• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • takida
    nycsthlm skrev 2011-03-13 08:10:17 följande:
    Oj det här är en tråd som håller på att dra sin sista suck .

Här är man lite stressad. Ska egentligen skriva på masteruppsatsen men var smart nog att samtidigt ta en redig kvantitativa metoder klass . Som tur är sista inlämningen i maj trots att sista föreläsningstillfället var för ca 1 månad sen.

Måste tipsa er som kommer plugga nästa termin om denna stiftelse för ensamstående studerande kvinnor: www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/FoundationDeta...

Missade tyvärr deadline som var i november, Jag ringde förvaltaren somsa att det inte var någon åldersgräns och att man ska skriva ett brev och skicka med relevanta bilagor om ens situations.

Är det någon som har koll på hur CSN gör avskrivningen på VAB-dagar? Jag har nu skruvat ner CSN till 50% så att det ska räck terminen ut, men skulle helst vela att de där VAB-dagarna omvandlades direkt till några extraveckor.

Hur går det för alla er andra?
    Va gullig du är som tipsar om stiftelser:) kollade in länken men fattade det som att man enbart kan söka om man inte har csn?
    Väntar nervöst på tenta svar o hoppas hoppas att jag får godkänt...
  • nycsthlm

YAY! pratade just med CSN och det var precis somdu sa kristinah, att ALLA VAB-dagar räknas. Dessutom så kan prestationsågrenen lätta lite för sådana som är rädda att inte klara alla poäng. Om man tex har VAB:at 21 dagar under ett år så motsvarade det en hel period tydligen. Dvs man behövde inte uppvisa full poäng. Hur som är jag såååå lättad! Jag skruvade just ned mitt CSN till 50% för att veckorna skulle räcka terminen ut. Nu kan jag gå upp till eta 75% igen . 50% hade det INTE gått runt på. Är på håret nu med 75, det funkar för vi har så billig hyra. Så km ihåg nu alla att anmäla VAB ALLA dagar, även de där halvdagarna då dagis ringer och ber en att hämta en krassig liten en.

Idag är det planeringsdag på min lillkilles dagis, så vi började dagen lek och bad i simhallen. Vi var där 7.30 och det var helt underbart med hela brnbassängen för oss själva! Nu ska vi ut och cykla i vårsolen! Ha en bra dag alla!

• Weeiii

Hej!

Tar ett stort kliv in och hoppas att tråden överlever ett tag till. Läser min sista termin nu, sen blir det exjobb så fort jag hittar ett. Har en son som snart blir 2 år.

Har också fått olika svar angående VAB från CSN, vilket har gjort att jag missade alla VAB-dagar i höstas. Fick även info att man kunde anmäla halvdagar men det går inte utan man ska anmäla heldag även om man hunnit lämna barnet men får hämta det igen. Irriterande att de har folk som ger fel svar när man frågar.

Är mitt uppe i tentavecka och borde plugga dygnet runt men dagis har planeringsdag här också så vi har varit på öppna förskolan på förmiddagen och så blir det utelek i solen så fort sonen vaknar  

Vampyren maj -09
  • Ogräset

Underligt hur förskolorna verkar pricka in samma vecka för planeringsdagarna. Här är det nu på torsdag och på fredag. Som tur är så har jag en lugn period i studierna just nu.
    Någon som har några tips på vad man kan göra en ledig dag, med en 2åring?

• nycsthlm
    Weeiii skrev 2011-03-15 14:18:35 följande:
    Hej!

Tar ett stort kliv in och hoppas att tråden överlever ett tag till. Läser min sista termin nu, sen blir det exjobb så fort jag hittar ett. Har en son som snart blir 2 år.

Har också fått olika svar angående VAB från CSN, vilket har gjort att jag missade alla VAB-dagar i höstas. Fick även info att man kunde anmäla halvdagar men det går inte utan man ska anmäla heldag även om man hunnit lämna barnet men får hämta det igen. Irriterande att de har folk som ger fel svar när man frågar.

Är mitt uppe i tentavecka och borde plugga dygnet runt men dagis har planeringsdag här också så vi har varit på öppna förskolan på förmiddagen och så blir det utelek i solen så fort sonen vaknar  

Välkommen Weeii. Ku att du hittade hit . Vad läser du för något?

Ja det ger en lite olika bud på CSN. Den handläggare jag först pratade med skickade mig till en handläggare som är ansvarig för för försäkringsärenden, som visste vad som gällde.
    Ogräset skrev 2011-03-15 15:16:44 följande:
    Underligt hur förskolorna verkar pricka in samma vecka för planeringsdagarna. Här är det nu på torsdag och på fredag. Som tur är så har jag en lugn period i studierna just nu.
    Någon som har några tips på vad man kan göra en ledig dag, med en 2åring?
    Om det är fint väder så har alltid min lillkille älskat en cykeltur (på min cykel).

