• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm

Ogräset: hade du ngn hookup på kommunen eller ringde du dem själv och erbjöd dig att vara voluntär? Låter ju ett jättebra drag! Hur ofta/hur många timmar lägger du på voluntär jobb?

170707: Har för mig att ingen av de 2 kompisar jag har som gått PAO har praktiserat. Jag vet att en av tjejerna just pratae om det. Hur hon hade önskat att hon hade gjort det! Båda tjejerna har bra jobb i dagsläget, så du behöver nog inte oroa dig alls! Jag tycker du under sista eller näst sista terminen ska satsa på en bra praktikplats. Och då verkligen leta reda på någon praktik som du verkligen kommer ha nytta av, alt ett företag/organisation du vill få in en fot i!
    Vad var det för klass du tog som var så jobbig? Metodkursen? Täckte den både kvant och kval metod? Jag vill ta en kurs i kvalitativa metoder. Tycker jag ser en massa jobb som efterfrågar på kunskaper i båda metoderna.

Hu, jag ryser av tanken på att få ett strikt 8.30-17.00 jobb !! Nu när jag filar på mastersuppsatsen och är drotting över min tid så har jag börjat att få ett väldigt avslappnat förhållande till klockan . Idag missade tyvärr sonen utflykten till biblioteket pga mig. Man skulle lämna klockan 8.45 på dagis, men jag den studentflummarn tror vi är i god tid, tittar på klockan och inser att den är 8.55 när vi slänger oss iväg. Känner mig lite skyldig, för sonen har sett framemot detta besök! Gotta make it up to him nu!

• summertime123
    nycsthlm skrev 2011-03-31 10:20:32 följande:

Ogräset: hade du ngn hookup på kommunen eller ringde du dem själv och erbjöd dig att vara voluntär? Låter ju ett jättebra drag! Hur ofta/hur många timmar lägger du på voluntär jobb?

170707: Har för mig att ingen av de 2 kompisar jag har som gått PAO har praktiserat. Jag vet att en av tjejerna just pratae om det. Hur hon hade önskat att hon hade gjort det! Båda tjejerna har bra jobb i dagsläget, så du behöver nog inte oroa dig alls! Jag tycker du under sista eller näst sista terminen ska satsa på en bra praktikplats. Och då verkligen leta reda på någon praktik som du verkligen kommer ha nytta av, alt ett företag/organisation du vill få in en fot i!
    Vad var det för klass du tog som var så jobbig? Metodkursen? Täckte den både kvant och kval metod? Jag vill ta en kurs i kvalitativa metoder. Tycker jag ser en massa jobb som efterfrågar på kunskaper i båda metoderna.

Hu, jag ryser av tanken på att få ett strikt 8.30-17.00 jobb !! Nu när jag filar på mastersuppsatsen och är drotting över min tid så har jag börjat att få ett väldigt avslappnat förhållande till klockan . Idag missade tyvärr sonen utflykten till biblioteket pga mig. Man skulle lämna klockan 8.45 på dagis, men jag den studentflummarn tror vi är i god tid, tittar på klockan och inser att den är 8.55 när vi slänger oss iväg. Känner mig lite skyldig, för sonen har sett framemot detta besök! Gotta make it up to him nu!

joo du har rätt, verkar som de flesta som gått programmet har fått jobb ganska snabbt... men så är det detta med att vilja vara först och bäst hahaha jag skulle drop dead om vissa fick jobb före mig. Jag måste vara effektiv mao när det kommer till praktik så min självkänsla inte knäcks!!
    Jag har ett drömföretag och nu när jag tänker efter så skulle jag kunna utnyttja min kunskap om företaget (och ta reda på mer) för att få en fot in med praktik!! Smart. Jag ska suga på den karamellen!!

Ja metodkursen. THANK GOD IT'S OVER!!!! den va sjukt jobbig, men det värsta va ju att det va en gruppuppsats och när inte samtliga har alla hästar i stallet får jag panik och stressar... så den är kanske lättare för andra Den täckte ju både kvamtitativa och kvalitativa metoder men fokus låg ju på kvant eftersom vi fick göra en mindre kvant undersökning så det är ju den man lär sig bäst. Kom inte så mycket om kval på tentan heller och nu i efterhand kan jag ju bara basic stuff om kval när det kommer till analys osv eftersom vi inte fick testa det själva. Vilken av dem kan du?

hahaha stackars J!! Men ni ska ju åka tåg på lördag så jag tror han förlåter dig
  • Weeiii

Hejsan!

