• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-23 20:26:06 följande:

Haha ja det är bara att suga åt er äran:) Min plan från allra första början var att börja plugga när Lovely typ skylle vara fyra-fem år, för då kan man säga "Lovely, nu ska mamma plugga så kan du titta på en film", typ. Sen kom jag på att, nej så skulle nog inte fallet vara haha. Ingen idé att vänta. Antar att ni som har barn som är lite äldre också väntar till de sover och inte pluggar när de har full rulle omkring er?

Jag pluggar på Stockholms universitet och yes det är på heltid. Känns väldigt bra än så länge. När jag jobbade slutade jag halv fem eller fem, vilket innebar att jag hämtade Lovely på dagis antingen halv sex eller sex. Inte så värst ultimat. Men nu, man har ju värsta friheten när man pluggar! Mycket bättre än att jobba då ens tider styrs av nån annan:)

Jag bor själv med min dotter, hennes pappa har henne (än så länge) en gång i veckan. Deras umgänge har typ precis börjat men ska väl bli en typisk varannan-helg sen antar jag.

Haha bara langar upp en massa fakta här:)

Hur går det för er alla andra? Har ni nåt speciellt man ska tänka på som ensamstående som pluggar? Haha vet inte vad det skulle vara men bara nåt allmänt tips sådär:)

Kul! Tror vi är 3 st här som pluggar på SU.

Jag jobbade också till 17 när jobbade och fullkomligen RUSADE till dagis för de stänger 17.30. Jag är så tacksam att jag fick den här chansen att plugga när sonen är liten så vi har fårr så mkt flextid.

Kriminologi är ju jätteintressant. Kommer du läsa någon sociologi? Jag skulle så gärna vilja ta en masterkurs i sociologi nu till våren "sociology of crime and punishment" heter den. Tror tyvärr inte att jag kommer hinna eftersom jag ska skriva masteruppsatsen nu under våren. Om du får chansen alt om det ingår i ditt program så kan jag tipsa om samma kurs på grundnivå. Läraren heter Vanessa Barker och är otroligt bra. Hon är amerikan och jag har ju pluggat i USA så jag saknar deras sätt att lära ut. Det är mkt focus på diversity och etnicitet.

Jag och 170607 planerar att starta upp en studentförening för föräldrar på SU. Man behöver vara 5st som startar upp och sitter i styrelsen, så du får gärna haka på . Förrutom att det nog kan bli kul och lärorikt kommer det nog se riktigt finfint ut på det framtida CV:et .

Själv är jag helt själv med sonen då hans pappa bor i USA.
  • Dinaah

Haha snacka om att jag är ovan vid fl, vet inte ens hur man trycker på "svara" på ett inlägg i forumet.

Vad komiskt, har faktiskt tänkt på att det borde finnas en sådan. studentförening för föräldrar alltså:) Hinner typ inte skriva nu för jag "måste" platta håret och sen skriva färdigt en gx. Men jag är definitivt på! Skulle vara hur kul som helst!

Svarar sen;)

• Dinaah
    nycsthlm skrev 2011-01-23 20:36:32 följande:
    Kul! Tror vi är 3 st här som pluggar på SU.

Jag jobbade också till 17 när jobbade och fullkomligen RUSADE till dagis för de stänger 17.30. Jag är så tacksam att jag fick den här chansen att plugga när sonen är liten så vi har fårr så mkt flextid.

Kriminologi är ju jätteintressant. Kommer du läsa någon sociologi? Jag skulle så gärna vilja ta en masterkurs i sociologi nu till våren "sociology of crime and punishment" heter den. Tror tyvärr inte att jag kommer hinna eftersom jag ska skriva masteruppsatsen nu under våren. Om du får chansen alt om det ingår i ditt program så kan jag tipsa om samma kurs på grundnivå. Läraren heter Vanessa Barker och är otroligt bra. Hon är amerikan och jag har ju pluggat i USA så jag saknar deras sätt att lära ut. Det är mkt focus på diversity och etnicitet.

