• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Tryfflan

Jag jobbar heltid och studerar på distans, så jag kanske inte kan bistå med så mycket svar.

Jag är också ensam mamma med fullt ansvar, dottern är 7 år fyllda.

Jag pluggar halvfart distans till vårdadministratör, så det blir mycket kvällstid och någon gång på helgen om jag kan få lite avlastning.

• summertime123

Vilken bra tråd
    jag är ensamstående med en 3-åring. Ha läst heltid på komvux de senaste 1,5 åren och har 6 mån kvar tills jag tar studenten känns så jääääkla skönt att bli klar snart!!
    De senaste veckorna har funkat bättre än vanligt, sonen har varit frisk och jag har varit sjukt effektiv så jag har för första ggn på länge inget att gnälla över!!
    Läser nästan dubbla poäng nu fram tills jag blir klar så det är mer att göra än vanligt tyvärr. Ska ni plugga på sommaren eller hur ser det ut för er? Hur löser ni barnomsorgen om de har stängt? Sätter ni barnen på sommardagis?
    Själv så läser jag vidare under sommaren och är osäker över om det blir sommardagis eller inte eftersom sonen börjar nytt dagis om ett par veckor. Annars hoppas jag på barnvakt så mkt som möjligt under den månaden!

• mmo

Ensam på heltid och studerar till Sjuksköterska, har två terminer kvar, arbetar fyra dagar i månaden i äldrevården för att dryga ut kassan lite..

Har tur som har stödjande föräldrar som vabbar när så krävs och som passar när alla tentor ligger på lördagar av någon anledning?! Även när jag är ute på praktik ställer de upp.

Arbetar på sommaren och har då sommardagis men ska i år vara lite föräldraledig för att bara njuta av livet.

Som student fungerar det bra tycker jag, ännu inga omtentor efter fyra terminer=)

