• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • kristinah

Första dagen med sjukt större barn hemma - jag har lite ångest över att jag missar föreläsningar nu på förmiddan men på eftermiddan måste jag göra ett obligatoriskt praktiskt moment och jag får helt enkelt prioritera det framför föreläsningarna.

Har ni haft med barn i skolan annars - om de inte är dundersjuka utan mer hemma på den där feberfria-dagen innan de kan gå tillbaka till skolan.

Jag har förövrigt haft sjuka barn nu mina två senaste barnveckor och räknar med att duggan om en vecka blir en omdugga om två veckor...men men, bara jag tar den så...

• kristinah

Vad är det för föräldraförening?
    Jag skulle gärna vara med men är det på UNiversitetet är det ju inte ritkigt i närheten....

• takida
    nycsthlm skrev 2011-02-21 12:51:47 följande:
    Hur var kalaset Takida?

Själv sitter man hemma med rastlös liten kille. Detta är andra gången de ringer mig för att han har kräkts. När jag kommer till dagis finner man en superpigg och glad son. Han hade gungat! Han blir jätte lätt åksjuk. Hade tagit mig till biblan i skolan då de ringde. Suck. There goes that day .
    Kalasandet gick bara fint, en nöjd och glad kille:) Kändes dock lite pressat med flera kalas tentaveckan... Skulle tro att jag har en omtenta framför mig.
    Nu längtar vi efter våren så vi kan komma ut ur vinteridet.
  • SoFo89
    Cajsa 01 skrev 2011-02-15 09:49:05 följande:
    Hej!

Jag ska ha barn i slutet av april och blev nyss lämnad av min pojkvän.

Jag hade precis börjat min drömutbildning när jag blev gravid och jag ska verkligen gå klart! (hoppas jag) Jag å pappan är inte osams....än och han får ta sin del av pappaledigheten som planerat, hur det nu ska fungera....

Men skulle vara intressant å höra era historier....
    Ngra peppande ord eller hjälp på vägen, hur gamla är era barn?
    Bor i sthlms området.

Ha de bra
    Du fixar det här!
    Du kommer att vilja slita ditt hår flera gånger om men tillslut kommer du stå där och vara klar med utbildningen och ha en liten knodd och ha fixat det ensam dessutom.
    Jag började plugga när dottern var 1år och sju månader, perfekt för mig och henne för jag fick mer tid för henne än när jag jobbade
    ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-02-28 08:52:08 följande:
    Första dagen med sjukt större barn hemma - jag har lite ångest över att jag missar föreläsningar nu på förmiddan men på eftermiddan måste jag göra ett obligatoriskt praktiskt moment och jag får helt enkelt prioritera det framför föreläsningarna.Har ni haft med barn i skolan annars - om de inte är dundersjuka utan mer hemma på den där feberfria-dagen innan de kan gå tillbaka till skolan.Jag har förövrigt haft sjuka barn nu mina två senaste barnveckor och räknar med att duggan om en vecka blir en omdugga om två veckor...men men, bara jag tar den så...

Dugga? Omdugga? Är det annat ord för omtenta? Jag har tagit med min till skolan om han är pigg feberfri. Nu är han ju inte den bästa universitets kompanionen eftersom han inte låter mamma göra något vettigt alls . Men han har fått följa med när han varit smårosslig och hemma om jag har behöft låna en bok, printa lite artiklar el dyl. Idag fick man lapparna om sommarledigt för sommaren på dagis. Känns ju lite väl avlägset denna gråa isiga dag. Jag har ingen aning om hur sommaren kommer se ut. Hur ska ni andra göra? Jobba? Plugga? Lediga?
  • kristinah

hon fick följa med på de praktiska obligatoriska momenten - satt och kollade en film och var med lite också. Roligt med gensvar från kursare som var enbart positivt, hon blev jättetrött sen och jag fick dåligt samvete över att ha släpat med henne. Japp omtenta och tenta - dugga är väl mer en del-tenta på en kurs, vi måste klara detta moment för att vara förberedda på nästa stora kurs som tentas av i maj. Sommaren - det blir direkt tillbaka på jobbet för min del och sen hoppas jag på att få ta åtminstone 3 veckor (helst 4) med föräldraledigt innan terminen drar igång.

• nycsthlm

Oj det här är en tråd som håller på att dra sin sista suck .

Här är man lite stressad. Ska egentligen skriva på masteruppsatsen men var smart nog att samtidigt ta en redig kvantitativa metoder klass . Som tur är sista inlämningen i maj trots att sista föreläsningstillfället var för ca 1 månad sen.

Måste tipsa er som kommer plugga nästa termin om denna stiftelse för ensamstående studerande kvinnor: http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/FoundationDetails.aspx?id=1022511

Missade tyvärr deadline som var i november, Jag ringde förvaltaren somsa att det inte var någon åldersgräns och att man ska skriva ett brev och skicka med relevanta bilagor om ens situations.

Är det någon som har koll på hur CSN gör avskrivningen på VAB-dagar? Jag har nu skruvat ner CSN till 50% så att det ska räck terminen ut, men skulle helst vela att de där VAB-dagarna omvandlades direkt till några extraveckor.

Hur går det för alla er andra?

• kristinah

när jag ringde csn så sa de att man ska ha 30 vab-dagar elelr mer, då gör de en prövning på om man får de dagarna tillbaka.
    Men ring och hör med dem, jag kan inte riktigt hur det funkar.

Vad menar du med sista suck? Är det för lite röröelse här inne?
    Jag vill gärna att den fortsätter en stund till denna tråd. eller blir jag ensam i den då?

• nycsthlm
    kristinah skrev 2011-03-13 12:09:11 följande:
    när jag ringde csn så sa de att man ska ha 30 vab-dagar elelr mer, då gör de en prövning på om man får de dagarna tillbaka.
    Men ring och hör med dem, jag kan inte riktigt hur det funkar.

Vad menar du med sista suck? Är det för lite röröelse här inne?
    Jag vill gärna att den fortsätter en stund till denna tråd. eller blir jag ensam i den då?
    Nej det skulle ju vara trist om tråden dog helt . Vi får lämpa på här kristinah.

De har gett så olika besked på CSN om VAB-dagarna. En gång när jag skulle vabba och ringde in sa dom att jag bara skulle skicka in papper om man vabbade mer än 1 vecka. En annan gång sa de att man ska anmäla VAB varje gång man man är hemma med sjukt barn. Det är ju rätt viktigt för oss studerande singelföräldrar! Om man har en riktigt dålig höst men avbytar snuvor finns ju risken att man kommer efter i ngn kurs eller inte hinner ta alla poäng som man behöver. Ska nog skriva ett brev till dom om det, att man bör få räkna bort alla VAB-dagar! Jag känner redan att man har det mkt marigare ställt än barnlösa studerande! De har ju liksom 2 hela dagar till dessutom att studera på-helgen. På onsdag är det planeringsdag på sonens förskola, ska test anmäla VAB då. Eller hur funkar det nu igen med de där planeringsdgarna, får man VAB:a om man jobbar då förskolan är stängd? Eller var det semesterdag som gällde då? Kommer inte håg.
  • kristinah

till mig sa de att man räknar ihop alla dagar - så alla strödagar räknas. Det jag inte vet är om alla barn räknas ihop elelr om man räknar varje barn separat.

När förskolan är stängd för planeringsdag får man inte vab:a, det är vanlig fp-dag eller semester.

Svar på tråden Studerande singelföräldrar