Tack för det trevliga mottagandet Tråkigt nog lyckades jag inte vara så aktiv i tråden, men får väl bättra mig
    Är inte inne  på FL så ofta märker jag, har inte energi nog till allt, luften gick ur lite efter tentorna. Men nu läser jag "bara" 100% studietakt så det känns ovanligt lugnt och jag lever lite på att det är sista kurserna. Detta firas nu med VAB så jag missar en obligatorisk labb och en viktig genomgång, och ändå känns det bra att vara hemma och mysa med min lilla sjukling Hjärta

17 06 07 skrev 2011-03-26 16:41:42 följande

Jag vill så gärna ha en akademisk examen men börjar tvivla lite nu. Kommer jag nånsin få en fot in på arbetslivet eftersom jag är så låst för att jag är ensamstående(på heltid)? Detta måste ju ske INNAN jag tar examen, inte efter. Svamlar jag bara eller är det någon mer som tänkt på detta?

Det där med praktik har jag också funderat lite över nu när man snart är klar. På min utbildning (kemiteknik) så ingår ingen praktik och vi får inte några poäng för det. Dock kan man få göra praktik i form av sommarjobb, men mycket  av de möjliga jobben inom kemisk industri är skiftjobb och jag har valt bort det även innan sonen fanns. Har några veckors erfarenhet inom min bransch men all annan arbetslivserfarenhet ligger inom helt andra områden, vilket känns lite sådär. Ska visserligen göra ett examensarbete om jag lyckas hitta nåt, letar för fullt utan framgång.
    Extrajobb är inget alternativ här men jobbar alltid på sommaren.  Har du inte möjlighet till det, eller väljer du kanske  bort det? Tror visserligen inte det är omöjligt att få jobb ändå bara man visar framfötterna!
    nycsthlm skrev 2011-03-31 10:20:32 följande:

Stackars liten, han kommer nog över det, men du får nog jobba för det Glad Jag är sån som alltid är tidig, vad det än gäller (avskyr att vara sen, så får oftast vänta på alla andra) men börjar förstå varför alla andra är sena för det är alltid stressigt nu för tiden oavsett  hur god tid man tycker sig ha.

Vampyren maj -09
  • SoFo89

Buhuu, befinner mig i en riktig svacka just nu. Hade inlämning på min uppsats i fredags, vem blir då sjuk i måndags? Självklart blir dottern tok förkyld över en natt och har varit hemma hela veckan och blir även hemma minst två dagar till pga hostan.
    Dessutom skrev jag högskoleprovet igår och fick bara 1,2. Jag som behövde 1,4 för att kunna söka till nästa vår

Och på allt detta så har jag insett att jag verkligen inte kommer att kunna följa med på resan som annordnas för oss elever nu i maj. Har ingen chans att få ihop dom pengarna pga lite oförutsedda utgifter så jag är ännu deppigare.
    Såja, nu har jag klagat klart för den här gången!

Skönt att det löste sig med vab dagarna, ska komma ihåg att anmäla jag med nu

ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm

Sofo och Weeiii: det verkar gå mördarsnuvor nu. Denna gång verkar sonen har klarat sig men jag har varit krasslig hela förra veckan med rethostan från hell. Har inte kunnat sova pga den.  Hoppas alla mår bättre snart.

Sofo: klaga på du bara! Ibland kommer allt jobbigt på ett bräde . Vad var det för studieresa? Och vilken utbildning vill du komma söka in till? Hur funkar det nu förtiden, söker man med betyg och högskoleprov? Hoppas det ordnar upp sig och att du kanske kommer in på reserv!

170706: LOL. Men du kan ju inte känna dig stressad av att vissa kursare skulle få jobb snabbare än dig. Tänk om några får jobb som inte är så "bra", men de får jobb snabbt. Men så kommer du och landar värsta tjänsten 2 månader senare. Jag börjar känna av det mera... 2 av mina kursare har redan fått rätt bra jobb. Den ene tjejen läste till en magister (jag läser för en master) så hon fixade precis när hon blev klar för ett år sedan. Den andre tjejen fick jobb nu medans hon skriver sin masteruppsats. Själv har jag börjat glutta lite efter jobb. Ligger några poäng efter så jag kommer bli klar till hösten inser jag nu (det var emningen att jag skulle vara klar nu till sommaren).