• nycsthlm
    Tryfflan skrev 2010-05-06 13:00:08 följande:
    Jag jobbar heltid och studerar på distans, så jag kanske inte kan bistå med så mycket svar. Jag är också ensam mamma med fullt ansvar, dottern är 7 år fyllda.Jag pluggar halvfart distans till vårdadministratör, så det blir mycket kvällstid och någon gång på helgen om jag kan få lite avlastning.
    Wow. Jobba heltid och studera. Hatten av för dig . Duktigt! I början av denna termin försökte jag ta en extra kurs på distans förrutom de heltidspoängen jag tar på mitt program (demografi). Men jag fick tillslut krypa till korset och inse att jag inte klarade det.
    summertime123 skrev 2010-05-06 17:41:51 följande:
    Vilken bra tråd jag är ensamstående med en 3-åring. Ha läst heltid på komvux de senaste 1,5 åren och har 6 mån kvar tills jag tar studenten känns så jääääkla skönt att bli klar snart!! De senaste veckorna har funkat bättre än vanligt, sonen har varit frisk och jag har varit sjukt effektiv så jag har för första ggn på länge inget att gnälla över!! Läser nästan dubbla poäng nu fram tills jag blir klar så det är mer att göra än vanligt tyvärr. Ska ni plugga på sommaren eller hur ser det ut för er? Hur löser ni barnomsorgen om de har stängt? Sätter ni barnen på sommardagis? Själv så läser jag vidare under sommaren och är osäker över om det blir sommardagis eller inte eftersom sonen börjar nytt dagis om ett par veckor. Annars hoppas jag på barnvakt så mkt som möjligt under den månaden!
    YAY! Welcome .
    Jag kommer ta en distanskurs på heltid öve sommaren så det blir sommardagis för min son, ja förrutom 2 veckor då vi ska ha semester eller snarare "hemester" då man blir hemmavid. Sonens ordinarie dagis kommer vara stängt men det lär bli ngt annat dagis i närheten (hoppas jag). Jag valde att ta vår lilla hemester de 2 veckor då ingen av personalen från hans dagis ska arbeta. Hur ska du göra? Kommunen måste väl erbjuda sommardagis för de som behöver?
    mmo skrev 2010-05-06 17:59:40 följande:
    Ensam på heltid och studerar till Sjuksköterska, har två terminer kvar, arbetar fyra dagar i månaden i äldrevården för att dryga ut kassan lite..Har tur som har stödjande föräldrar som vabbar när så krävs och som passar när alla tentor ligger på lördagar av någon anledning?! Även när jag är ute på praktik ställer de upp.Arbetar på sommaren och har då sommardagis men ska i år vara lite föräldraledig för att bara njuta av livet.Som student fungerar det bra tycker jag, ännu inga omtentor efter fyra terminer=)
    Ja morförädrar är guld värda! Min mamma brukar också ställa upp mkt. Jag tycker det går över förväntningar att studera som ensamstående, ibland har det dock känts stressigt speciellt då man måste vabba och det är grupparbeten. Jag HATAR de där grupparbetena och i min sista klass vägrade jag med motivationen att jag är singelförälder. Det är jobbigt att alltid vara den som de andra i gruppen får anpassa sig efter tidsmässigt. Jag har också 2 terminer kvar. Känns riktigt bra att man börjar se "mållinjen" nu . Hur fungerar det när man blir sjukskjöterska? Hela sista terminen är praktik eller?
  • mmo
    nycsthlm skrev 2010-05-06 19:57:20 följande:
     Ja morförädrar är guld värda! Min mamma brukar också ställa upp mkt. Jag tycker det går över förväntningar att studera som ensamstående, ibland har det dock känts stressigt speciellt då man måste vabba och det är grupparbeten. Jag HATAR de där grupparbetena och i min sista klass vägrade jag med motivationen att jag är singelförälder. Det är jobbigt att alltid vara den som de andra i gruppen får anpassa sig efter tidsmässigt. Jag har också 2 terminer kvar. Känns riktigt bra att man börjar se "mållinjen" nu . Hur fungerar det när man blir sjukskjöterska? Hela sista terminen är praktik eller?
    Grupparbeten är pest men vi är rätt många småbarnsföräldrar som läser så vi gör det dagtid och dagistid så än har det inte varit några problem, men jag bävar för termin fem nu när C-uppsatsen ska göras:S Vi får nämligen inte skriva själva..

Mållinjen närmar sig och jag trodde aldrig att det skulle fungera såhär bra som det har gjort. För min skola så är det praktik i varje kurs och just i termin fyra har det varit halva terminen praktik och halva teori och så blir dte tre veckor praktik i termin fem och så nio veckor i termin sex och sedan ska man tydligen kunna stå på egna ben utan att ta död på några patienter=)
  • chrissy

Hej på er, jag är ensam med min son som snart fyller ett och om allt går som planerat ska jag börja plugga till hösten. Har en fast anställning sen innan men eftersom jag jobbat oregelbunda arbetstider är det inget jag kan komma tillbaka till efter föräldraledigheten. Men det känns super att äntligen få arslet ur vagnen och börja plugga! Tänker att ni kanske kan ge mig massa bra tips och råd :) Det här med att barn faktiskt blir sjuka rätt ofta och att man måste vabba har jag liksom inte ens tänkt på. Lika lite att man kanske måste ha en sysselsättning på sommaren... Hehe, men allt går om man bara vill, eller hur?! Hur många timmar i veckan har ni era barn på dagis?

