• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Nifelheim

Åh. Här vill jag gärna vara med om det är okej?

En mamma på 25 år som pluggar andra terminen på lärarprogrammet nu (MDH i Eskilstuna). Har en 3årig son och jag har varit ensamstående sen jag var i 8e månaden.

Jag ska plugga sommarkurser på distans nu i sommar. Hoppas på det sättet kunna styra min tid så att vi hinner umgås och mysa de fina dagarna så pluggar jag och han är på dagis när det är halvdant väder. Får se om det fungerar så i praktiken dock.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • nycsthlm
    Nifelheim skrev 2010-05-24 07:52:25 följande:
    Åh. Här vill jag gärna vara med om det är okej?En mamma på 25 år som pluggar andra terminen på lärarprogrammet nu (MDH i Eskilstuna). Har en 3årig son och jag har varit ensamstående sen jag var i 8e månaden. Jag ska plugga sommarkurser på distans nu i sommar. Hoppas på det sättet kunna styra min tid så att vi hinner umgås och mysa de fina dagarna så pluggar jag och han är på dagis när det är halvdant väder. Får se om det fungerar så i praktiken dock.
    Klart du får vara med här . Jag ska också ta distanskurs i sommar så vi får peppa varandra! Vill ha sonen så lite som möjligt på dagis. Vanligtvis brukar jag lämna runt 8.30-9.00 på dagis, och hämte 16-16.30. För sommaren tror jag att jag ska sikta på att ha 7-30-8.00 snåret till 15.00 istället. Känns som kortare dagar, eftersom han vaknar runt 6 varje dag ändå (min son är också 3 år).
  • Lindyn

Hej!

Får jag vara med?
    Är ensamstående med en tjej på två år. Har varit helt själv sen en månad innan liten föddes. 

Studerar heltid och jobbar helger i ett försök att dyga ut kassan en aning. Nu i sommar ska jag jobba 75 % och till hösten drar studierna igång igen.
    Min dotter går på dagis ca 6-7 timmar per dag utom på fredagar då jag slutar tidigare. Eftersom att jag läser på "folkis" så har jag inte läxor på det sättet utan har mkt eget ansvar för att själv fullfölja mina projekt. . .  
  • Ellie23

Hej!

