• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • kristinah

ok - jag får dubbelt nu i januari - då vet jag att de pengarna ska sparas unden till december då...verkar ju vettigt....eller inte....

• nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-02 22:34:52 följande:
    ok - jag får dubbelt nu i januari - då vet jag att de pengarna ska sparas unden till december då...verkar ju vettigt....eller inte....
    Ja jag ska försöka lägga undan lite för maj månad som inte heller är en hel utbetalning!

Ku! Så du kom in mao! Grattis.

Nu blir det sluttampen för mig med masteruppsatsskrivande. Ska dock ta en 7.5p kurs under denna sista termin.
  • Nifelheim

Får ni inget utbetalt i december? Jag fick precis lika mycket som vanligt i december och får extra i januari. Inte dubbelt, men lite extra.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • kristinah
    Nifelheim skrev 2011-01-03 13:11:43 följande:
    Får ni inget utbetalt i december? Jag fick precis lika mycket som vanligt i december och får extra i januari. Inte dubbelt, men lite extra.
    Men hej där! det var länge sen

Det är väl nån kosntig kompensation för att man inte får så mycket i slutet av maj - mig gör det inte så mycket då jag är tjänstledig från mitt gamla jobb och kommer att fortsätta min tjänst under somrarna - annars skulle det vara snärjigt med pengarna där under sommarmånaderna - men skulel ajg inte ha mitt jobb som betalöar ut samma månad som jag jobbar skulle hela juni-juli vara tomt på nikomst - vore väl bättre om man fick det ädr extra inför sommaren istället?
  • kristinah
    nycsthlm skrev 2011-01-03 12:31:48 följande:
    Ja jag ska försöka lägga undan lite för maj månad som inte heller är en hel utbetalning!

Ku! Så du kom in mao! Grattis.

Nu blir det sluttampen för mig med masteruppsatsskrivande. Ska dock ta en 7.5p kurs under denna sista termin.
    Yes! jag kom in, så nu har jag 11 terminers studier framför mig som jag ska försöka klara av på 4 terminers studiemedel... härliga tider
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-03 21:42:50 följande:
    Yes! jag kom in, så nu har jag 11 terminers studier framför mig som jag ska försöka klara av på 4 terminers studiemedel... härliga tider
    Ojoj! Jag är lite där med. Men inte fullt så knapert med veckor. Jag har pluggat heltid med 75% studiemedel. Och de sista 4-5 veckorna innan sommarn måste jag skruva ned det till 50% eftersom jag ej vill förlora min SGI.

Tips till er som avslutat tredje terminen av eftergymnasiala studier: http://www.bremerstipendier.se/ansokning.htm
  • takida

finns det någon som har tips på hur jag kan ändra infallsvinkel på en fråga. har helt snöat in mig i fel hörn, o hur fasiken ska jag lyckas tänka om? Börjar verkligen avsky kunskaps teori....

• kristinah
    nycsthlm skrev 2011-01-04 11:19:13 följande:
    Ojoj! Jag är lite där med. Men inte fullt så knapert med veckor. Jag har pluggat heltid med 75% studiemedel. Och de sista 4-5 veckorna innan sommarn måste jag skruva ned det till 50% eftersom jag ej vill förlora min SGI.

Tips till er som avslutat tredje terminen av eftergymnasiala studier: www.bremerstipendier.se/ansokning.htm
    för gammal
  • takida

Nu är hemtentan inlämnad, o jag ser framemot en veckas ledighet o massa mys med sonen:)

• nycsthlm
    takida skrev 2011-01-10 21:37:10 följande:
    Nu är hemtentan inlämnad, o jag ser framemot en veckas ledighet o massa mys med sonen:)
    Skönt! Enjoy semestern nu ! Själv ska jag börja på min tenta/rapport som ska vara inne den 20e.

Kristinah: en kompis till mig som inte har tillräckligt med veckor kvar på högskolenivå har kommit på det fiffiga med att ta några online kurser på en folkhögskola. Då det är på grundnivå så har hon veckor kvar där att använda. Lite att "fiffla", men fullt lagligt och hon kommer i alla fall att klara det ekonomiskt på så sätt. Hade jag fått reda på detta hustling tips så hade jag kanske gjort det också. Vad var det du pluggade nu igen?
Svar på tråden Studerande singelföräldrar