Jag och 170607 planerar att starta upp en studentförening för föräldrar på SU. Man behöver vara 5st som startar upp och sitter i styrelsen, så du får gärna haka på . Förrutom att det nog kan bli kul och lärorikt kommer det nog se riktigt finfint ut på det framtida CV:et .

Själv är jag helt själv med sonen då hans pappa bor i USA.
    Wow, jag lyckades:)

Ja, jag tror det här kommer bli bättre än att jobba. Visst, det blir väl en del nätter o sådär. Men det är sånt man får ta. Hur gammal är din son nu?

Haha om jag ska vara ärligt så har jag typ noll koll på vad ett masterprogram är för nåt? So please do fill me in;)

Tror tyvärr inte att vi ska läsa någon sociologi. Det skulle vara längre fram isf för det är väl en del av kriminologin (på nåt sätt som jag inte har kommit på än, började ju för en vecka sen haha).

Kommer du från Usa eller har du "bara" bott där?

Back to studentföreningen för föräldrar - jag är helt på! Tror många föräldrar som pluggar saknar något sånt. Klart man kan gå med i en vanlig studentförening men man känner väl ändå att man är lite på utkanten eftersom man är förälder. Man kan ju inte leva det vanliga studentlivet direkt;)

Har du annan släkt i sthlm eller nån som kan hjälpa dig med din son?
  • nycsthlm

Vad kul att vi är ett steg närmare studentförening nu . Nu behövs bara 2 pers till så är vi 5!

Jag läser sociologisk demografi på masternivå. Master är det man läsar efter kandidatexamen och de är ytterligare 120p (ja för de som känner sig hugade dvs ). Vart ligger din institution? Jag vet att det var en tjej som läste en master i kriminologi som tog kurser på min institution. Bla så finns den där sociology of crime and punishment som sommarkurs på grundnivå vilket är ett bra tips för att fixa sommaren med lite csn.

Jag är svensk, född och uppväxen här, men min pappa var amerikan och jag bodde i USA i ca 10 år. 3 år i LA och 7 NY (därav mitt nick ). Jag har syrran och mamma här i Sthlm. Mamma har jag jätte mkt hjälp av. Hur är det själv? Har du mkt hjälp av släkt?

vad fint namn dottern din har. Är pappan nigerian? Nigerians brukar gilla sådana namn. Och så amerikaner så klart .

Appropå att plugga när sonen är hemma så är det stört omöjligt. Trots att han är 4. Så jag försöker plugga så mkt som möjligt om dagarna. Och runt tenta-tajm så blir det ju så klart endel kvällsplugg.

• summertime123

Välkommen hit Dinaah, kul med en till på SU!! jag började precis läsa på PAO programmet och trivs skitbra  

Aah jag hade en riktigt bra dag idag med sjukt intressanta föreläsningar!!! Fan vad peppad man blir av sånt. Det får gärna fortsätta såhär

nyc: jag ska fråga en tjej i min klass som har barn om hon vill vara med så då e vi 4

• Dinaah
    nycsthlm skrev 2011-01-24 21:01:30 följande:
    Vad kul att vi är ett steg närmare studentförening nu . Nu behövs bara 2 pers till så är vi 5!

Jag läser sociologisk demografi på masternivå. Master är det man läsar efter kandidatexamen och de är ytterligare 120p (ja för de som känner sig hugade dvs ). Vart ligger din institution? Jag vet att det var en tjej som läste en master i kriminologi som tog kurser på min institution. Bla så finns den där sociology of crime and punishment som sommarkurs på grundnivå vilket är ett bra tips för att fixa sommaren med lite csn.