Kristinah: nästa gång sätter du tentan med en skräll !

• Ogräset
    17 06 07 & nycsthlm: Utbildningar och seminarium inom entreprenörskap ingår i min utbildning. Så jag blir pumpad full med information på hur man skall kunna ses och uppmärksammas i arbetslivet.
    Nu minns jag inte vad du studerar 17 06 07, men det finns många evenemang som kommunen och/eller universitetet håller i och där de är i stort behov av volontärer som hjälper till. Detta är troligtvis vanligare inom kultursektorn, men jag vet att även andra yrkesinriktningar har liknande.. Jag ska tex läsa psykologi nästa termin och jag vet att de skall hålla en arbetsmarknads-dag inom kort här på universitetet. De sökte volontärer. Och många kända ansikten kommer dit. Sådana tillfällen är utmärkta för att knyta kontakter för framtiden!
    Sedan finns det förstås andra vis att synas på idag. Jag har tex börjat blogga för en tidning, kring att vara en ensamstående, studerande, förälder. Så alltså ingen med en inriktning mot det jag vill jobba med, men den har redan öppnat upp mycket för mig.. Då de även skrev en, relativt, stor artikel om mig i tidningen. Vilket har gett mig uppmärksamhet. Sedan har jag även startat föreningen för föräldrar här på universitetet..
    Så det finns flera vis att visa engagemang på. Som är positiva i en framtida arbetsgivares ögon.
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-04-04 14:21:35 följande:
    17 06 07 & nycsthlm: Utbildningar och seminarium inom entreprenörskap ingår i min utbildning. Så jag blir pumpad full med information på hur man skall kunna ses och uppmärksammas i arbetslivet.
    Nu minns jag inte vad du studerar 17 06 07, men det finns många evenemang som kommunen och/eller universitetet håller i och där de är i stort behov av volontärer som hjälper till. Detta är troligtvis vanligare inom kultursektorn, men jag vet att även andra yrkesinriktningar har liknande.. Jag ska tex läsa psykologi nästa termin och jag vet att de skall hålla en arbetsmarknads-dag inom kort här på universitetet. De sökte volontärer. Och många kända ansikten kommer dit. Sådana tillfällen är utmärkta för att knyta kontakter för framtiden!
    Sedan finns det förstås andra vis att synas på idag. Jag har tex börjat blogga för en tidning, kring att vara en ensamstående, studerande, förälder. Så alltså ingen med en inriktning mot det jag vill jobba med, men den har redan öppnat upp mycket för mig.. Då de även skrev en, relativt, stor artikel om mig i tidningen. Vilket har gett mig uppmärksamhet. Sedan har jag även startat föreningen för föräldrar här på universitetet..
    Så det finns flera vis att visa engagemang på. Som är positiva i en framtida arbetsgivares ögon.
    Wow! Jag är impad! Många bra tips och järn i elden!

170607 nu får vi dra igång med den där föräldraföreningen! Jag började med att emaila kåren i fredags för att se om de kan hjälpa oss skicka email om föreningen så vi kan få ihop 3 pers till till styrelsen. Så bollen har i alla fall satts i (sakta) rullning .
  • SoFo89

nycsthlm: Hade en riktig skit dag igår! Haha. Som tur var så mår jag bättre idag
    Studieresan är en avslutningsresa/studieresa till Malta i fem dagar. Hade varit otroligt skönt att bara få kommas bort lite men men. Sånt är livet. Det sura är att jag redan betalat lite för resan och det går inte att få tillbaks dom heller. Sånt är livet helt enkelt!

Jag ska ju söka till läkare men söker vi pil, prov och intervju och då är det högskoleprovet som gäller och just nu ligger det på 1,4. Självklart så hinner de inte räkna med höstens prov när de börjar kalla till intervju för vårterminen som jag hade tänkt söka. Det är nästan så att jag funderar på att söka till sjuksyrra istället och gå där ett halvår för att sen förhoppningsvis komma in på läkarlinjen. Det är det valet jag har eller hitta ett jobb för ett halvår..

ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Studerande singelföräldrar