• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • msister

Hej!
    Jag sitter här med et ton text som ska fylla huvudet och sen omvandlas till välutvecklad och kreativa inlämningsuppgifter och en tenta. Dessutom har jag ett barn på 2 ½ som förvisso är på dagis men behöver omvårdnand och tillsyn. Eller som väldigt gärna vill att mamma ska vara med och leka i helst flera timmar.
    Läser hur duktiga ni är med jobb på sidan om och får lite dåligt samvete. Önskar jag också var så duktig.
    Jag läser för tillfället upp högskolepoäng men hoppas att jag kommer in på ett arkivvetenskapsprogram i höst. Planen för tillfället är att slutligen bli arkivarie.
    Ska plugga hela sommaren men det blir en vecka i Vimmerby under barnets lediga veckor.
    Mitt X och barnets pappa ligger ute och jobbar två veckor och är hemma en vecka så det blir inte så mycket tid barnet kan spendera med honom.
    Visste inte att man kunde vabba när man studerade. Men det antar jag att man måste anmäla under tiden barnet är insjuknat? Hon fick vattenkoppor för ett par veckor sedan och då blev det inte mycket studerande av.

• nycsthlm

Hej & välkommen Msister. Jag missade också det där med att anmäla VAB under hela förra terminen samt halva denna. Många goa veckor som man kunde sparat in där! Jag missade att ringa in och anmäla sist sonen var sjuk. Kom på det 2 dagar senare, och de gick med på att ta en sen anmälan. Så ring och kolla! Koppar in infon om VAB från CSN's hemsida:

"När du vårdar sjukt barn

Du kan få behålla studiemedlen när du inte kan studera på grund av att du tillfälligt vårdar ett sjukt barn. Som vård av barn räknas också pappadagar vid ett barns födelse.  

Den tid du vårdar sjukt barn räknas inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. Vi kommer inte heller att pröva studieresultatet för de veckor du varit hemma med sjukt barn.

Anmäl vård av sjukt barn

på blanketten "Anmälan om uppehåll i studierna vid tillfällig vård av barn" som du hittar under Lästips & blanketter per telefon.

Din anmälan ska ha kommit in till CSN så snart som möjligt.

När du börjar studera igen ska du skicka in blanketten "Försäkran vid tillfällig vård av barn", som du hittar under Lästips & blanketter. Den ska ha kommit in till CSN direkt efter det att vården upphört.
    När får du studiemedel vid tillfällig vård av barn?

Du får behålla studiemedlen om du helt avstår från att studera för att ta hand om ett barn under 12 år. Detta gäller när

barnet är sjukt eller smittat barnets ordinarie vårdare är sjuk eller smittad barnet ska besöka förebyggande barnhälsovård barnets andra förälder besöker läkare med ett annat av familjens barn. Det barnet måste vara under 12 år eller i vissa fall under 16 år. du tar ut pappadagar vid ett barns födelse. Vid adoption har båda föräldrarna motsvarande rätt för ett barn som ännu inte fyllt 10 år.

Hur många veckor kan du få?

Du kan behålla studiemedlen i sammanlagt 24 veckor per år för varje barn. När du är hemma på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk, är tidsgränsen 12 veckor. Om du tar ut pappadagar i samband med barnets födelse, får du behålla studiemedlen i 2 veckor. "

