• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm

17 06 07, haha jag visste att du skulle kunna komma med ordentliga siffror! Håller med dig om att at det funkar ekonomiskt med mindre än man tror. Jag gick från en helt ok månadslön till mindre än 8000 i månaden och visst, man har ytterst mindre svängrum nu. Det är klart att om man hade en sån här ekonomi utan att "få" ngt för det så skulle det svida bra mkt! Nu ser jag ju detta som en stor investering och ser min nuvarande ekonomi som högst temporär!
    Men hur ska du kunna plugga över sommaren 17 06 07 om ni inte har dagis? Ska du skippa det nu?

5 års kalaset bidde det inget av då jag ju låg lite däckad på lördagen efter min utegångskväll (en mkt sällsynt sådan och då gick det ju som det gick lol). Tack godegud så var det 2 kalas i helgen (och tackar högre makter för mormor). Jag hade bestämt att vi skulle gå på ett. Så igår gick vi på ett 4års kalas hos en annan dagis kompis, denna en flicka, och då passade en av böckerna i min "kalas-stash". En kalas-stash är förövrigt ett mkt bra budget tips för singelmamme-studerande ekonomin. På bokrean köper jag alltid ett antal bra barnböcker för en spottstyver och har liggandes så kan man bara plocka upp när kalasen dyker upp ! Tycker att böcker alltid är ett säkert kort! Kanske inte barnen gillar hårda paket, men mammor brukar uppskatta att få deras barns bibliotek uppgraderade ju . I alla fall jag.

Just nu sitter jag på universitetet. Tog mig en pass från att ha suttit och pluggat i 2h. Måste bli klar med en research proposal tills på onsdag. Så imorrn och onsdag blir det till att lämna strax innan 8 på dagis! Phew! Vilka tider har ni andra era barn på förskolan?

• chrissy

17 96 97, du verkar ju ha koll på det här med csn :D hur funkar det egentligen med det där tilläggslånet? Är man alltså bara berättigad till det i en termin? Jag har pratat med dom på csn, och det verkar som att jag kan få det om man baserar det på min inkomst innan jag var förldraledig men hon kunde inte säkert svara på hur det funkade. Vilket faktiskt är lite skumt... 

Fick iaf reda på att halva min skuld från när jag pluggade på komvux kommer skrivas av när jag läst klart min utbildning, vilket känns jävligt sweet, 45000 som jag slipper betala :)
    Bra tips det där med kalasstashet! Inte bara för ekonomin, utan också för att slippa panikstressköpa något några timmar innnan kalaset :)
  • Lotten08

Jag tror att det är så att man ska ha haft en årsinkomst på minst 200 000 för att vara berättigad tilläggslånet.

Kul tips med barnböckerna till kalasen : )

• nycsthlm

chrissy: får man tillbaka HELA summan från komvuxstudierna? Tjoho säger jag isåfall. Trodde det var halva summan. Jag har också pluggat på komvux innan jag tog min BA i USA. Ska kolla upp det där så att det verkligen är vskrivet. Jag är förövrigt Mrs Struts när CSNs årsbesked kommer. Orkar knappt öppna kuverten och se summan. Må jag kamma hem ett välbetalt jobb när jag är klar !

• summertime123

nycsthlm:
    Ja som tur är så har man inte denna inkomst för länge. Du är ju snart klar oxå så du har ju inte så lång tid kvar m csn!
    Jag måste plugga på sommaren oavsett vart sonen är, blir jag inte klar med slutbetyget i mitten på nov kommer jag inte in på utbildningen vt-11 så jag har inget val tyvärr! Min mamma lovade att hjälpa till några dgr upp till en vecka nån gång under juli o en kompis lovade att ta sonen i några dar + så ska jag passa på att låna syrrans hus i två veckor när de är på semester för då kan jag plugga på baksidan medan han hoppar i studsmattan o gräver i sandlådan. Kan knappast tvinga sonen sitta inlåst i lägenheten medan jag pluggar hemma så man får hitta på lite olika lösningar Vilka två veckor skulle du ta ledigt?
    haha juste... det kalaset smart med kalas stashet!! Jag ska oxå göra så nästa bokrea

Jag har vanligtvis sonen på dagis mellan 8-16 men skulle han inte vara sjuk så ofta skulle det nog räcka med iaf 8-15 men jag hamnar alltid efter de veckor jag är hemma så då får man ta igen allt sen! Hur ser era dagistider ut?

chrissy:
    Det gäller att prata med rätt handläggare, alla säger olika saker! De verkar inte alltid ha samma info tyvärr! De baserar det på vad du tjänade året innan du börjar plugga (lr året innan för'äldrarledighet) de verkar ändra gränsen varje år, när jag sökte låg den på runt 170000 per år om jag minns rätt. Kan vara högre nu möjligtvis? Du har rätt att få tilläggslån i totalt 120 veckor. Om man blir beviljad det är det smartast att ta ut 3 veckor per månad för att spara på veckorna, jag gjorde inte d och det ångrar jag djupt nu när mina veckor snart är slut!
    GRATTIS! vad kul! Hur kommer det sig att den ska skrivas av? jag vill oxå få mitt lån avskrivet hahaha hur gör man?

