöka få ett dagjobb men de är inte det lättaste tyvärr. Har försökt få in lilleman på OB-dagis men de är fullt och jätte kö sa dom på kommunen. Vet inte hur jag riktigt ska få ihop detta.
Funderar på att kanske försöka få tag på nån som kan passa, typ en nanny, men kanske blir att man jobbar för att ha råd med de och det egentligen inte blir att man har det lättare ekonomiskt. Tycker det borde finnas annan lösning när man inte har rätt att få från CSN. Kommer läsa ungefär 700 poäng två terminen så vet inte hur mkt tid det finns för jobb utan att de blir att jag träffar min son en dag i veckan :(
Oh vad spännande att plugga till det. Det har funnits med i mina tankar också
Jag jobbar ju bara kvällar eftersom det är då fritidsgårdarna har öppet. Jag har också försökt få in O på sen kväll/nattbarnomsorgen men det är toklånga köer och jag verkar inte kunna få plats inom det snaraste tyvärr. Jag löser det med en bekant till min mamma samt försöker kolla med vänner om de kan. Det är ett jäkla trixande men det funkar.
Du kan söka soc eller kolla med pensionärsjouren (tror jag det heter). Här i GBG finns Fryshuset som har volontärbarnvakter. Man blir ihoppassad med en volontär och kan få barnpassning ca. 5 timmar i veckan. Det kanske finns något sådant i Linköping också. Annars kanske man kan kolla på kursen om det finns fler som har behov av barnvakt så man kan fixa en barnvaktspool, lite som ett kooperativ.
Hmm...hoppas du kommer på en bra lösning.