• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • ixi

Hello!

Vilken bra tråd! Jag läser till socialpedagog (år 1 av 3) och har en dotter som snart är fem. Hon är hos sin pappa varannan helg, och bor hos mig.

Måste läsa in mig mer sen, nu middag!
    Ha det gott!

• TyraPaloma

Hej hej

Här är en universitets/yrkeshögskolestudent med 3 barn (8, snart 7 och 3 år gamla).

Nu börjar barnen äntligen blir så stora (lagom till att jag avslutar studierna i höst) så att de inte är sjuka vid varje tenta eller deadline

• september25

Hej! Jag läser till sjuksköterska - ska börja andra terminen till hösten efter ett års föräldraledighet. Är nervös för hur det ska gå att plugga och ta hand om sonen samtidigt. jag har satt honom i kö till dagis. Någon som har några bra tips att dela med sig av?

• ixi
    september25 skrev 2011-05-04 16:09:53 följande:
    Hej! Jag läser till sjuksköterska - ska börja andra terminen till hösten efter ett års föräldraledighet. Är nervös för hur det ska gå att plugga och ta hand om sonen samtidigt. jag har satt honom i kö till dagis. Någon som har några bra tips att dela med sig av?
    Hej, kul att du upptar studierna igen
    Hur gammal är sonen?

Här kommer mina tips
    *  Planera in lästid.
    * Lägg upp läsningen så att du läser RIKTIGT mycket i början av kursen (gärna mer än ni "måste"), om sonen sen blir sjuk el likn längre fram har du förhoppningsvis lite försprång och behöver inte få panik för att du hamnar efter.
    * Släpp pressen att hämta så tididgt som möjligt på dagis jämt.
    * Om du kan läsa på kvällen, gör det, annars, lägg dig tidigt och gå upp före sonen för att läsa. Då kan du ta dagar hemma med honom utan att bli stressad, eftersom du redan gjort din "läskvot" för dagen
    * Gör en långtidsplan (hela kursen) och en vecka-för-vecka-plan, så du ser att du hinner med och får en någorlunda jämn arbetsfördelning.

• september25

Hej! Tack för tipsen! Min son är drygt sex månader nu.Glad Skulle kunna vänta en termin till med att återuppta studierna men vill bli klar någon gång. Har en fil mag sedan tidigare men får inga jobb så jag har valt att sadla om.

• Nicole b

Hej!

Jag hakar också på här lite sent utan att ha läst alla inlägg:)

Jag har en son på 1,5år, som precis har börjat dagis vilket jag har otrolig ångest över dels för att han blir sjuk heeela tiden (just nu -halsfluss!) och han blir så himla ledsen vid lämningar och är sur när han kommer hem :( han är inte där så mkt och jag måste ju plugga...

Jag läser medie och kommunikationsvetenskap, ska snart börja på min master och sedan är planen att doktorera, vilket jag längtar till! =)

Mejla gärna ifall ni har lust att prata mer ingående än det blir här, är alltid kul att utbyta tankar och vardagsbestyr!

• nycsthlm

Hallå alla. Nu var det länge sedan jag kollade in här. Har haft fullt upp med uppsatsen, en 7.5 poängs metodkurs samt en omtenta som jag helst vill bli klar med innan sommarn!

Välkomna alla nya!

september25 skrev 2011-05-04 16:09:53 följande:

Ixis tips är guld värda!
    Kom ihåg att inte vara för "hård" mot dig själv. Jag fick tex ett rätt så medelmåttigt betyg i en kurs förra terminen (D- vilket fortfarande är godkänt). Jag blev först helt deppig då jag annars har rätt bra betyg. Så började jag istället tänka hur jäkla bra jag har varit, som lyckats få gokänt i kursen som var rätt avancerad. Att det inte är så konstigt man kanske inte får A i allt eftersom mina vilkor är helt annorlunda än de barnfria studenterna.

Nicole b: håll ut! De första året på dagis är ett bakterie-inferno! Min son gick knappt en hel vecka innan det var dags för VAB.  Efter det första året ebbar det värsta ut och de blir sjuka mer sällan. Kom ihåg att anmäla allt VAB till CSN så att du kan få tillgodose dig de missade veckorna!

Hur ska alla göra över sommaren? Jag har sökt och kommit in på en 15p distanskurs i statistik.
    Blir det komvux för dig Sofo?

• Prinsessan 83

Hejsan på er =) 
    inte varit inne här på länge men kul va tillbaks!

Jag själv pluggar till hälsoutvecklare på yrkeshögskola och blir klar nu i mitten av juniGlad

men hur gör ni alla på somrarna med ekonomin?
    jag har ingen aning om ja komemr få något jobb har två  praktikplatser för tillfället
    så håller tummarna..men om inte!?

har bostadsbidrag, barnbidrag, underhållsstöd men räcker knappt till hyra
    sen ska man handla mat m.m.

tacksam för svar/synpunkter 

• september25

Jag ska jobba i sommar eftersom jag har tur att pappa kan ställa upp och passa min lille guldklimp. Mitt tips är att kolla upp sommarkurser.

• SoFo89

Här ekade det tomt, är alla klara med sina utbildningar nu?

Har själv beslutat mig för att jobba lite och få en paus från allt pluggande, eller ja det var tänkt att jag skulle söka till läkarlinjen till vt-2012 men det blir i sånna fall till ht-2012. Beroende på vad jag får på hp såklart..

Men börjar vela lite, lyckades hitta civilingenjör med inriktning på medicinsk teknik och det lät onekligen lite intressant. Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra längre, vill både det ena och det andra. Allt låter ju spännande helt plötsligt!

ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Studerande singelföräldrar