• msister
    nycsthlm skrev 2010-05-17 14:28:55 följande:
    Hej & välkommen Msister. Jag missade också det där med att anmäla VAB under hela förra terminen samt halva denna. Många goa veckor som man kunde sparat in där! Jag missade att ringa in och anmäla sist sonen var sjuk. Kom på det 2 dagar senare, och de gick med på att ta en sen anmälan. Så ring och kolla! Koppar in infon om VAB från CSN's hemsida: "När du vårdar sjukt barn Den tid du vårdar sjukt barn räknas inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. Vi kommer inte heller att pröva studieresultatet för de veckor du varit hemma med sjukt barn. Anmäl vård av sjukt barn på blanketten "Anmälan om uppehåll i studierna vid tillfällig vård av barn" som du hittar under Lästips & blanketter per telefon. Din anmälan ska ha kommit in till CSN så snart som möjligt. När du börjar studera igen ska du skicka in blanketten "Försäkran vid tillfällig vård av barn", som du hittar under Lästips & blanketter. Den ska ha kommit in till CSN direkt efter det att vården upphört. När får du studiemedel vid tillfällig vård av barn? Du får behålla studiemedlen om du helt avstår från att studera för att ta hand om ett barn under 12 år. Detta gäller när barnet är sjukt eller smittat barnets ordinarie vårdare är sjuk eller smittad barnet ska besöka förebyggande barnhälsovård barnets andra förälder besöker läkare med ett annat av familjens barn. Det barnet måste vara under 12 år eller i vissa fall under 16 år. du tar ut pappadagar vid ett barns födelse. Vid adoption har båda föräldrarna motsvarande rätt för ett barn som ännu inte fyllt 10 år. Hur många veckor kan du få? Du kan behålla studiemedlen i sammanlagt 24 veckor per år för varje barn. När du är hemma på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk, är tidsgränsen 12 veckor. Om du tar ut pappadagar i samband med barnets födelse, får du behålla studiemedlen i 2 veckor. "
    Tackar väldans för informationen! Hoppas bara jag inte behöver använda mig av den men om olyckan skulle vara framme, eller små elaka bakterier, så vet jag vad jag ska göra i fortsättningen.
  • summertime123
    nycsthlm skrev 2010-05-11 11:36:57 följande:
    17 06 07: jag har hemester vecka 31 och 32. Hojta bara så kan vi arrangera playdates då . Kommer du loss några timmar i alla fall! Studier på gymnasienivå antingen skrivs av helt eller halvt när man tar en högskoleexamen .
    dagis har ju börjat då igen men ni får komma hit på em o hänga på stranden om ni vill!!
    Vad orättvist med den deadline som ni fick. Går de inte med på att förlänga den om man frågar? Lr brukar de vara väldigt stränga?

Jag ringde till csn och man kan få max halva lånet avskrivet och det räknas ut per 60 hp man läst o d görs automatiskt. WOHOO! jag kände inte till detta! Mindre lån blir man ju glad av

Kul att vi är så många singelföräldrar som pluggar! Känns ibland som om man är ensam och hatar nästan studenter som kan plugga när de vill utan att behöva ta hand om barn samtidigt haha men samtidigt så är jag ju självklart glad över att plugga och föredrar definitivt detta framför heltidsjobb!

chigitita: jag läser oxå på komvux Gick aldrig gymnasiet så jag började om från scratch för 1,5 år sen. har 6 mån kvar sen tar jag studenten!!! Jag läser distans via liber hermods, vart läser du? hur mkt har du kvar?
  • nycsthlm

Ja verkligen kul att man vi några stycken här!

Hur gick det på nya dagiset då 17 06 07? Är ni nöjda än så länge?

Förövrigt hann jag klart med inlämningsuppgiften men somnade runt 1 (och upp 6 då sonen prompt skulle upp ) och nu idag ska jag glömma allt skolarbete och bara slöa framför Svenska Hollywoodfruar. Me löv Maria Montazzami helt enkelt .

