• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-08-23 20:23:31 följande:
    Det är helt rätt attityd! Way to go !

När var det dagisinvänjningen började för er Haven09?

Appropå kurslitteratur som ju kan vara ohyggligt dyrt som Ogräset nämnde, så kan det ibland bli billigare att köpa från UK (om litteraturen är på engelska dvs). På www.abebooks.co.uk/ tex så hittar man mkt bra och billig ny och begagnad litteratur. Man måste bara räkna med att det tar ngn vecka eller två med shipping. Dessutom är shipping från UK nästan billigare än shipping inom Sverige!
    Tack du som fråga nycsthlm:)

Grynet började förra ons och det har gått jätte bra... Hon va själv fre och idag. Hon tycker det är roligt med dom andra barnen och hon går jue inte så långa dagar.

Fast jag trivs inte med skolan, hoppas det hinner ändra sig... Jag vill verkligen ha korta dagar men tanken på att studera i tre år känn inte så skoj och jag känner mig så fel placerad:(
    Jag hann i alla fall söka 5 jobb idag men det känns lite svårt att få jobb när man är ensamstående. Ibland verkar livet bara va för dom två manna lagen.

Kram

• Ogräset

Är det någon som har koll på hur det är med CSN?
    Om pengarna kommer i förskott eller efterskott.
    Hittar ingen information om det. Och det vore bra att veta om man får pengar i augusti eller ej.

• takida
    Ogräset skrev 2010-08-26 10:15:41 följande:
    Är det någon som har koll på hur det är med CSN?
    Om pengarna kommer i förskott eller efterskott.
    Hittar ingen information om det. Och det vore bra att veta om man får pengar i augusti eller ej.
    Pengarna ska komma c:a tio dar efter att man lämnat studieförsäkran
  • nycsthlm
    takida skrev 2010-08-26 11:40:59 följande:
    Pengarna ska komma c:a tio dar efter att man lämnat studieförsäkran
    Ujujuj. 10 dar! Jag som hade en "några dagar" countdown här! När jag först ringde CSN sa de att jag borde ha pengarna denna vecka (idag fredag och ....nope no cash!). Igår ringde jag igen och då påstod denne handläggare att man måste ha reggat sig och att man måste ha börjat klasserna innan pengarna sattes in (förutsatt att studieförsäkran var lämnad). I mitt fall bör det vara någon gång i nästa vecka. Börjar bli riktigt ekande tomt i pluskan nu !

Tar de flesta här extralånet?
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-08-27 11:53:43 följande:
    Ujujuj. 10 dar! Jag som hade en "några dagar" countdown här! När jag först ringde CSN sa de att jag borde ha pengarna denna vecka (idag fredag och ....nope no cash!). Igår ringde jag igen och då påstod denne handläggare att man måste ha reggat sig och att man måste ha börjat klasserna innan pengarna sattes in (förutsatt att studieförsäkran var lämnad). I mitt fall bör det vara någon gång i nästa vecka. Börjar bli riktigt ekande tomt i pluskan nu !

Tar de flesta här extralånet?
    Extralånet?
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-08-27 12:54:09 följande:
    Extralånet?
    Ja, eller vad det där lånet nu heter? Tilläggslånet? Det där extra lånet man kan ta om man har jobbat precis innan studierna.
  • nycsthlm

Nu ska jag till riksdagsbiblioteket och hämta en av de obligatoriska kursböckerna! *Lättnadens suck* Har verkligen ingen lust att lägga halva CSN penningen som kommer in nästa vecka på kursböcker. Boken är utlånad på mitt universitets bibliotek. För er som inte vet så är http://www.bibliotek.se/ guld värt!!!

• takida

Jag tar inte extra lånet ska försöka klara mig ändå.
    Jag får nästan 3000 från facket varje termin för kurslitteratur. Guld värt:)

• nycsthlm
    takida skrev 2010-08-27 21:32:26 följande:
    Jag tar inte extra lånet ska försöka klara mig ändå.
    Jag får nästan 3000 från facket varje termin för kurslitteratur. Guld värt:)
    Oj det var generöst. Insåg just att man kan ansöka om sånt från facket. Mitt fack erbjuder dock "bara" 1800 eller ngt i den nivån för litteratur och kåravgift.
  • MammatillAlva

Hej, här hoppar jag in om jag får.
    Jag pluggar andra året på gymnasiet med inrikning IT-media och har en blivande 3 årig dotter här hemma.

Svar på tråden Studerande singelföräldrar