• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Nifelheim
    nycsthlm skrev 2010-06-16 11:05:18 följande:
    Hallå där och kul att du hittade hit! Vart i Sthlm vill du bo? Jag tror att det inte är så lång väntetid på lägenhet lite utanför. Ja med pendellinjen då. Har hört om folk som fått lägenhet på studs där. Och sen i Hässelby tror jag väntetiden i bostadsföredlingen ligger på ett halvår till ett år typ! Är du med i bostadsförmedlingen? När jag flyttade tillbaka till Swe från USA så bodde jag hos min mamma i ett halvår. Sedan hade jag som tur kvar min etta som jag hade hyrt ut i andra hand. Sen bodde jag och sonen i den ettan i nästan 2 år innan vi bytte till större.
    Adelisas skrev 2010-06-15 11:40:17 följande:
    En tråd där jag passade in..

Är 25 år gammal. Två pojkar på 4 och 2 år. Ska precis separera från deras pappa.

PLuggar till lärare i Malmö. HAr 3 terminer kvar. Läser dessutom en 15 distanskurs hela sommaren.

Ska flytta 1 oktober. Längtar.
    Välkommen . Jag läser också 15p distans i sommar. Går dina på sommardagis hela sommaren? Min ska gå rätt mkt. 2-3 veckor semester blir det nog, men då får jag se till att plugga på kvällarna! Vad för kurs tar du över sommaren?
    Jag läser också sommarkurser nu under sommaren. 22,5 poäng på distans. Min son ska vara hemma de 4 veckor förskolan har stängt, och så hoppas jag på att kunna ha honom hemma en hel del annars också. Planen med sommarkurserna var att ha ganska fri tid att bestämma själv över. (typ plugga på nätter och regniga dagar )
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • nycsthlm
    Nifelheim skrev 2010-06-16 11:45:50 följande:
    Jag läser också sommarkurser nu under sommaren. 22,5 poäng på distans. Min son ska vara hemma de 4 veckor förskolan har stängt, och så hoppas jag på att kunna ha honom hemma en hel del annars också. Planen med sommarkurserna var att ha ganska fri tid att bestämma själv över. (typ plugga på nätter och regniga dagar )
    Jag älskar att kunna planera min tid så som man gör med distansstudier. SKa försöka ta någon online kurs nästa termin med! Här blir det 2 veckor ledigt från dagis och sedan strödagar. Plugga kvällar och nätter funkar ytterst dåligt här . Min son envisas med att vakna ellan 5 och 5.30. Har jag tur vaknar han 6. Jag har försökt ALLT!: Lägga senare, försöka få att somna om etc. Men icke. Så helst ska jag somna kl 10 jag med om jag ska orka med. Han somnar kl 8 så det blir minimalt med pluggtid över efter det. Hur sover era barn förresten? När somnar/vaknar de?
  • Nifelheim
    nycsthlm skrev 2010-06-16 12:38:11 följande:
    Jag älskar att kunna planera min tid så som man gör med distansstudier. SKa försöka ta någon online kurs nästa termin med! Här blir det 2 veckor ledigt från dagis och sedan strödagar. Plugga kvällar och nätter funkar ytterst dåligt här . Min son envisas med att vakna ellan 5 och 5.30. Har jag tur vaknar han 6. Jag har försökt ALLT!: Lägga senare, försöka få att somna om etc. Men icke. Så helst ska jag somna kl 10 jag med om jag ska orka med. Han somnar kl 8 så det blir minimalt med pluggtid över efter det. Hur sover era barn förresten? När somnar/vaknar de?
    Åh. ja jag vet ju inte om det är praktiskt genomförbart, men jag hoppas. Min son somnar allt ifrån 8 till 11 på kvällen. Han sover dock så länge han får oavsett när han lagt sig. Han är en riktigt nattuggla och morgontrött. Jag är tvärtom, går gärna och lägger mig tidigt och går upp vid 6. Så oftast hinner jag ju plugga en del på morgonen åtminstone.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Wicke
    nycsthlm skrev 2010-06-14 14:48:12 följande:
    Cykel är införskaffad, till sonens stora glädje (med barnsits åff kårs !).

