• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • kristinah

SoFo - PIL regerar - jag kom in på läkarprogrammet den vägen. Så all lycka till dig, det nya högskoleprovet kanske passar dig bättre. Du kommer att sätta poängen i höst - garanterat!

• SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-05 20:21:53 följande:
    SoFo - PIL regerar - jag kom in på läkarprogrammet den vägen. Så all lycka till dig, det nya högskoleprovet kanske passar dig bättre. Du kommer att sätta poängen i höst - garanterat!
    Tack! Jag SKA klara det
    ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-04-04 19:26:10 följande:
    nycsthlm - är det bara SU-folk som kan  vara med i föreningen?
    Jag är lite osäker på hur det fungerar? Finns det kårföreningar som är obundna till universitet? Borde kolla upp det där!  En större förening som spänner sig över flera högskolor låter ju även som ett bra verktyg för att tex verka mot politiken för att uppmärksamma studernade föräldrars situation.

Jag fick svar från SUs studenkår angående hur många man skulle vara. Jag har missuppfattat det lite. Man behövde tydligen bara vara 5 medlemmar all in all. Inte 5 pers i styrelsen

"Styrelsen behöver egentligen bara ha posten ordförande/kontaktperson.
    Om det ska vara två olika eller en person är upp till er. Jag rekomenderar att ni har fler poster.
    T.ex. kassör och en bokningsansvarig för bokning av seminarierum t.ex. Det kommer att bli ett krav senare under terminen, alltså bokningsansvarig.
    Ni behöver ha minst 5 medlemmar i föreningen som är kårmedlemmar.
    Du kan läsa allt du behöver veta på vår webb:
    http://www.sus.su.se/starta-en-ny-forening

Ang att finna flera. Jag skulle kunna hjälpa er med att trycka upp 20-30 st affischer i A3 som ni kan sätta upp på campus.
    Dessutom skulle jag kunna få upp info på vår webbplats med era kontaktuppgifter."
    SoFo89 skrev 2011-04-05 17:47:59 följande:

Jag ska ju söka till läkare men söker vi pil, prov och intervju och då är det högskoleprovet som gäller och just nu ligger det på 1,4. Självklart så hinner de inte räkna med höstens prov när de börjar kalla till intervju för vårterminen som jag hade tänkt söka. Det är nästan så att jag funderar på att söka till sjuksyrra istället och gå där ett halvår för att sen förhoppningsvis komma in på läkarlinjen. Det är det valet jag har eller hitta ett jobb för ett halvår..
    Vad är pil?

Det är rätta takter ! Om du inte nailar det till hösten så kommer du med alla säkerhet in till nästa intag! Coolt, jag beundrar er lite. Läkarlinjen!! har hört att den ju ska vara så attans krävande! Jag var på KI's bibliotek förra terminen för att skriva ut en artickel som inte fanns tillgänglig på SU. Blev glad då det kändes så barnvänligt inne på bibblan. En barnhörna fanns där med lite leksaker och kuddar. Sånt har vi inte på SU. Hehe. Kanske ngt för den framtida studentföreningen att påverka?

Ikväll ska jag träffa en tutor (vad heter det bäst på svenska? läxhjälp?). Jag hittade en kille online som är gästforksare på KI som även lär ut statistik för masterstudenter i statistik. Eftersom man inte kan få sån hjälp via institutionerna så valde jag att fixa det själv. 250 pix tog han för en timma. Men hellre det, så att jag verkligen greppar vad jag håller på med ! Jag riktigt kämpar med denna kvantitiva metod kurs. Den är på masternivå och jag har inte tillräckligt med kunskaper från grundnivå. Har bara tagit en statkurs, så detta är verkligen kämpigt. Hoppas att en one on one med läxhjälpen får det att lossna! När jag pluggade i USA så hade de flesta instituationer "labs"- math lab, computer lab, biology lab etc. När man hade problem kunde man gå dit och boka in en 1h tutoring session (gratis). Labben antällde grad studenter eller doktorander som kunde extra knäcka samtidigt som de hjälpte folk plugga. dessa lab räddade mig flera gånger!
  • SoFo89

Någon gång kommer jag in, förr eller senare iaf haha
    Pil är ett alternativt urval, du får göra ett prov (liknande iqtest eller snarare logik test), skriva en levnadsbeskrivning som sedan intervjun kommer att grunda sig på och förhioppningsvis tycker de att man är tillräckligt vettig för att komma in.

Kristinah: Får jag fråga vad du fick för frågor på intervjun? Kan tänka mig att de kommer att ifrågasätta en hel del hur jag ska klara det som ensamstående men jag tycker att jag har klurat ut ett rätt bra svar. Annars har jag verkligen ingen aning om vad de kan tänkas fråga!

ღSigne 071027ღ
  • TheresAlexandra

Hej, har inte läst föregående inlägg kände att de blev lite för mycket att läsa då min dotter är vaken och sjuk här brevid. Vore kul att prata mer er andra om som trådnämnaren säger.

Jag är 21 år och studerar till högstadielärare jag har lite drygt 3½ år kvar. Min dotter är 2 år och som trådstarten nämner är även min dotter expert på det fast främst kursstarterna..

• kristinah

SoFo - Intervjun baseras på din levnadsbeskrivning. Vill man inte prata om något särkilt så berättar man det heller inte. Men jag (som under PIL-Processen) låg mitt uppe i separation och annat, bestämde mig för att ta upp det i levnadsbeskrvningen lite kort mot slutet.

