Bellsam skrev 2010-05-15 16:19:51 följande:
Självklart så försöker ni inte vara bättre, kanske förmulerade mig lite konstigt. Det jag menade är att i det avseendet att ni inte sitter och snackar skit tillbaka så beter ni er som mycket bättre människor än vad biomamman gör.
Ah, ok
Man måste ju göra så gott man kan!
Sedan så är det ju så att när man slår ihop två familjer så tar det tid innan allt funkar, det kan ta upp till 10 år innan alla hittat sin plats i en styvfamilj har jag fått berättat för mig en gång.
Så har jag haft mina vanor men mina barn, mannen sina vanor med sin barn, så kommer det gemensamma och så ska man få det att gå ihop. Det blir en sjuhelvetes massa relationer i en sådan konstellation att ta hänsyn till och det är banne mig inte lätt. Och det blir inte lättare om det då finns ett ex med i bilden som inte drar sig för fula knep och använder barnet som slagträ i en konflikt.
Jag tycker inte att man är skyldig att älska sina styvbarn som sina egna, de är inte heller skyldiga att älska sina styvföräldrar. Det räcker gott med vanligt hyfs och att visa varandra respekt och accepteras som delar av en ny familj.
Kommer det sedan älskakänslor så är ju det bara en bonus

.