Chigitita: nu hänger jag inte riktigt med här. Funderar du på att hoppa av komvuxstudierna för att sedan försöka komma in på en två-årigutbildning? Men blir inte ekonomin den samme med båda alternativen? CSN som CSN? Och läser du komvux för att få behörighet för framtida studier? Om det omöjligtvis går runt och du vill jobba istället under en tid så är mitt råd att se till att du har jobb i hamn innan du hoppar av.
    Yay
    En verkligare verklighet tack! www.kackerlacka.wordpress.com
  • Ellie23
    SannaR78 skrev 2010-06-15 10:30:58 följande:
    en liten fundering jag har angående boende....  hur bor ni?  egen lägenhet eller med familj? om ni har egen lägenhet (i Sthlm), hur fick ni den?  

jag har bott i USA i ca 9 år och sen jag flyttat hem i december bor jag och sonen med mina föräldrarar.  min plan är att bo med mina föräldrar tills utbildningen (2-årig) är slut och sen köpa lägenhet.  verkar ju nästan omöjligt att få tag på ett hyreskontrakt i Sthlm idag...

skulle vara intressant att få veta hur andras boende situation ser ut och hur ni som har lägenhet fått den :)
    Jag står i bostadskö och hoppas på att få en lägenhet till hösten när studierna börjar.. flyttade hem till mamma med sonen efter separationen, hade inte råd att ha kvar lägenheten så alla våra saker är på shurgard...   det har bara gått ca 3 månadre och det funkar väl helt okej att bo såhär ett tag, men jag längtar efter ett eget hem. vi bor också i stockholm och det är verkligen inte lätt med lägenhet här. vill man flytta relativt snabbt så är det nog andra hand som gäller, men det känns inte heller bra att flytta runt, dagisbyten och allt, så vi håller nog kvar oss här tills vi får något eget..
  • Wicke
    SannaR78 skrev 2010-06-15 10:30:58 följande:
    en liten fundering jag har angående boende....  hur bor ni?  egen lägenhet eller med familj? om ni har egen lägenhet (i Sthlm), hur fick ni den?  

jag har bott i USA i ca 9 år och sen jag flyttat hem i december bor jag och sonen med mina föräldrarar.  min plan är att bo med mina föräldrar tills utbildningen (2-årig) är slut och sen köpa lägenhet.  verkar ju nästan omöjligt att få tag på ett hyreskontrakt i Sthlm idag...

skulle vara intressant att få veta hur andras boende situation ser ut och hur ni som har lägenhet fått den :)
    Strongt av dig att fixa att bo med dina föräldrar. Personligen skulle jag kunna tänka mig att bo nästan var som helst utom hos just dem, inget otalt men det skulle inte funka.
    Jag bor i Göteborg och här finns ingen kommunal bostadskö utan endast boplats.se där en del företag samsas och man köar. Inte lätt att få lägenhet men jag fick en bra efter ca. 1,5 års köande. Ibland ska man ha tur fast jag var lat. Man kan ju ringa de privata företagen som inte finns listade där.
  • Wicke

Har ni somarjobb allihop och kommer ni att kunna göra något speciellt, t.ex. längre resa, festival eller liknande med kidsen i sommar?

Jag jobbar 4 veckor sedan sätter CSN stopp. Mitt "tak" för halvåret är nått och jobbar jag mer i juli kan jag inte ha kvar det jobbet jag har under terminerna och det behöver jag ha.
    Får verkligen snåla med den månadslön jag får ut av sommarjobbet om jag ska fixa att vara "ledig" resterande sommarveckor fram tills skolan börjar igen.
    Jag vill så himla gärna göra något lite större än dagsutflykter med barnen i sommar men har svårt att se hur jag ska få ihop det. Har ni tankar kring det?

(En grej jag iaf kan tipsa om är
    http://www.krokstrand.se/festivalen/
    Supermysigt!!)

• nycsthlm
    Wicke skrev 2010-06-16 22:53:45 följande:
    Strongt av dig att fixa att bo med dina föräldrar. Personligen skulle jag kunna tänka mig att bo nästan var som helst utom hos just dem, inget otalt men det skulle inte funka.
    Jag bor i Göteborg och här finns ingen kommunal bostadskö utan endast boplats.se där en del företag samsas och man köar. Inte lätt att få lägenhet men jag fick en bra efter ca. 1,5 års köande. Ibland ska man ha tur fast jag var lat. Man kan ju ringa de privata företagen som inte finns listade där.

Tyvärr är ju boende situationen i Sthlm rikigt illa. Man lär inte få något alls efter 1.5 års köande.  Jag sa förrut att jag bodde med min mamma i 6 mån när jag kom hem från USA, men har nu räknat efter. Jag bodde där i 3 månader. Kom hem när jag var i ca 7 månaden. Flyttade när sonen var ca 1 mån. Det var nog mest jobbigt för stackars mormor. Haha, jag trivdes rätt bra, men hon bor i en tvåa så det var tight och det var nog est jobbigt för henne. Dock är jag mormor evigt tacksam, för jag hade aldrig pallat de första veckorna. Jag fick en komplikation av epiduralen och kunde inte stå upp på 3 veckor. Så jag var beordrar totalt sängläge! Så utan mormor som passade upp vet jag inte hur vi hade klarat det!?!

