• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • kristinah
    nycsthlm skrev 2011-01-11 10:31:52 följande:
    Skönt! Enjoy semestern nu ! Själv ska jag börja på min tenta/rapport som ska vara inne den 20e.

Kristinah: en kompis till mig som inte har tillräckligt med veckor kvar på högskolenivå har kommit på det fiffiga med att ta några online kurser på en folkhögskola. Då det är på grundnivå så har hon veckor kvar där att använda. Lite att "fiffla", men fullt lagligt och hon kommer i alla fall att klara det ekonomiskt på så sätt. Hade jag fått reda på detta hustling tips så hade jag kanske gjort det också. Vad var det du pluggade nu igen?
    Jo det "trixet" vet jag om - men jag har 4 terminers studiemedel att fördela på 11 terminers studier.

Jag tänkte försöka mig på att läsa till Läkare på ålderns höst
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-11 22:49:58 följande:
    Jo det "trixet" vet jag om - men jag har 4 terminers studiemedel att fördela på 11 terminers studier.

Jag tänkte försöka mig på att läsa till Läkare på ålderns höst
    Hatten av för dig! You Go!

Imorrn ska jag regga mig för vårterminen. Ska nog ta med sonen då. Han älskar att få följa med till "mammas skola", de andra ungarna brukar ju prata om hur det är på deras föräldrars jobb så detta blir motsvarigheten .
  • summertime123

Hej!! Hängde lite här i tråden i höstas när jag fortf pluggade på komvux. Tog studenten i november och har varit ledig sedan dess. Kom in på mitt förstahandsval på Stockholms Universitet (Personal, Arbete & Organisation) Börjar på måndag!!! Ska bli såååå kul och få sätta igång ordentligt, är riktigt spänd nu
    Både jag och sonen lyckades bli sjuka nu i veckan och snacka om vilken TUR det var att det inte hände nästa vecka!! Tänk om jag missat första veckan, hade fått panik!!! Världens snällaste nycsthlm hjälpte mig med registeringen oxå så sjuka jag slapp släpa med mitt sjuka barn. TACK igen, ur a star!!

Hur gåre för er andra? Nån mer som blir en rookie som jag och inte har ngn koll på vad som komma skall ??

• nycsthlm
    summertime123 skrev 2011-01-15 15:17:20 följande:
    Hej!! Hängde lite här i tråden i höstas när jag fortf pluggade på komvux. Tog studenten i november och har varit ledig sedan dess. Kom in på mitt förstahandsval på Stockholms Universitet (Personal, Arbete & Organisation) Börjar på måndag!!! Ska bli såååå kul och få sätta igång ordentligt, är riktigt spänd nu
    Både jag och sonen lyckades bli sjuka nu i veckan och snacka om vilken TUR det var att det inte hände nästa vecka!! Tänk om jag missat första veckan, hade fått panik!!! Världens snällaste nycsthlm hjälpte mig med registeringen oxå så sjuka jag slapp släpa med mitt sjuka barn. TACK igen, ur a star!!

Hur gåre för er andra? Nån mer som blir en rookie som jag och inte har ngn koll på vad som komma skall ??
    COUNTDOWN

Själv är det tentatime här och motivationen är inte på topp . Sonen ska sova hos mormor ikväll så jag hoppas att man får lite grejer gjort här!
  • Nifelheim
    kristinah skrev 2011-01-03 21:41:34 följande:
    Men hej där! det var länge sen
    Heej. Ja det var länge sen. Hoppas att allt är bra med dig?
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • summertime123
    nycsthlm skrev 2011-01-15 15:46:01 följande:
    COUNTDOWN

Själv är det tentatime här och motivationen är inte på topp . Sonen ska sova hos mormor ikväll så jag hoppas att man får lite grejer gjort här!
    Yes!! Bara en dag kvar sen är det slut på 10 veckors semestern haha skulle du komma dit tidigare på mån lr ska vi ta det en annan dag? Påminn mig om att ta m J's bakugan box!!!

Hoppas du får en massa gjort ikväll!!
  • nycsthlm
    summertime123 skrev 2011-01-15 20:21:03 följande:
    Yes!! Bara en dag kvar sen är det slut på 10 veckors semestern haha skulle du komma dit tidigare på mån lr ska vi ta det en annan dag? Påminn mig om att ta m J's bakugan box!!!

Hoppas du får en massa gjort ikväll!!
    Vi får styra upp för student föräldraföreningen sen .

Jag kan inte koncentrera mig innan denna tenta är inne vilket är på fredag.

Är det någon förresten som har erfarenhet av att konstruera egen webenkät? Jag måste hitta webenkätverktyg? Helst gratis, eller åtminstone relativt billigt!
  • Dinaah

Kikade runt lite här inne innan jag började plugga, då när jag hade paniiik o tänkte att "det kommer aldrig funka". Men så kom jag in här o jag tänkte att "funkar det för dom, måste det f*n i mig funka för mig också!".

Har precis börjat en kurs i kriminologi på universitetet, mest bara för att utbildningen jag ville gå inte börjar förrän i höst. Började den här veckan men känner redan att det kommer gå bra det här. eller, jag hoppas det i alla fall. Får väl se vad jag säger när Lovely tajmar in o blir sjuk vid ett väldigt opassande tillfälle.

I alla fall, jag är 24 år och bor i sthlm. Är ensamstående med min lilla dotter på 1 1/2 år:)

• nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-22 22:46:08 följande:
    Kikade runt lite här inne innan jag började plugga, då när jag hade paniiik o tänkte att "det kommer aldrig funka". Men så kom jag in här o jag tänkte att "funkar det för dom, måste det f*n i mig funka för mig också!".

Har precis börjat en kurs i kriminologi på universitetet, mest bara för att utbildningen jag ville gå inte börjar förrän i höst. Började den här veckan men känner redan att det kommer gå bra det här. eller, jag hoppas det i alla fall. Får väl se vad jag säger när Lovely tajmar in o blir sjuk vid ett väldigt opassande tillfälle.

I alla fall, jag är 24 år och bor i sthlm. Är ensamstående med min lilla dotter på 1 1/2 år:)

Vad kul att vi kunde inspirera lite här! Jag tycker det är helt optimalt att plugga när barnen är små. Vart pluggar du? Läser du på heltid?

• Dinaah

Haha ja det är bara att suga åt er äran:) Min plan från allra första början var att börja plugga när Lovely typ skylle vara fyra-fem år, för då kan man säga "Lovely, nu ska mamma plugga så kan du titta på en film", typ. Sen kom jag på att, nej så skulle nog inte fallet vara haha. Ingen idé att vänta. Antar att ni som har barn som är lite äldre också väntar till de sover och inte pluggar när de har full rulle omkring er?

Jag pluggar på Stockholms universitet och yes det är på heltid. Känns väldigt bra än så länge. När jag jobbade slutade jag halv fem eller fem, vilket innebar att jag hämtade Lovely på dagis antingen halv sex eller sex. Inte så värst ultimat. Men nu, man har ju värsta friheten när man pluggar! Mycket bättre än att jobba då ens tider styrs av nån annan:)

Jag bor själv med min dotter, hennes pappa har henne (än så länge) en gång i veckan. Deras umgänge har typ precis börjat men ska väl bli en typisk varannan-helg sen antar jag.

Haha bara langar upp en massa fakta här:)

Hur går det för er alla andra? Har ni nåt speciellt man ska tänka på som ensamstående som pluggar? Haha vet inte vad det skulle vara men bara nåt allmänt tips sådär:)

Svar på tråden Studerande singelföräldrar