• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Jesssssiicca

Hej hej!
    Jag spontan kika in här och tänkte att någon här borde säker kunna svar på min fråga.
    För det är såhär att jag har tänkt att börja plugga nu till hösten,och ett vagt minne säger mig att man kan söka något "extra" just för att man har barn och är separerad etc?
    Sen var jag inne på csn hemsida för att se över hur mycket på ett ungefär man minst måste betala tillbaka varje månad efter utbildningen om man tar fullt lån på heltid.För det måste väl finast något mini belopp?

Jätte tacksam för svar :)

/Jessica 

• nycsthlm
    Jesssssiicca skrev 2011-01-25 20:13:32 följande:
    Hej hej!
    Jag spontan kika in här och tänkte att någon här borde säker kunna svar på min fråga.
    För det är såhär att jag har tänkt att börja plugga nu till hösten,och ett vagt minne säger mig att man kan söka något "extra" just för att man har barn och är separerad etc?
    Sen var jag inne på csn hemsida för att se över hur mycket på ett ungefär man minst måste betala tillbaka varje månad efter utbildningen om man tar fullt lån på heltid.För det måste väl finast något mini belopp?

Jätte tacksam för svar :)

/Jessica 
    Tror inte det finns något "extra" studiemedel för singelföräldrar. Man får 500 spänn mer i studiebidrag om man är vårdnadshavare av ett barn. Man fyller bara i om man har barn och personnumret på barnet i csn-ansökan.

Hm? Intressant. Så de föräldrar som är sambos och studerar får alltså ut lika mkt som singelföräldrar? Känns ju som det borde justeras lite.
  • Dinaah

Jag bor i Rågsved.

Och sant! Om man är singelförälder borde man ju få ut åtminstone några fler hundralappar i månaden av csn?

Och varför sitter jag här när jag har huuuuur mycket som helst att läsa?

• MrC

Jag har tenta den 16'e och har ingen barnvakt. Får man ta med en 5-åring till tentan?
    Tentan är bara 1 timma och hon klarar av att sitta still och rita i 1 timma utan problem.
    Borde väl gå?

• SoFo89
    nycsthlm skrev 2011-02-07 12:42:12 följande:
    Oj. Tråden sjunger verkligen på sista versen verkar dte som.

Tänkte dela med mig av litet stipendie tips. För er som ska bliförskol lärare och är intresserade av Waldorfpedagogik:
    www.gretagerell.se/default.asp?page=36
    Närå, vi sitter bara och tokpluggar alla
    Nej usch, längtar till våren och sommaren nu, slippa underställ, overaller och gud vet vad! På tal om det så lyckades jag knipa åt mig ett par skalbyxor på pop´s rea till dottern. Oturligt nog fanns det inga jackor kvar så funderar på vad jag ska köra på iår, kanske något annat än pop för en gångs skull? Någon som prövat molos skaljackor?
    ღSigne 071027ღ
  • kristinah
    MrC skrev 2011-02-07 16:12:10 följande:
    Jag har tenta den 16'e och har ingen barnvakt. Får man ta med en 5-åring till tentan?
    Tentan är bara 1 timma och hon klarar av att sitta still och rita i 1 timma utan problem.
    Borde väl gå?
    du k an inte höra med nån som kan sitta med henne utanför salen eller i nåt café och fika lite medan du skriver?
    Det finns säkert nån annan student som ställer upp och hjälper till.
  • nycsthlm
    MrC skrev 2011-02-07 16:12:10 följande:
    Borde väl gå?
    Jag tycker som Kristinah att det bästa vore om ngn kunde passa henne i cafét eller så. Jag tror nog att de flesta institutioner skulle gå med på att hon satt tyst med på tentan. I alla fall tror jag att min institution inte skulle ha nt emot det.

Lycka till nu . Vad är det du pluggar?
    SoFo89 skrev 2011-02-07 19:13:28 följande:
    Närå, vi sitter bara och tokpluggar alla
    Nej usch, längtar till våren och sommaren nu, slippa underställ, overaller och gud vet vad! På tal om det så lyckades jag knipa åt mig ett par skalbyxor på pop´s rea till dottern. Oturligt nog fanns det inga jackor kvar så funderar på vad jag ska köra på iår, kanske något annat än pop för en gångs skull? Någon som prövat molos skaljackor?
    Jag anade väl det. Att du satt begraven med näsan i en bok .
    Avis att du gjort sånt kap. Hur många procent rea lyckades du norpa åt dig skalbyxorna på? När jag var förbi Pops rea (Liljeholmen) så fanns det bara små storlekar kvar i alla kläder. Eller, små och små. I alla fall för små för min son. Vilka storlekar drar allas ungar förresten? Min har 122 nu, men i Pop kläder som är relativt stora kan han nog ha 116. Jag lyckades däremot skicka mormor till Pop i Gallerian förra helgen för att lägga vantarna på 2 par gummstövlar för 70 pix st. Ett par i strl 31 och ett par i 32. Kap!
  • SoFo89
    nycsthlm skrev 2011-02-07 21:27:46 följande:
    Jag anade väl det. Att du satt begraven med näsan i en bok .
    Avis att du gjort sånt kap. Hur många procent rea lyckades du norpa åt dig skalbyxorna på? När jag var förbi Pops rea (Liljeholmen) så fanns det bara små storlekar kvar i alla kläder. Eller, små och små. I alla fall för små för min son. Vilka storlekar drar allas ungar förresten? Min har 122 nu, men i Pop kläder som är relativt stora kan han nog ha 116. Jag lyckades däremot skicka mormor till Pop i Gallerian förra helgen för att lägga vantarna på 2 par gummstövlar för 70 pix st. Ett par i strl 31 och ett par i 32. Kap!
    Jag lyckades ta dom på 70% så är rätt nöjd! Dottern är ungefär 100cm lång nu så jag tog 110 så kan hon ha dom ett tag, det finns ju karborre på dom som tur är
    Oj, det var ju jätte bra pris på stövlarna! Fasar lite inför alla skor och ytterkläder som måste köpas, för båda..
    ღSigne 071027ღ
  • Wry

Hej!

Kombinerar också studier med singelföräldralivet. Har en liten en på 1,5 år och går en påbyggnadsutbildning till lärare på Södertörns Högskola. Läser så mycket jag hinner mellan hämtning och lämning...

Svar på tråden Studerande singelföräldrar