På tal om cyklar. Igår pajjade tyvärr däcken på min cykel. Exploderade ! Hahaha. Jag är en sådan amatör! Gick till cykelverkstaden för att låna deras mekaniska pump och då drog jag till som bara den och tänkte att nu jäklar skulle det pumpas så att jag slapp göra det på ett tag. Rullade iväg på stenhårda hjul. Som tur var exploderade de när vi var framme vid vår destination och cykel stod parkerad och inte när vi var i full färd ned för en backe.
  • summertime123

Hallå i stugan! Länge sen jag skrev här... har läst min första mardrömskurs som tog all min energi, kom hem på kvällarna och kände mig som en säck potatis - helt livlös! Klarade dock skicka in gruppuppsatsen i tid och skriva salstentan så det känns så jävla skönt att jag kan lägga kursen bakom mig nu! Börjar läsa kognition nu på tisdag. Hur har det gått för er?
    Ser att ni diskuterat CSN och VAB, de har alltid gett mig olika instruktioner och det jag alltid kört på har varit en veckas VAB (5 dgr) som jag skickat in eftersom de sa att det bara gällde en vecka och de låneveckorna har jag fått tillbax automatiskt utan att ha behövt göra ngt! Nu har jag iförsiog haft riktigt tur m sonen denna termin, har inte varit sjuk en enda ggn så snart kommer väl ngt med posten!

Ni som läser program på grundnivå där det inte ingår praktik, hur har ni tänkt att göra? Jag läser ju PAO progtrammet på SU och där ingår det ingen praktik men vi får mail ibland där de söker studenter till olika rekryteringsbolag eller till annat HR arbete vilket vore det ultimata sättet att få en fot in i arbetslivet. har faktiskt blivit lite deppig nu för om jag inte hade haft barn hade jag ju sökt DIREKT utan att blinka och jag vet att jag skulle få ett jobb med min arbetslivserfarenhet... Känns som om jag nu hamnar utanför allt och går miste om massa bara för att jag inte KAN jobba extra och den tanken gillar jag inte, att jag "medvetet" står vid sidan om och ser hur folk på programmet börjar skaffa sig extrajobb inom det område vi ska jobba sen... IT SUCKS!!

Jag vill så gärna ha en akademisk examen men börjar tvivla lite nu. Kommer jag nånsin få en fot in på arbetslivet eftersom jag är så låst för att jag är ensamstående(på heltid)? Detta måste ju ske INNAN jag tar examen, inte efter. Svamlar jag bara eller är det någon mer som tänkt på detta?

• Ogräset

17 06 07:  Jag kan relatera till det där, känner precis likadant! Och jag som läser inom kultur, där konkurrensen är stenhård, så ser jag mina kursare som har både jobb och andra fritidsaktiviteter vid sidan om sina studier. Och i kultursektorn är sådant guldvärt, då det är på det viset man får sina jobb.. Genom erfarenheter och kontakter.
    Men man får göra det som är möjligt och tänka att det faktiskt kommer att ordna sig. Kanske finns det något jobb du kan utföra hemifrån? Eller något som du kan pussla in på dagtid, beroende på hur många föreläsningar du har.

• nycsthlm

170706 och Ogräset: kan ni inte få göra praktik? Min utbildning har ingen obligatorisk praktik, men man kan fixa praktik själv och få det godkänt. Tror det är 15p man kan få. Jag den slöisen har inte fixat det som jag borde. Jag har 2 kursare som praktiserade på FN i New York. Det hade tydlien varit kanon och de fick jättebra referenser som kommer väga tungt sen när de söker jobb. Då kändejag precis som er... att jag loosed out big time där! Och attans vad kul det hade varit att få uppleva lite av min gamla hemstad igen . Sedan var det en annan tjej som fixade praktik på SCB. Min institution fixar inte praktiker men verkar uppmutra och ge poäng om man fixar själv!

• Ogräset

nycsthlm: Vi får ta ut praktik och har samma villkor som din utbildning. Den får inte vara längre än 15hp. Men vi måste fixa platsen helt själva. Och samtidigt läsa andra kurser. Det känns enbart som att det kommer att bli en massa strul om jag ger mig in på det.. Men får se, det är ett år kvar tills dess.
    Jag har istället passat på att vara volontär vid några evenemang som varit i staden. Och det har varit väldigt givande, då jag bland annat fått jobba som assistent för kulturansvarige i kommunen. En bra fot in..

• summertime123

Ogräset och nycsthlm: Smart, nu när jag tänker efter så har jag hört detta förut att man kanske kan göra så!!! Ska fråga på institutionen och se vad dem säger... Mitt problem är att jag e för målinriktad och tanken av att inte va en av de första som får jopbb gör att jag får panik, redan nu!! Hoppas jag kan fixa det genom skolan annars får jag väl ställa in mig på ett helvete sista året med deltidsjobb samtidigt. Är ju lättare att lämna bort en 6-åring regelbundet, skulle inte funka idag känner jag!

Riktigt bra jobbat ogräset med volontärjobb och allt!! Hur fixade du dem? Ringde du bara kommunen eller sökte de någon?

nycsthlm: glömt fråga dig, din kompis som gick PAO som har det där bra jobbet nu. Vet du om hon praktiserade ngt under utbildningen?

Svar på tråden Studerande singelföräldrar