• nycsthlm
    chrissy skrev 2010-05-06 20:59:36 följande:
    Hej på er, jag är ensam med min son som snart fyller ett och om allt går som planerat ska jag börja plugga till hösten. Har en fast anställning sen innan men eftersom jag jobbat oregelbunda arbetstider är det inget jag kan komma tillbaka till efter föräldraledigheten. Men det känns super att äntligen få arslet ur vagnen och börja plugga! Tänker att ni kanske kan ge mig massa bra tips och råd :) Det här med att barn faktiskt blir sjuka rätt ofta och att man måste vabba har jag liksom inte ens tänkt på. Lika lite att man kanske måste ha en sysselsättning på sommaren... Hehe, men allt går om man bara vill, eller hur?! Hur många timmar i veckan har ni era barn på dagis?
    Jag ångrar att jag inte började plugga tidigare! Jag tänkte när jag började plugga att här går folk och väntar med att skaffa barn tills de är klara med studierna. Det borde ju vara tvärtom . Plugg + singelmammelivet funkar alldeles utmärkt! Innan jag började plugga jobbade jag heltid och då var sonen 2 år. Usch och fy för den tiden:(. Detta är första gången jag pluggar i Sverige. Jag pluggade 4 år i USA och där hade det nog varit tuffare. Jag måste säga att alla lärare är väldigt förstående och kan rucka lite på deadlines om man förklarar sin sitaution! Sen är självaste universitetet så mkt barnvänligare än i USA. I linchrummet på Stockholms universitet står tom barnmatstol .

Jag fick just reda på att man ska anmäla vabb till CSN. Snopen jag känner mig! Har missat det (började plugga HT 2009). Om barnet är sjuk 7 dagar inom en 2 veckorsperiod så får man en extra CSN-vecka! Vad ska du plugga chrissy?
    mmo skrev 2010-05-06 20:39:08 följande:
    Grupparbeten är pest men vi är rätt många småbarnsföräldrar som läser så vi gör det dagtid och dagistid så än har det inte varit några problem, men jag bävar för termin fem nu när C-uppsatsen ska göras:S Vi får nämligen inte skriva själva..Mållinjen närmar sig och jag trodde aldrig att det skulle fungera såhär bra som det har gjort. För min skola så är det praktik i varje kurs och just i termin fyra har det varit halva terminen praktik och halva teori och så blir dte tre veckor praktik i termin fem och så nio veckor i termin sex och sedan ska man tydligen kunna stå på egna ben utan att ta död på några patienter=)
    Skönt med många småbarnsföräldrar. I min klass finns det en eller 2 andra föräldrar (mammor), men de kör varannanveckasstuket så varannan vecka råpluggar de.

Hur många skriver man C-uppsatsen med? Hooka med en annan småbarnsmamma kanske? SJälv är jag också nervös för masteruppsatsen, jag har ju aldrig skrivit en C-uppsat. I USA var det längsta jag skrev 10 sidor double spaced term papers.
  • chrissy

nycsthlm> Tack för peppen :D Ska läsa till socionom hade jag tänkt. Vad pluggar du? Tror faktiskt att det kommer bli helt perfa att plugga med barn, att jobba heltid och ha ungen tio timmar på förskolan känns inte riktigt som ett alternativ. Hoppas att det är som du säger att lärarna är förstående inför ens situation. För jag tänker fan greja det här! Ser så sjukt mkt fram emot att börja plugga, känns som man blivit lite lagom hjärndöd efter att ha gått hemma i ett år :P

