• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • yoshimi

Här var ju en tråd för mig med.
    Jag börjar andra terminen på lärarprogrammet nästa vecka.
    Har en snart tvåårig son.

Vårterminen fungerade över förväntan, både studiemässigt, ekonomiskt och
    för sonen med förskolan.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • lilja87

Hej!

Jag bor i Aberdeen i Skottland ute på landet. Studerar Engelsk Litteratur och ska göra en Masters sen. Ska bli antingen engelska lärare eller social arbetare...får se vad jag kommer in på. Har en 3 årig son som går på dagis här :) separerade från hans pappa i juni i år...var inte så kul.

Undrar bara, hur mycket får ni ensamstående som har barn från CSN per år? Vill jämföra med vad man får här. Får ni bostadsbidrag också?

Bra att man inte är ensam om det här :)

• nycsthlm

Hej på er BaraRobins och Yoshimi! Kul med fler i tråden.

yoshimi skrev 2010-08-28 09:00:44 följande:
    Här var ju en tråd för mig med.
    Jag börjar andra terminen på lärarprogrammet nästa vecka.
    Har en snart tvåårig son.

Vårterminen fungerade över förväntan, både studiemässigt, ekonomiskt och
    för sonen med förskolan.
    Så känner jag med nu när jag går in på tredje terminen! Jag har tom fått den inställningen att det är ju NU man ska plugga som småbarnsförälder. Alla brukar ju tycka att man ska plugga först och ha barn sen. Mitt liv som heltidsarbetande singelmamma var så mkt jobbigare. Genom att studera nu får jag inte bara en utbildning utan jag kan passa på att ha mkt mer flexibel tid med min lilla 4 åriga kille. Guld värt!
  • yoshimi
    lilja87 skrev 2010-08-28 11:28:34 följande:
    Hej!

Jag bor i Aberdeen i Skottland ute på landet. Studerar Engelsk Litteratur och ska göra en Masters sen. Ska bli antingen engelska lärare eller social arbetare...får se vad jag kommer in på. Har en 3 årig son som går på dagis här :) separerade från hans pappa i juni i år...var inte så kul.

Undrar bara, hur mycket får ni ensamstående som har barn från CSN per år? Vill jämföra med vad man får här. Får ni bostadsbidrag också?

Jag får ca 8700 i månaden, då får jag inte tilläggslånet för jag var föräldraledig innan jag började studera.
    Och sen får jag 2600 i bostadsbidrag, det är maxbeloppet man kan få för en trea.
  • nycsthlm
    lilja87 skrev 2010-08-28 11:28:34 följande:
    Hej!

Åh en utlandsstudent! Vad kul! Det var jag med en gång i tiden . Dock hade jag inte barn då. Jag pluggade 4 år i USA då jag tog en BA i sociologi. Hur funkar det att vara singelmamma och plugga i UK? Jag tror att det hade blivit riktigt knivit att studera som ensamstående förälder i USA.

Vad man får ut från CSN får nog någon annan svara på eftersom jag snålar på mina veckor (har inte ens så det räcker till hela min utbildning ) så jag tar bara ut 75% och man får ju inte heller ta ut extra lånet om man inte tar ut 100% lån och studiebidrag.

Oj, juni... då är ni rätt nyseparerade.  Hoppas allt funkar bra efter omständigheterna.
  • nycsthlm
    yoshimi skrev 2010-08-28 11:34:28 följande:
    Jag får ca 8700 i månaden, då får jag inte tilläggslånet för jag var föräldraledig innan jag började studera.
    Och sen får jag 2600 i bostadsbidrag, det är maxbeloppet man kan få för en trea.
    Oj är maxbeloppet 2600? Jag trodde det var 2200. Jag har 2200 och bor i en 3a.
  • lilja87
    nycsthlm skrev 2010-08-28 11:40:59 följande:
    Åh en utlandsstudent! Vad kul! Det var jag med en gång i tiden . Dock hade jag inte barn då. Jag pluggade 4 år i USA då jag tog en BA i sociologi. Hur funkar det att vara singelmamma och plugga i UK? Jag tror att det hade blivit riktigt knivit att studera som ensamstående förälder i USA.