Jag ska inte jobba alls. Och inget CSN tar jag ut under sommaren, och det kommer gå på håret och varenda lilla sparade slant kommer gå åt (Hej nudlar och linsoppa here we come )! Känner precis som dig att jag skulle vela hitta på ngt med sonen. Dock är ju cykeln nyss införskaffad och vi har hojjat omkring i timmar. Han tröttnar aldrig och beundrar vår rätt så fula rosa 80tals cykel införkaffad på Tradera för "coooooool" och "så fin" .

• Wicke
    nycsthlm skrev 2010-06-17 09:23:02 följande:

Tyvärr är ju boende situationen i Sthlm rikigt illa. Man lär inte få något alls efter 1.5 års köande.  Jag sa förrut att jag bodde med min mamma i 6 mån när jag kom hem från USA, men har nu räknat efter. Jag bodde där i 3 månader. Kom hem när jag var i ca 7 månaden. Flyttade när sonen var ca 1 mån. Det var nog mest jobbigt för stackars mormor. Haha, jag trivdes rätt bra, men hon bor i en tvåa så det var tight och det var nog est jobbigt för henne. Dock är jag mormor evigt tacksam, för jag hade aldrig pallat de första veckorna. Jag fick en komplikation av epiduralen och kunde inte stå upp på 3 veckor. Så jag var beordrar totalt sängläge! Så utan mormor som passade upp vet jag inte hur vi hade klarat det!?!

Jag ska inte jobba alls. Och inget CSN tar jag ut under sommaren, och det kommer gå på håret och varenda lilla sparade slant kommer gå åt (Hej nudlar och linsoppa here we come )! Känner precis som dig att jag skulle vela hitta på ngt med sonen. Dock är ju cykeln nyss införskaffad och vi har hojjat omkring i timmar. Han tröttnar aldrig och beundrar vår rätt så fula rosa 80tals cykel införkaffad på Tradera för "coooooool" och "så fin" .

Haha....det är gött med mindre kids, de köper ju det mesta. Min 10-åring däremot är inte lika med på noterna när jag säger att vi cyklar halva sommaren och badar den andra halvan. han vill åka till legoland och andra coola ställen som kompisarna. Nåja, vi har en stuga jag ärvt som vi får rumstera i eller bara göra dagsturer i alla fall. Bara tre veckor kvar att jobba sen är jag fri men pank
  • Adelisas
    nycsthlm skrev 2010-06-16 11:05:18 följande:
    Hallå där och kul att du hittade hit! Vart i Sthlm vill du bo? Jag tror att det inte är så lång väntetid på lägenhet lite utanför. Ja med pendellinjen då. Har hört om folk som fått lägenhet på studs där. Och sen i Hässelby tror jag väntetiden i bostadsföredlingen ligger på ett halvår till ett år typ! Är du med i bostadsförmedlingen? När jag flyttade tillbaka till Swe från USA så bodde jag hos min mamma i ett halvår. Sedan hade jag som tur kvar min etta som jag hade hyrt ut i andra hand. Sen bodde jag och sonen i den ettan i nästan 2 år innan vi bytte till större.
    Adelisas skrev 2010-06-15 11:40:17 följande:
    En tråd där jag passade in..

Är 25 år gammal. Två pojkar på 4 och 2 år. Ska precis separera från deras pappa.

PLuggar till lärare i Malmö. HAr 3 terminer kvar. Läser dessutom en 15 distanskurs hela sommaren.

Ska flytta 1 oktober. Längtar.
    Välkommen . Jag läser också 15p distans i sommar. Går dina på sommardagis hela sommaren? Min ska gå rätt mkt. 2-3 veckor semester blir det nog, men då får jag se till att plugga på kvällarna! Vad för kurs tar du över sommaren?

Event Production på Gotlands universitet.. Distans.. Jag har den på dagis tre veckor till. Sen är de lediga ca 7 veckor. deras pappa har semester och mina föräldrar så vi tänkte lappa över varann.. hoppas att jag kommer att kunna plugga ändå. är inte jättepigg på att lämna över dem till mina päron hela tiden.... Vi får ju se.. ;-P

Vad läser du själv för sommarkurser?

Svar på tråden Studerande singelföräldrar