• summertime123
    nycsthlm skrev 2010-05-06 19:57:20 följande:
    Wow. Jobba heltid och studera. Hatten av för dig . Duktigt! I början av denna termin försökte jag ta en extra kurs på distans förrutom de heltidspoängen jag tar på mitt program (demografi). Men jag fick tillslut krypa till korset och inse att jag inte klarade det. YAY! Welcome .Jag kommer ta en distanskurs på heltid öve sommaren så det blir sommardagis för min son, ja förrutom 2 veckor då vi ska ha semester eller snarare "hemester" då man blir hemmavid. Sonens ordinarie dagis kommer vara stängt men det lär bli ngt annat dagis i närheten (hoppas jag). Jag valde att ta vår lilla hemester de 2 veckor då ingen av personalen från hans dagis ska arbeta. Hur ska du göra? Kommunen måste väl erbjuda sommardagis för de som behöver? Ja morförädrar är guld värda! Min mamma brukar också ställa upp mkt. Jag tycker det går över förväntningar att studera som ensamstående, ibland har det dock känts stressigt speciellt då man måste vabba och det är grupparbeten. Jag HATAR de där grupparbetena och i min sista klass vägrade jag med motivationen att jag är singelförälder. Det är jobbigt att alltid vara den som de andra i gruppen får anpassa sig efter tidsmässigt. Jag har också 2 terminer kvar. Känns riktigt bra att man börjar se "mållinjen" nu . Hur fungerar det när man blir sjukskjöterska? Hela sista terminen är praktik eller?
    Jag hade oxå tänkt att klämma in en kort semester men vi åker ut till landet och där får jag avlastning o kan plugga samtidigt. Eftersom kommunen jag bor i e så jäkla stor kan det hända att sommardagiset ligger en timmes resa härifrån och då väljer jag nog att skita i det. Att åka fram o tillbax medflera bussar dagligen med en åksjuk unge som får panik i värmen? neeeej tack! Då blir jag hellre sjukskriven för ett utmattningssyndrom! Vi ska till nya dagiset idag o hälsa på så jag får passa på att fråga dem vart dagiset ligger. Om det ligger någonlunda nära så får sonen gå i ett par veckor!

Eftersom jag läser heltid på distans (komvux) så har jag inte upplevt dessa underbara grupparbetena än. Ska läsa vidare VT 11 och ser inte fram emot dem. Jag har aldrig barnvakt under veckodagarna och min son är hemma sjuk ca 1 vecka var 3;e vecka under hösten/vintern p.g.a. förkylningsastma så grupparbeterna kommer skapa mkt problem för mig...
    Brukar folk nånsin vilja komma hem till en o plugga? tänkte om man kan locka dit folk när man vabbar
    chrissy skrev 2010-05-06 20:59:36 följande:
    Att börja plugga va d bästa val jag nånsin gjort tror jag! Både för min och min sons skull. Vissa barn blir ju aldrig sjuka så man kan ha tur på den fronten Jag har dock haft riktigt mkt otur men som tur är har jag endast pluggat på gymnasienivå och har fått ligga efter jätte mkt utan att betygen påverkats. Hoppas nästa vinter ser bättre ut på sjukfronten för sonen annars får jag hoppa av utbildningen i värsta fall om jag inte klarar det. Men inget ska hindra mig från att försöka
    Sonen har gått ca 35-40h/ vecka på dagis men det är för att jag alltid ligger efter som sagt. Nu läser jag oxå nästan dubbla poäng så han kommer behöva gå ca 45 h i veckan sista tiden. Känns ju inte så kul men jag har inget val.
    Det bästa m att plugga är att man kan va flexibel, behöver inte ha dåligt samvete när jag vabbar, går på lucia firande m.m. den tiden kan jag alltid ta in senare! Vart ska du söka in nånstans?
  • mmo
     Skönt med många småbarnsföräldrar. I min klass finns det en eller 2 andra föräldrar (mammor), men de kör varannanveckasstuket så varannan vecka råpluggar de. Hur många skriver man C-uppsatsen med? Hooka med en annan småbarnsmamma kanske? SJälv är jag också nervös för masteruppsatsen, jag har ju aldrig skrivit en C-uppsat. I USA var det längsta jag skrev 10 sidor double spaced term papers.
    Man ska vara minst två, max tre och visst kan jag säkert skriva med en annan förälder, om vi nu har samma omvårdnadsintresse dvs för man paras ihop lite efter vad man vill skriva om. Men det kommer lösa sig, alla andra saker har ju gått galant så varför inte detta.. Inför D-uppsatsen kommer jag också vara sjukt nervös, tur att det dröjer innan det är dags för den=)
Svar på tråden Studerande singelföräldrar