Är gärna med här också! 
    Jag är 25 år och ensamstående på heltid har en ett årig  son som ska börja på dagis till hösten och då ska jag börja plugga (hoppas att jag kommer in bara )
    Pappan bor på andra sidan jorden så jag är helt ensam med min son, men det går bra. 
    Känns ju bra att plugga nu när han är så liten så blir det inte för långa dagar på dagis heller... 
    Har tänkt mycket på hur det kommer att vara att plugga när man är mamma. har läst i 2 år tidigare och levde "studentliv" riktigt så kommer det nog inte att bli nu
  • Lukasmamma
    Ellie23 skrev 2010-05-25 21:45:06 följande:
    Hej! Är gärna med här också!  Jag är 25 år och ensamstående på heltid har en ett årig  son som ska börja på dagis till hösten och då ska jag börja plugga (hoppas att jag kommer in bara ) Pappan bor på andra sidan jorden så jag är helt ensam med min son, men det går bra.  Känns ju bra att plugga nu när han är så liten så blir det inte för långa dagar på dagis heller...  Har tänkt mycket på hur det kommer att vara att plugga när man är mamma. har läst i 2 år tidigare och levde "studentliv" riktigt så kommer det nog inte att bli nu
    Vad är det för något du ska plugga? Lite nyfiken då jag också har en ettårig son som jag vill ha in på dagis till hösten så att jag kan plugga :)
  • Lukasmamma
    summertime123 skrev 2010-05-23 10:07:55 följande:
    Phoebe: Åh du pluggar det programmet jag funderat på att läsa. Har varit fast mellan jurist - psykolog - personalvetare, fram o tillbax men har bestämt mig för att bli personalvetare men märker fortf att jag inte är heeelt hundra eftersom de andra utbildningarna fortf lockar när jag hör andra som läser dem Skönt att du bara har två år kvar. Ökar motivationen i slutet eftersom man vet att man inte har så långt kvar lr är det tvärtom? nycsthlm: Du har världens bästa mormor som ställer upp så mkt, hoppas du vet det Skönt att du fick plugga ordentligt speciellt om J blivit sjuk. Hoppas han frisknar till snart!! Här har jag blivit ruskigt förkyld, kände det redan igår men ändå hängde man på strandet hela dan. Brände mig rejält, är röd som en kräfta på rygg & axlar!!! välkommen! jag läser ju oxå på komvux fast på distans genom liber hermods. Tycker det funkat sjukt bra och jag hade aldrig kunnat få de betyg jag har nu om jag läst på vanligt komvux eftersom sonen varit sjuk så mkt. Allt sker ju online och skolan har varit mkt flexibla när det gäller inlämningsdatum osv. Kolla om du har ett liknande alternativ i din kommun för det kan jag verkligen rekommendera!
    Är Hermods bra? Jag har funderat en del på det men jag har hört så himla mycket olika saker om det. Vissa säger att det är jätte bra medan andra inte alls tycker om det, men det kan ju kanske också bero på hur man är som person. Jag personligen har alltid varit sån att jag har det enkelt för mig i skolan och har alltid pluggat bäst när jag suttit hemma ensam... Så logiskt sett borde det passa mig!
  • Ellie23
    Lukasmamma skrev 2010-05-25 22:40:48 följande:
    Vad är det för något du ska plugga? Lite nyfiken då jag också har en ettårig son som jag vill ha in på dagis till hösten så att jag kan plugga :)
    jag har sökt in på kandidatprogram på su. socialantropologi med omvärldsanalys. hoppas verkligen att jag kommer in. läste ett par år på södertörns högskolaoch det var också samhällsinriktat (europaprogrammet). Hoppade av då jag flyttade utomlands ett tag och  nu är det dags att ta tag i studierna igen   vad har du sökt för utbildning?
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-05-26 11:22:04 följande:
    jag har sökt in på kandidatprogram på su. socialantropologi med omvärldsanalys. hoppas verkligen att jag kommer in. läste ett par år på södertörns högskolaoch det var också samhällsinriktat (europaprogrammet). Hoppade av då jag flyttade utomlands ett tag och  nu är det dags att ta tag i studierna igen   vad har du sökt för utbildning?
    Åh socialantropologi vad intressant! Jag var attans nära att läsa antropologi som major, men blev det sociologi. Jag läser också på SU  och har pappan till sonen på andra sidan jordklotet !
    Lindyn skrev 2010-05-25 09:37:29 följande:
    Hej! Får jag vara med? Är ensamstående med en tjej på två år. Har varit helt själv sen en månad innan liten föddes.    Studerar heltid och jobbar helger i ett försök att dyga ut kassan en aning. Nu i sommar ska jag jobba 75 % och till hösten drar studierna igång igen. Min dotter går på dagis ca 6-7 timmar per dag utom på fredagar då jag slutar tidigare. Eftersom att jag läser på "folkis" så har jag inte läxor på det sättet utan har mkt eget ansvar för att själv fullfölja mina projekt. . .  
    Vad plugar du Lindyn?
  • nycsthlm

Lol. Här har vi en student som inte kan stava: Vad PLUGGAR du Lindyn? (Skulle det givetvis stå).

• Ellie23

nycsthlm;  jag velade mellan sociologi och socialantropologi!   vi kanske ses i höst då   men har du familj nära som kan ställa upp? jag skulle nog inte klara mig om inte min mamma bodde i närheten... fast egentligen är det skönt att vara ensam med sonen måstejag säga. vi har blivit ett bra team, han och jag  

Svar på tråden Studerande singelföräldrar