• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-08-18 12:05:17 följande:
    Nu är terminstarten nästan här. Så jag kan numera klassa mig själv som student. Tänkte därför passa på att skriva en rad i den här tråden.
    Kul! Vad ska du plugga?
    takida skrev 2010-08-19 19:37:42 följande:
    På måndag är det äntligen inskrivning på skolan.
    Jar tagit tjänsteledigt för att börja plugga. Känns nervöst men roligt!
    Största orosmomentet är såklart ekonomin... Hur ska det gå när man är själv med barn??
    Men med rätta inställningen att allt går om man vill så lär jag lösa detGlad
    Ekonomin blir ju lite tightare som student. Men jag tycker ändå det har funkat över förväntan . Vad kommer du plugga?
  • Goya

Var pluggar ni som skriver i den här tråden?

• nycsthlm
    Goya skrev 2010-08-20 09:25:38 följande:
    Var pluggar ni som skriver i den här tråden?
    Jag pluggar ju demografi.

Förövrigt lider jag idag av posttraumatisk tenta syndrom(Goyas uttryck !). Hade en tenta igår på en 15p statistikkurs jag tog över sommaren. Hu. Det lär bli en omtenta på denna ! Så jag kommer börja höstterminen med tentaplugg då omtentan kommer vara oktober 1.
  • Ogräset
    nycsthlm skrev 2010-08-20 09:22:42 följande:
    Kul! Vad ska du plugga?
    Största orosmomentet är såklart ekonomin... Hur ska det gå när man är själv med barn??
    Det blir ett kandidatprogram inom kulturentreprenörskap.
    Det första läsåret skall jag dock enbart läsa mitt huvudämne, musikvetenskap. Det skall bli roligt!

Min enda oro är hur jag skall ha råd med kurslitteraturen. Puh! Hade ingen aning om att det var Så dyrt.
  • takida
    nycsthlm skrev 2010-08-20 09:22:42 följande:
    Kul! Vad ska du plugga?
    Ekonomin blir ju lite tightare som student. Men jag tycker ändå det har funkat över förväntan . Vad kommer du plugga?
    Jag ska plugga arbetsvetarprogrammet:)
  • SoFo89

Här hoppar jag in!
    Har en dotter på snart 3år som jag är helt ensam med, bor i stockholm och pluggar upp betygen och kör en del extra kurser på folkhögskolan. Har ett år kvar innan jag kan börja "på riktigt" så att säga, ska verkligen bli riktigt skönt.
    Har planer på att läsa till läkare vilket verkligen är min allra största dröm, jag vill inte bli utan jag SKA bli helt enkelt

ღSigne 071027ღ
  • Haven09
    SoFo89 skrev 2010-08-22 20:00:13 följande:
    Här hoppar jag in!
    Har en dotter på snart 3år som jag är helt ensam med, bor i stockholm och pluggar upp betygen och kör en del extra kurser på folkhögskolan. Har ett år kvar innan jag kan börja "på riktigt" så att säga, ska verkligen bli riktigt skönt.
    Har planer på att läsa till läkare vilket verkligen är min allra största dröm, jag vill inte bli utan jag SKA bli helt enkelt
    Va bra inställning!
    Lycka till:)
  • guldklimpen04

Singelmamma till en kille som snart blir 6-år. Har först läst social omsorgsprogrammet  och nu kompletterar till socinom. Har läst nästan hela hans småbarnstid vilket har kännts bra även om ekonomin har varit tight.

• Ogräset
    Här hoppar jag in!
    Betyder det att du kommer att söka vidare på folkhögskolebetyg sedan?
    Eller har du ett slutbetyg ifrån gymnasiet/komvux?
  • nycsthlm
    Här hoppar jag in!
    Det är helt rätt attityd! Way to go !

När var det dagisinvänjningen började för er Haven09?

Appropå kurslitteratur som ju kan vara ohyggligt dyrt som Ogräset nämnde, så kan det ibland bli billigare att köpa från UK (om litteraturen är på engelska dvs). På http://www.abebooks.co.uk/ tex så hittar man mkt bra och billig ny och begagnad litteratur. Man måste bara räkna med att det tar ngn vecka eller två med shipping. Dessutom är shipping från UK nästan billigare än shipping inom Sverige!
Svar på tråden Studerande singelföräldrar