snöflinga04 skrev 2010-09-01 20:27:45 följande:
Ang. bärsele/sjal
Tarda: Vilken bra sammanställning!
Vi hade inte tänkt köpa något av det från början, men vi har nu fått låna en Baby björn bärsele. Den är av en äldre modell, så om vi använder den mycket kanske vi invesetar i en ny, alternativt bärsjal.
Först fick jag höra att bärsjal var bättre för ryggen, men det var några år sedan. Men i våras fick jag höra att det finns bärselar som ger extra bra stöd för ryggen. Jag tror att det är en smaksak vad man väljer.
Det är absolut en smaksak. I min jämförelse utgick jag från ergonomiska selar (Ergo, Beco, Manduca, Angelpack, Boba mfl), det är nog såna du hört om som ger bättre stöd för ryggen. En Baby Björn-sele funkar inte på samma sätt och jag som redan har ryggproblem och vill kunna bära länge (tänk längre än 6-7 kg) chansar inte utan tänker köpa en ergonomisk sele istället.
Jag vet att BB kommit ut med en ny sele (Comfort Carrier) som bygger på samma teknik som de ergonomiska men jag har inte kikat på den, tror inte den har en spädbarnsinsats så den är nog främst för en större baby.
Det är verkligen en djungel med alla babyprylar som finns, jag känner redan att det är väldigt lätt att förköpa sig. Alla vänner som har barn har gett i princip samma råd. Ta det lugnt med inköpen och handla efter hand när ni känner att behoven uppstår. Läs på ordentligt och försök undvika impulsköp.
Det finns ju ingen anledning att shoppa bröstpumpar, speciella snorsugar, pottor som spelar musik osv innan man vet att det är något man kommer behöva. Hade jag bott på 200 kvm eller i en isolerad by mitt i ingenstans hade jag kanske tänkt annorlunda men i nuläget känns det som rätt väg att gå.