Det blev också mycket frågor kring just detta. Hur mitt sociala nätverk ser ut, om hur jag skulle fixa kring alla obligatoriska moment om barnen var sjuka, om hur jag själv trodde att jag skulle klara av det som ensamstående logistiskt men även ekonomiskt.

PIL är ett verktyg för KI att få in lämpliga personer på en krävande utbildning. Jag tror att tanken är att de som tas in via PIL ska vara studeimotiverade, ha en stabil grund och trygghet i sig själv och framför allt en realistisk syn på vad läkaryrket innebär och kräver. När jag säger krävande menar jag itne nödvändigtvis att den är svårast utbildningsmässigt rent teoretiskt. Men läkaryrket innebär en massa snabba beslut, att kunna behandla patienter men lika mycket handlar det ju om att bemöta och möta människor i en svår stund i deras liv.

Det jag missade på intervjun var att KI också är enormt stolta över sin forskning, så jag fick frågan: Hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Näe, vet du vad, det är verkligen inget för mig.
    Han svarade: Nu ska du komma ihåg att detta är KI, så nu ställer jag frågan en gång till, hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Just nu känns det inte aktuellt, men man vet ju aldrig, det kan ju mycket väl vara så att jag hamnar där under utbildningens gång.
     Han sa: Bra!

Coolhaha

• nycsthlm
    TheresAlexandra skrev 2011-04-06 19:29:37 följande:
    Hej, har inte läst föregående inlägg kände att de blev lite för mycket att läsa då min dotter är vaken och sjuk här brevid. Vore kul att prata mer er andra om som trådnämnaren säger.

Jag är 21 år och studerar till högstadielärare jag har lite drygt 3½ år kvar. Min dotter är 2 år och som trådstarten nämner är även min dotter expert på det fast främst kursstarterna..
    Hej och välkommen välkommen ! Ja visst är de små liven experter på att pricka in de mest opassande dagarna att bli sjuka.
    kristinah skrev 2011-04-06 19:33:37 följande:
    Det jag missade på intervjun var att KI också är enormt stolta över sin forskning, så jag fick frågan: Hur ställer du dig till forskning?
    Han svarade: Nu ska du komma ihåg att detta är KI, så nu ställer jag frågan en gång till, hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Just nu känns det inte aktuellt, men man vet ju aldrig, det kan ju mycket väl vara så att jag hamnar där under utbildningens gång.

Coolhaha

MOHAHAHA! Vad bra att du räddade det hela så snyggt på andra chansen där ! Är det inga här som har funderat på att doktorera? Jag har varit rätt osugen på det. Tror jag i alla fall, fram tills nu. Tanken att ha tradig ekonomi i ännu några år känns inte så lockande. Men det kan ju vara rätt intressant beronde på vad man ska plita ihop för avhandling.

Nu är jag hemma från läxhjälpen. Jisses. Önskade att han hade varit min lärare istället. Han redde ut några begrepp rätt fort som jag för mitt liv inte lyckats få ngn rätsida på när jag gick på föreläsningarna!

• SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-06 19:33:37 följande:

SoFo - Intervjun baseras på din levnadsbeskrivning. Vill man inte prata om något särkilt så berättar man det heller inte. Men jag (som under PIL-Processen) låg mitt uppe i separation och annat, bestämde mig för att ta upp det i levnadsbeskrvningen lite kort mot slutet.

Det blev också mycket frågor kring just detta. Hur mitt sociala nätverk ser ut, om hur jag skulle fixa kring alla obligatoriska moment om barnen var sjuka, om hur jag själv trodde att jag skulle klara av det som ensamstående logistiskt men även ekonomiskt.

PIL är ett verktyg för KI att få in lämpliga personer på en krävande utbildning. Jag tror att tanken är att de som tas in via PIL ska vara studeimotiverade, ha en stabil grund och trygghet i sig själv och framför allt en realistisk syn på vad läkaryrket innebär och kräver. När jag säger krävande menar jag itne nödvändigtvis att den är svårast utbildningsmässigt rent teoretiskt. Men läkaryrket innebär en massa snabba beslut, att kunna behandla patienter men lika mycket handlar det ju om att bemöta och möta människor i en svår stund i deras liv.

Coolhaha

Ja men då verkar jag ändå ha fått rätt bild av det hela, får säga att jag är VÄLDIGT intresserad av forskning helt enkelt
    ღSigne 071027ღ
  • kristinah

Haha - SoFo - jag tror nyckel till framgång är ärlighet. Det är luttrade personer som är vana männiksoläsare man möter. Så abra var dig själv, ärligt och rättfram och med en trygg förvissning om att du vet att läkare är den rätta vägen för dig. Och har du inte allt ordnat rent praktiskt så kommer du att kunna fixa det.

Då är det provskrivning nästa helg då? ska hålla tummarna för dig!

• SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-07 22:54:58 följande:
    Haha - SoFo - jag tror nyckel till framgång är ärlighet. Det är luttrade personer som är vana männiksoläsare man möter. Så abra var dig själv, ärligt och rättfram och med en trygg förvissning om att du vet att läkare är den rätta vägen för dig. Och har du inte allt ordnat rent praktiskt så kommer du att kunna fixa det.

Då är det provskrivning nästa helg då? ska hålla tummarna för dig!
    Nej, jag får söka till nästa år! :)

Fasen vad deppig jag känner mig nu. Stockholms kommun har varit så smarta i år att de inte låter några kurser på gymnasienivå starta i juli. Dvs, inga pengar till mig i juli, yeeey. Får väl ta ut fp då men det kommer bli jääääkligt tight den här sommaren
    ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Studerande singelföräldrar