• Chigitita
    summertime123 skrev 2010-05-17 20:24:38 följande:
    dagis har ju börjat då igen men ni får komma hit på em o hänga på stranden om ni vill!! Vad orättvist med den deadline som ni fick. Går de inte med på att förlänga den om man frågar? Lr brukar de vara väldigt stränga?Jag ringde till csn och man kan få max halva lånet avskrivet och det räknas ut per 60 hp man läst o d görs automatiskt. WOHOO! jag kände inte till detta! Mindre lån blir man ju glad av Kul att vi är så många singelföräldrar som pluggar! Känns ibland som om man är ensam och hatar nästan studenter som kan plugga när de vill utan att behöva ta hand om barn samtidigt haha men samtidigt så är jag ju självklart glad över att plugga och föredrar definitivt detta framför heltidsjobb! chigitita: jag läser oxå på komvux Gick aldrig gymnasiet så jag började om från scratch för 1,5 år sen. har 6 mån kvar sen tar jag studenten!!! Jag läser distans via liber hermods, vart läser du? hur mkt har du kvar?
    Gud va skönt att slippa lite av lånet!! De e rätt gott när de klirrar i kassan :P
    Jag håller med dej om de där, ma försöker utnyttja tiden så mkt som möjligt men de e inge kul att sitta till sent å plugga heller :(
    Åh va roligt att ta studenten!! De är verkligen skit kul:P Jag tog min även fast jag inte var färdig men de vara bara för att jag ville inte vara kvar på gymnasiet.
    Just nu läser jag lite olika, bla matte o svenska. Har två kurser på distans oxå :)
    Jätte mycket nu innan sommaren, känns som om huvvet kokar över snart :P

Jag trodde jag skulle få IG på matten för där har jag inte hunnit med men de visa sej att jag kunde fortsätta nästa termin utan att behöva göra om allt :D Känns rätt gott för då har jag mycket mer tid!

Har ni lust att hjälpa mej med en uppgift? har funderat i flera dagar men komme rinte på något bra :/
    Så här är uppgiften iaf:

G Beskriv en hälsofråga i ett internationellt och kulturellt perspektiv VG Reflektera över svårigheter/möjligheter som finns då man arbetar med dessa frågor MVG Jämför och analyserar kulturella och internationella faktorers betydelse för hälsa och livskvalitet.

Hon fick förklara nogrannare för mej:P

En fråga som påverkar vår hälsa positivt - negativt. Internationellt så finns hälsoproblemet även utanför Sverige och kulturellt är när vi är styrda av vår kultur då det gäller vår hälsa. Ta exemlelvis fetma som i vissa länder är tecken på rike dom och vi här ser det som ett hot mot vår hälsa.

fetma hade vart perfekt men nu vill jag inte ta de eftersom hon sa de :P Nån som kan komma med nått tips? :D

Hoppas ni har en bra dag allihop! :)
  • nycsthlm

vad skönt att du får fortsätta på mattekursen nästa termin. hur blir det med csn om du inte tar alla poäng nu?

appropå din uppgift. har du kommit på ngn hälsofråga att skriva om? fetma hade ju varit det idealiska ämnet! ett annat hälsoproblem som kan jämföras mellan olika regioner i världen är malaria. den sjukdom är ju en av de sjukdomar som skördar flest dödsoffer i världen, men eftersom de flesta som dör av sjukdomen idag är människor i fattiga delar av världen så forskas det inte like mkt om den. eller aborter, här i västvärlden anses abort vara en viktig rättighet för kvinnor- rätten att bestämma över våra kroppar. i andra delar av världen (speciellt i Asien) föds nu alldeles för få flickor eftersom flickfoster aborteras.en rätt som feministerna kämpade för i väst har nu i endel kulturer blivit ett potentiellt hot mot kvinnor.

kan inte fatta att terminen snart är slut. jag är så redo för nya takter (och lite ledigt så klart ). ska ta en 15 poängs statistikkurs online i sommar, men ser fram emot att ha mera egen disponibel tid och slippa föreläsningar och dyl.

