nycsthlm skrev 2010-08-28 11:40:59 följande:
Åh en utlandsstudent! Vad kul! Det var jag med en gång i tiden

. Dock hade jag inte barn då. Jag pluggade 4 år i USA då jag tog en BA i sociologi. Hur funkar det att vara singelmamma och plugga i UK? Jag tror att det hade blivit riktigt knivit att studera som ensamstående förälder i USA.
Vad man får ut från CSN får nog någon annan svara på eftersom jag snålar på mina veckor (har inte ens så det räcker till hela min utbildning

) så jag tar bara ut 75% och man får ju inte heller ta ut extra lånet om man inte tar ut 100% lån och studiebidrag.
Oj, juni... då är ni rätt nyseparerade. Hoppas allt funkar bra efter omständigheterna.
Hej!
Ja det funkar bra att bo här faktiskt :) bättre än när man t.ex. jobbar och är ensamstående förälder! Som student får man majoriteten av dagiskostnaden betald (ni har tur i Sverige..alla dagisen här är privata, kostar en förmögenhet), plus bostadsbidrag och studiemedel på samma nivå som i Sverige.
Bor din sons pappa kvar i USA om man får fråga? Jag bodde i New Jersey ett år när jag var liten...tufft som singelförälder kan jag förstå, du gjorde definitivt rätt med att flytta hem. Ja vi är nysepararerade, och går fortfarande igenom 'kanske vi SKA vara ihop'-fasen men jag börjar inse att det funkar bara inte :o/ tråkigt!
Är ni andra också lite oroliga över hur ni ska ha råd med t.ex. vinterkläder? Har köpt jacka och täckbyxor men det behövs ju skalisar och skor...aaah dyrt!