Jag är svensk, född och uppväxen här, men min pappa var amerikan och jag bodde i USA i ca 10 år. 3 år i LA och 7 NY (därav mitt nick ). Jag har syrran och mamma här i Sthlm. Mamma har jag jätte mkt hjälp av. Hur är det själv? Har du mkt hjälp av släkt?

vad fint namn dottern din har. Är pappan nigerian? Nigerians brukar gilla sådana namn. Och så amerikaner så klart .

Appropå att plugga när sonen är hemma så är det stört omöjligt. Trots att han är 4. Så jag försöker plugga så mkt som möjligt om dagarna. Och runt tenta-tajm så blir det ju så klart endel kvällsplugg.
    Vi har gx imorgon så då kan jag ju kolla om det finns nån annan förälder i min grupp:) Kan ju inte bara vara vi som tycker att det saknas haha.

Oj, vad duktig du är/har varit! Själv har jag bara läst etnologi A, ett halvår på lhs och en dag på socionomprogrammet. Men det var lääängesen, då var jag fortfarande ung och visste inte vad jag höll på med haha. Min institution ligger i det "stora blåa huset". My god jag måste uppdatera mina universitetskunskaper. Alltså i det huset där biblioteket ligger. Vart ligger din? Ja just det med hur jag ska få det att gå ihop i sommar är nåt jag tänkt lite på. Men det löser sig förhoppningvis sen:) Vad är det du vill jobba med när du är färdig med din master?

Nja, jag var dum o flyttade ifrån min släkt som bor i eskilstuna.. Inte ett smart drag av mig. Men funderar på att flytta tillbaka dit så mamma kan hjälpa mig haha. Nej inte bara av den anledningen haha.

Tack så mycket:) Pappan är från Gambia, men vi hade ingen kontakt när Lovely föddes så det är helt o hållet mitt påfund. Hade han fått bestämma hade det nog blivit nåt typiskt gambiskt namn.

Vart i sthlm bor du? Haha ja det var det jag kom på typ. Tänker ju inte vänta till Lovely är tio bast så jag kan plugga haha.
  • Dinaah
    summertime123 skrev 2011-01-24 21:10:59 följande:
    Välkommen hit Dinaah, kul med en till på SU!! jag började precis läsa på PAO programmet och trivs skitbra  

Aah jag hade en riktigt bra dag idag med sjukt intressanta föreläsningar!!! Fan vad peppad man blir av sånt. Det får gärna fortsätta såhär

nyc: jag ska fråga en tjej i min klass som har barn om hon vill vara med så då e vi 4
    Tack så mycket:) Trodde vi skulle vara några fler på su, men det är väl bara för att man tänker att alla bor i sthlm typ haha.

Tycker också det är sjukt skönt att äntligen få in lite fakta i skallen. Jag jobbade på ica förut o var van vid att veta vad en liter mjölk kostar typ haha.

Hur gammal är din son? Hur tycker du det går att plugga när man har småbarn?
  • nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-24 21:49:08 följande:
    Min institution ligger i det "stora blåa huset".
    HAHAHA! Där ser du 17 06 07!!! BLÅ! De är BLÅ!!!

Vi har haft en intern liten tvist om det där om husens färg. Jag har blivit utskrattad eftersom 17 06 07 (och min egna avkomma) påstår att de är gröna.

Min institution ligger också där i de BLÅ ( ) husen! I B huset.
  • Dinaah

nycsthlm skrev 2011-01-24 22:05:20 följande:
    HAHAHA! Där ser du 17 06 07!!! BLÅ! De är BLÅ!!!

Vi har haft en intern liten tvist om det där om husens färg. Jag har blivit utskrattad eftersom 17 06 07 (och min egna avkomma) påstår att de är gröna.

Min institution ligger också där i de BLÅ ( ) husen! I B huset.

Hahaha, glad I could help;)

Joo, tror min ligger i C-huset. Eller var det D? Haha eller E. Haha kanske borde kolla upp det..

Svar på tråden Studerande singelföräldrar