• Phoebe
    nycsthlm skrev 2010-05-06 21:20:11 följande:
    Skönt med många småbarnsföräldrar. I min klass finns det en eller 2 andra föräldrar (mammor), men de kör varannanveckasstuket så varannan vecka råpluggar de. Hur många skriver man C-uppsatsen med? Hooka med en annan småbarnsmamma kanske? SJälv är jag också nervös för masteruppsatsen, jag har ju aldrig skrivit en C-uppsat. I USA var det längsta jag skrev 10 sidor double spaced term papers.
    Hm, nu ville jag egentligen citera det du skrev om att om man anmäler vabb till CSN får man extra veckor, det har jag ALDRIG hört talas om! Har studerat heltid sedan 2003, ensam med två barn sedan 2005 och på högskola och universitet sedan 2006 och har aldrig vetat om detta!
    Underbar tråd för övrigt! Jag pluggar psykologprogrammet i Uppsala nu sedan tre år, bara två år kvar mao - underbart! Tycker det fungerar mycket bra för det mesta även om universitetet inte direkt är en barnvänlig arbetsplats.. men man får det att funka. 
    Det jag tycker är tråkigast är att det finns så få som har barn, och att de som har det nästan alltid har bebisar. Jag älskar bebisar men känner själv att den tiden är förbi (min yngsta är 6). Skulle gärna ha fler vänner med barn i mina egna barns åldrar eller äldre.
    Fler som pluggar i Uppsala här?
  • nycsthlm
    Phoebe skrev 2010-05-20 09:54:13 följande:
    Hm, nu ville jag egentligen citera det du skrev om att om man anmäler vabb till CSN får man extra veckor, det har jag ALDRIG hört talas om! Har studerat heltid sedan 2003, ensam med två barn sedan 2005 och på högskola och universitet sedan 2006 och har aldrig vetat om detta! Underbar tråd för övrigt! Jag pluggar psykologprogrammet i Uppsala nu sedan tre år, bara två år kvar mao - underbart! Tycker det fungerar mycket bra för det mesta även om universitetet inte direkt är en barnvänlig arbetsplats.. men man får det att funka.  Det jag tycker är tråkigast är att det finns så få som har barn, och att de som har det nästan alltid har bebisar. Jag älskar bebisar men känner själv att den tiden är förbi (min yngsta är 6). Skulle gärna ha fler vänner med barn i mina egna barns åldrar eller äldre. Fler som pluggar i Uppsala här?
    Jag hade inte en susning om det där! Känns som om infon om det där är minimal. Nu är jag ju bara inne på termin 2 med att plugga med barn, men det hade ändå sparat mig endel veckor om jag hade vetat om att jag kunde VAB:a. Jag har dessutom så få CSN veckor kvar att jag måste snåla, så om jag hade kunnat få några till hade det verkligen hjälp!

Jag pluggar på SU jag. Bland mina kursare så är det bara jag och en tjej till som har barn och hennes är 7 och 9. Nu är vi ju inte så många på mitt program, tror vi är en 25 st.

Visst är det skönt när man börjar se sljuset i tunneln . Jag har 2 terminer kvar . Hur är psykologiprogrammet? Har en kompis som plugagr det här i Sthlm och det varkar vara rätt hårt tempo.
  • Phoebe
    nycsthlm skrev 2010-05-20 11:44:09 följande:
    Jag hade inte en susning om det där! Känns som om infon om det där är minimal. Nu är jag ju bara inne på termin 2 med att plugga med barn, men det hade ändå sparat mig endel veckor om jag hade vetat om att jag kunde VAB:a. Jag har dessutom så få CSN veckor kvar att jag måste snåla, så om jag hade kunnat få några till hade det verkligen hjälp! Jag pluggar på SU jag. Bland mina kursare så är det bara jag och en tjej till som har barn och hennes är 7 och 9. Nu är vi ju inte så många på mitt program, tror vi är en 25 st. Visst är det skönt när man börjar se sljuset i tunneln . Jag har 2 terminer kvar . Hur är psykologiprogrammet? Har en kompis som plugagr det här i Sthlm och det varkar vara rätt hårt tempo.
    Ja herregud vad det hade sparat mig under de SJU år jag studerat. Nu känner jag mig som en idiot som sitter här med två ganska stora (och alltså inte längre maratonsjuka) ungar och bara fyra terminer år kvar!
    Det är väldigt roligt att plugga psyk, men jo tempot är högt ibland. Vår instutionen är dock mer barnvänlig än andra, vi har tex aldrig tentor på kvällar och helger! I min klass på ca 45 är vi nog en fem stycken som har barn men av dem bor bara en i Uppsala. Hon är dock singelförälder hon med, vilket är RYSLIGT ovanligt. 
    Vad sa du att du pluggade? 
Svar på tråden Studerande singelföräldrar