Vad man får ut från CSN får nog någon annan svara på eftersom jag snålar på mina veckor (har inte ens så det räcker till hela min utbildning ) så jag tar bara ut 75% och man får ju inte heller ta ut extra lånet om man inte tar ut 100% lån och studiebidrag.

Oj, juni... då är ni rätt nyseparerade.  Hoppas allt funkar bra efter omständigheterna.
    Hej!

Ja det funkar bra att bo här faktiskt :) bättre än när man t.ex. jobbar och är ensamstående förälder! Som student får man majoriteten av dagiskostnaden betald (ni har tur i Sverige..alla dagisen här är privata, kostar en förmögenhet), plus bostadsbidrag och studiemedel på samma nivå som i Sverige.

Bor din sons pappa kvar i USA om man får fråga? Jag bodde i New Jersey ett år när jag var liten...tufft som singelförälder kan jag förstå, du gjorde definitivt rätt med att flytta hem. Ja vi är nysepararerade, och går fortfarande igenom 'kanske vi SKA vara ihop'-fasen men jag börjar inse att det funkar bara inte :o/ tråkigt!

Är ni andra också lite oroliga över hur ni ska ha råd med t.ex. vinterkläder? Har köpt jacka och täckbyxor men det behövs ju skalisar och skor...aaah dyrt!
  • yoshimi
    nycsthlm skrev 2010-08-28 11:33:07 följande:
    Hej på er BaraRobins och Yoshimi! Kul med fler i tråden.Så känner jag med nu när jag går in på tredje terminen! Jag har tom fått den inställningen att det är ju NU man ska plugga som småbarnsförälder. Alla brukar ju tycka att man ska plugga först och ha barn sen. Mitt liv som heltidsarbetande singelmamma var så mkt jobbigare. Genom att studera nu får jag inte bara en utbildning utan jag kan passa på att ha mkt mer flexibel tid med min lilla 4 åriga kille. Guld värt!
    Ja att jobba heltid hade inte funkat...
    Gjorde det några veckor nu i sommar och jag såg ju knappt sonen...

När jag pluggar kan jag ju lämna/hämta tidigare och så plugga på kvällar/helger och när han är hos sin pappa, mycket bättre.
  • SoFo89
    Ogräset skrev 2010-08-23 20:02:42 följande:
    Betyder det att du kommer att söka vidare på folkhögskolebetyg sedan?
    Eller har du ett slutbetyg ifrån gymnasiet/komvux?
    Jag kommer söka på folkhögskolekvoten och på den prov- och intervjubaserade kvoten!

Jag tar inte heller tilläggslånet, såg förresten att någon nämnde FVO i tråden? Min mamma har tipsat mig om den också så tänkte ringa dit i veckan och söka!
    ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm
    lilja87 skrev 2010-08-28 12:03:34 följande:
    Hej!

Ja det funkar bra att bo här faktiskt :) bättre än när man t.ex. jobbar och är ensamstående förälder! Som student får man majoriteten av dagiskostnaden betald (ni har tur i Sverige..alla dagisen här är privata, kostar en förmögenhet), plus bostadsbidrag och studiemedel på samma nivå som i Sverige.

Bor din sons pappa kvar i USA om man får fråga? Jag bodde i New Jersey ett år när jag var liten...tufft som singelförälder kan jag förstå, du gjorde definitivt rätt med att flytta hem. Ja vi är nysepararerade, och går fortfarande igenom 'kanske vi SKA vara ihop'-fasen men jag börjar inse att det funkar bara inte :o/ tråkigt!

Är ni andra också lite oroliga över hur ni ska ha råd med t.ex. vinterkläder? Har köpt jacka och täckbyxor men det behövs ju skalisar och skor...aaah dyrt!
    Ja, min sons pappa bor i New York. Läste din pres. Du verkar vara en internationell prick. Kul .

Jag har inte köpt några vinterkläder än. Jag är i fullfärd med att kolla in annonser på både ebay och tradera. Att ebaya från UK är ju oftast billigare än att köpa på tradera då frakt inom sverige är ofta DYRARE än portot från england ! Men är inte kläder lite billiagre där hos dig?  
Svar på tråden Studerande singelföräldrar