• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Cajsa 01 skrev 2011-02-15 09:49:05 följande:
    Hej!

Jag ska ha barn i slutet av april och blev nyss lämnad av min pojkvän.

Jag hade precis börjat min drömutbildning när jag blev gravid och jag ska verkligen gå klart! (hoppas jag) Jag å pappan är inte osams....än och han får ta sin del av pappaledigheten som planerat, hur det nu ska fungera....

Men skulle vara intressant å höra era historier....
    Ngra peppande ord eller hjälp på vägen, hur gamla är era barn?
    Bor i sthlms området.

Ha de bra
    Trist med break up i graviditeten.

Hur lång är din utbildning? När kommer bebbe? Min son är 4.5 år. Precis som i ditt fall tog det slut under graviditeten. Jag började plugga när sonen var 3 år. Studierna underlätas ju onekligen att knodden går på dagis. Tycker så klart att du ska avsluta din drömutbildning! Hur mkt av föräldraledigheten planerar exet att ta ut? Annars kan du ju börja plugga heltid igen när ditt barn börjar dagis! Lycka till m allt!

• nycsthlm
    MrC skrev 2011-02-15 10:31:09 följande:
    Min dotter är 5 år och det har egentligen inte varit några problem att ha henne med på föreläsningar och även seminarium och gruppövningar. Hon har sysselsatt  sig med en miniPC med barnfilmer och målarbok+pennor/kritor. Jag studerar på Stockholms Universitet.
    Kul med ännu en SU:are . Jag känner precis som dig att det är otroligt barnvänligt på svenska högskolor! Min son har hängt med till skolan några gånger, men då för att fixa lite i datasalen (printa etc). Hade med honom på ett grupparbete en gång. Det gör jag helst inte om eftersom han trodde han var the center of attention så ingen fick speciellt mkt gjort .
  • kristinah

tack för tipset att ringa csn ang VAB

jag fick också glädjande nyheter att jag har ytterligare 20 veckor att hämta ut + ev. 20 till - ska bara skriva ihop en förfrågan om omprövning.

Jag läste nämligen N-basår för många år sen och då tog jag vanligt studiemedel, men nu kan jag omvandla de veckorna till gymansie-nivå-veckor och få ut 40 veckor till för eftergymansial nivå.

WHOHOOO!!!!

• takida

Nu var det ett tag sen jag var inne och skrev.... Har en härlig vecka framför mig fylld med tenta och seminarie plugg och ett grupparbete. Allt på en gång ska de va. Plus kalas för min lilla goding som fyller år. Ibland är livet allt lovely..:)

• nycsthlm
    kristinah skrev 2011-02-16 22:20:41 följande:

tack för tipset att ringa csn ang VAB

jag fick också glädjande nyheter att jag har ytterligare 20 veckor att hämta ut + ev. 20 till - ska bara skriva ihop en förfrågan om omprövning.

Jag läste nämligen N-basår för många år sen och då tog jag vanligt studiemedel, men nu kan jag omvandla de veckorna till gymansie-nivå-veckor och få ut 40 veckor till för eftergymansial nivå.

WHOHOOO!!!!

GRATTIS ! 20 veckor blir väl en hel termin?
    takida skrev 2011-02-17 19:48:06 följande:
    Nu var det ett tag sen jag var inne och skrev.... Har en härlig vecka framför mig fylld med tenta och seminarie plugg och ett grupparbete. Allt på en gång ska de va. Plus kalas för min lilla goding som fyller år. Ibland är livet allt lovely..:)
    Full rulle mao. Hur mkt fyller sonen (det var väl en son du hade?)?
  • takida

Du har helt rätt  i att jag har en son, han fyller 6:)
    Har inhandlat ett par inlines i present, han kommer bli överlycklig. Det är inte direkt säsong än vilket gjorde att jag fick dem lite billigare!

Såg att flera har skrivit att ni haft med kidsen till skolan, hade aldrig funkat för mig:) Min grabb är nåågot för rastlös för det, jobbet funkar däremot ok att följa med till för där finns massor att göra:)

• nycsthlm

Hur var kalaset Takida?

Själv sitter man hemma med rastlös liten kille. Detta är andra gången de ringer mig för att han har kräkts. När jag kommer till dagis finner man en superpigg och glad son. Han hade gungat! Han blir jätte lätt åksjuk. Hade tagit mig till biblan i skolan då de ringde. Suck. There goes that day .

• Ogräset

Vad länge sedan jag skrev här sist..
    Har varit så fullt upp den här terminen. Läser 150% just nu och har även en resttenta att ta igen under våren, som jag inte klarade förra terminen. Och nu har även föräldraföreningen kommit igång ordentligt. Som jag ensam tar hand om. Så det är många järn i elden..
    Och att min dotter insjuknar i öroninflammation en gång i månaden gör inte saken lättare..

Nu borde jag egentligen sitta och skriva på en B-uppsats.. Men vad gör man väl inte för att skjuta upp det lite till..

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-02-25 14:39:24 följande:
    Vad länge sedan jag skrev här sist..
    Har varit så fullt upp den här terminen. Läser 150% just nu och har även en resttenta att ta igen under våren, som jag inte klarade förra terminen. Och nu har även föräldraföreningen kommit igång ordentligt. Som jag ensam tar hand om. Så det är många järn i elden..
    Och att min dotter insjuknar i öroninflammation en gång i månaden gör inte saken lättare..

Nu borde jag egentligen sitta och skriva på en B-uppsats.. Men vad gör man väl inte för att skjuta upp det lite till..
    Men gud vad duktig du är! De gånger jag pluggat 150% har jag typ dukat under. Och så föreningen du håller med som grädde på moset. Hur går det m student föräldraföreningen? Har föreningen fått många medlemmar?

Nu måste vi köra igång med en förening på SU 17007!!!
  • Ogräset
    nycsthlm skrev 2011-02-27 17:18:26 följande:
    Men gud vad duktig du är! De gånger jag pluggat 150% har jag typ dukat under. Och så föreningen du håller med som grädde på moset. Hur går det m student föräldraföreningen? Har föreningen fått många medlemmar?

Nu måste vi köra igång med en förening på SU 17007!!!
    Jag hoppas på att bli färdig med mina studier ett halvår innan planerat. Så hittade en kurs precis inom det ämnet jag vill jobba med! På 15hp och med enbart fem föreläsningsdagar på hela terminen. Kändes perfekt.
    Nu gäller det bara att överleva också.

Den fungerar mer som en grupp, snarare än en förening. Så jag använde fel ordval. Den är en öppen verksamhet där alla föräldrar och blivande föräldrar har möjligheten att delta i de aktiviteter som de önskar. Jag vet därför inte hur många som är intresserade av oss. Men nästan 25% av studenterna här är föräldrar, så den borde bli väldigt populär. Hittills har vi dock enbart varit runt 5 stycken på våra fikaträffar och facebookgruppen "gillas" bara av 12 personer. Men sedan har gruppen enbart varit aktiv i ett par veckor.
Svar på tråden Studerande singelföräldrar