• nycsthlm

17 06 07: jag har hemester vecka 31 och 32. Hojta bara så kan vi arrangera playdates då . Kommer du loss några timmar i alla fall!
    Studier på gymnasienivå antingen skrivs av helt eller halvt när man tar en högskoleexamen .

• Chigitita

Hallå alla! :D Här kommer jag :P
    Fast jag verkar inte ha kommit lika långt som er i pluggandet, för jag e kvar på komvux :( Usch börjar nästan tröttna på att läsa samma skit som jag redan läst innan!
    Men ser fram emot nästa termin, ska läsa nya ämnen då, kommer nog bli skit kul! :D

Iaf äs så klart ocå singel, med ett monster på 4 år :D (han har kommit på de nya smeknamnet :P)

• jagodu

Hej på er enastående!
    Jag vill också vara med!

Jag är 100% ensamstående med mina små, en som fyller 3 om en månad och den andra är 4½.
    Pluggar heltid, till polis. Är klar till våren så jag har en termin kvar efter sommaren.
    Jobbar också varannan helg, fredagar på SATS som instruktör och i butik lör-sönd. Har en fantastisk pappa som hjälper mej då.

Är gärna med i er grupp och pratar om tentor som gått skit och tentor som gått bra, sjuka barn och friska barn....

Kul att hitta hit!
    Ha en bra söndag {#lang_emotions_smile}

Frida

• nycsthlm
    Chigitita skrev 2010-05-15 02:11:49 följande:
    Hallå alla! :D Här kommer jag :PFast jag verkar inte ha kommit lika långt som er i pluggandet, för jag e kvar på komvux :( Usch börjar nästan tröttna på att läsa samma skit som jag redan läst innan!Men ser fram emot nästa termin, ska läsa nya ämnen då, kommer nog bli skit kul! :DIaf äs så klart ocå singel, med ett monster på 4 år :D (han har kommit på de nya smeknamnet :P)
    Välkommen! Här verkar vi vara en skön blandad kompott; alltifrån komvuxstuderande till högskolestudenter . Jag började också på komvux, och precis som du var jag så trött på att traggla samma gamla ämnen bara för att samla ihop tillräckligt m poäng för att komma in på universitet. Jag fick faktiskt dispans på CSN från att ta alla poäng. Jag hade tagit alla kärnämnen men sen så tjaffsade jag och överklagade en massa avslag att få studiemedel för högskolestudier för att jag saknade poäng. Jag hade kommit in på ett community college i USA och påpekade att jag tyckte det var slöseri att läsa en massa extraämnen bara för att komma upp i de poängen som behövdes. Men detta var typ i tidernas begynnelse (1997) så nu råder helt andra regler.
    jagodu skrev 2010-05-16 16:05:37 följande:
    Hej på er enastående!Jag vill också vara med!Jag är 100% ensamstående med mina små, en som fyller 3 om en månad och den andra är 4½. Pluggar heltid, till polis. Är klar till våren så jag har en termin kvar efter sommaren.Jobbar också varannan helg, fredagar på SATS som instruktör och i butik lör-sönd. Har en fantastisk pappa som hjälper mej då.Är gärna med i er grupp och pratar om tentor som gått skit och tentor som gått bra, sjuka barn och friska barn....Kul att hitta hit!Ha en bra söndag Frida
    Välkommen Frida! Jädrars vad duktigt att ha 2, jobba och hinna med studierna! Måste nog hitta litet extra jobb nästa termin, men måste nog bli under veckorna för mormor verkar inte vara så het på att steppa in på helgerna, även om hon ofta hjälper till m att hämta en eller 2 ggr i veckan så att man kan plugga några timmar extra. Har en kompis som går på polishögskolan, verkar vara kul! Min son hade blivit impad om jag hade valt den banan. Poliser är ngt han avgudar! Just nu går boken "Halvan kör polisbil" på repeat här varje läggdags ! Hur ser din sommar ut? Ledig eller några kurser?

aren lade ut med lite "orättvis" deadline! Vi skulle skriva klart inlämningsuppgift som jag kämpade m halva förra veckan. Den emailades till dem som skulle läsa och göra kommentarer på den onsdag natt. Så torsdag var röd dag och man ska kommentera imorgon! Dvs jag hade bara fredag att läsa de 16 sidorna och skriva 2 sidor utvärdering. Blev just klar. Utan barn hade man ju haft 4 hela dagar av disponibel tid! Nu hade jag ju bara fredag 8-16 när sonen var på dagis, ja och så sena kvällar som jag helst undviker att studera på.
  • nycsthlm

Oj lite text föll bort i sista stycket. Skulle stå "Jag belv just klar med en uppgift. Läreren la den med lite "orättvis" deadline!... osv"

Svar på tråden Studerande singelföräldrar