• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Ogräset
    kristinah skrev 2010-12-30 21:44:33 följande:
    vilka månader betalas inte csn uit förrutom sommarmånaderna?
    HT och VT går ju i varann utan uppehåll - är det ändå så att de itne betalar ut csn för januari?
    Det är bara sommarmånaderna. Både december och januari har/kommer det lika mycket pengar som de andra månaderna. I alla fall om man studerar på universitet/högskole-nivå. Är kanske annorlunda på komvuq.
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-12-31 20:55:42 följande:
    Det är bara sommarmånaderna. Både december och januari har/kommer det lika mycket pengar som de andra månaderna. I alla fall om man studerar på universitet/högskole-nivå. Är kanske annorlunda på komvuq.
    Skumt. För jag fick mindre denna månad. Däremot får jag mkt mer i januari än de andra mänaderna. Nästan dubbelt???
  • Ogräset
    nycsthlm skrev 2010-12-31 21:24:34 följande:
    Skumt. För jag fick mindre denna månad. Däremot får jag mkt mer i januari än de andra mänaderna. Nästan dubbelt???
    Okej? Underligt. Varför får du så? I januari borde man istället få 150kr mindre än de övriga månaderna, med tanke på att deras terminskostnad dras då.
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-12-31 21:37:10 följande:
    Okej? Underligt. Varför får du så? I januari borde man istället få 150kr mindre än de övriga månaderna, med tanke på att deras terminskostnad dras då.
    Jag har ingen aning varför det är så. Vet flera som får mer i januari och septmember i och med att de räknar för 2 mån. Eller vänta, nu blev jag nervös. Ska in och kolla min utbetalningsplan. Jag tar en kurs nu som slutar 20 januari. Jag trodde först att den var klar den 8e jan så jag sökte bara tom v2 för höstterminen. Kanske därför jag fick mindre cash!
  • Ogräset
    nycsthlm skrev 2010-12-31 21:50:11 följande:
    Jag har ingen aning varför det är så. Vet flera som får mer i januari och septmember i och med att de räknar för 2 mån. Eller vänta, nu blev jag nervös. Ska in och kolla min utbetalningsplan. Jag tar en kurs nu som slutar 20 januari. Jag trodde först att den var klar den 8e jan så jag sökte bara tom v2 för höstterminen. Kanske därför jag fick mindre cash!
    Jag förstår att det kan bli så i september. Men i januari så börjar inte vårterminen förrän höstterminen är avslutad. Så varför skulle man då få mer pengar? Med tanke på att man får pengar i december.
  • SoFo89

Gott nytt år på er!
    Jag får inte pengar i december, eller pengar får jag men de kommer först i januari när jag börjar skolan igen och skolan skickar in studieförsäkran. Vet inte varför de gjort det så alls men så verkar det vara för alla som läser på komvux och folkhögskola. CSN kanske inte tror att man tänker börja igen efter ledigheten?

ღSigne 071027ღ
  • Ogräset
    SoFo89 skrev 2011-01-01 19:55:43 följande:
    Gott nytt år på er!
    Jag får inte pengar i december, eller pengar får jag men de kommer först i januari när jag börjar skolan igen och skolan skickar in studieförsäkran. Vet inte varför de gjort det så alls men så verkar det vara för alla som läser på komvux och folkhögskola. CSN kanske inte tror att man tänker börja igen efter ledigheten?
    Är du säker? Minns att jag fick pengar i december när jag läste på folkhöskola (Och det fick många jag läste med också). Det kan visserligen ha ändrats sedan dess, var trots allt 3 år sedan.
  • SoFo89

Jag fick i alla fall inga pengar i december, inte förr förra året heller och jag läser på folkhögskola
    Kan ju vara någon ny grej!

ღSigne 071027ღ
  • Ogräset
    SoFo89 skrev 2011-01-01 21:24:24 följande:
    Jag fick i alla fall inga pengar i december, inte förr förra året heller och jag läser på folkhögskola
    Kan ju vara någon ny grej!
    Konstigt. Med tanke på att ni ändå studerar i december.
  • Anna björk84

Får heller inget i december men mer i januari, jätte knäppt tycker jag, har hu räkningar att betala i december också. Bra artikeln var, hoppas nu att det snart blir ändring för alla studenter! Gott nytt år på er alla!

Svar på tråden Studerande singelföräldrar