• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Kajsa30
    cotton skrev 2010-07-08 15:07:57 följande:
    Kajsa30, grattis till de första rörelserna och till er semester!!! Här i Göteborg regnar det, men man har lovat sol till helgen ändå! Vad gäller kisseriet, lär det ju bli värre senare när bebben blir lite större och börjar att trycka mer på blåsan samt sikta in välriktade sparkar mot den...

Kiaa, låter jobbigt med foglossning så tidigt. Hur yttrade den sig? Hade du ont i hela bäckenet eller delar av det?
    Okej så jag är inne i nån mellanperiod nu =). Ja det är klart, din beskrivning av hur blåsan plattas ut lät ju inte så trevlig haha. Man får väl njuta så länge det varar. Sen får man väl skaffa en potta under sängen ;). Det där med att vakna upp på natten och inte kunna somna om har iaf jag också känt av, även fast man är dötrött andra tidpunkter. Konstigt det där...
  • Kiaa
    cotton skrev 2010-07-08 15:07:57 följande:
    Kajsa30, grattis till de första rörelserna och till er semester!!! Här i Göteborg regnar det, men man har lovat sol till helgen ändå! Vad gäller kisseriet, lär det ju bli värre senare när bebben blir lite större och börjar att trycka mer på blåsan samt sikta in välriktade sparkar mot den...

Kiaa, låter jobbigt med foglossning så tidigt. Hur yttrade den sig? Hade du ont i hela bäckenet eller delar av det?
    Foglossningen sitter bara på vänster sida av svanskotan, och nu när jag slutat träna är den som sagt inget större problem (även om jag saknar mina löprundor). Den här andra jag har fått i ryggen vet jag faktiskt inte vad det kallas. Det är ju ingen foglossning, men min sjukgymnast sa att det berodde på samma hormoner som gör att man får foglossningar...
  • MHEK
    Frökenelin: Ja det var skönt att höra att man inte är ensam med sömnproblemen. Jag somnar precis som du jätte lätt men vaknar väldigt tidigt och kan inte somna om. Går också upp och kissar väldigt ofta, är även törstig hela tiden så det blir en jobbig ekvation...Är väldigt avundsjuk på 14 timmarssömn mammorna Glad Men det kanske vänder snart får man hoppas.

Cotton: Vad roligt att ni ska gifta er bara ett par veckor efter oss. Stort grattis!!! Förstår din klänningsångest, jag tänker på det nästan varje dag. Har du valt klänning? Jag har köpt klänning, köpte den i mars och hade väl inte direkt några planer på att bi gravid innan bröllopet (snarare efter). Vi är absolut jätte glada för att det gick så fort men nu hänger klänningen hemma och jag har jätte ångest för att magen ska svullna upp och att den inte ska sitta bra. Som tur är den lite för stor och jag har bokat tid för att sy upp och sy in den. Jag kommer att vara i vecka 11 när vi gifter oss så vi är ju även lite osäkra på om vi vill gå ut med graviditeten till hela vårt nätverk som kommer på bröllopet. Ja många funderingar som sagt. Men jag håller med dig det är en väldigt mysig ångest Glad  
  • Lillebäcks mamma

Oj va härligt att ni skriver så här Glad Har haft min mamma och lillasyster här idag så vi har varit och kollat på barnvagnen och sängen och allt annat vi ska köpa Tungan ute Fick faktiskt med mig ett par byxor och en munkjacka i vit-svart-randigt till bebisen med.

Kajsa30:
    Grattis till första rörelserna! Skrattande Åååh, vad underbart! Jag går här hemma och känner efter i varenda millimeter av magen men ändå inget. Hehe, lite otålig Tungan ute Portugal och semester låter fantastiskt, jag hoppas att du får det riktigt gött!

Jag har ett till litet tips mot hård mage. Krossat linfrö (inte mer än 2 msk/dag dock) samt broccoli, blomkål och morötter som ni dippar i någon dipp. Det gör susen i några dagar, jag lovar Glad Ta om möjligt en liten promenix med och drick mycket vatten så är ni home safe!

• MHEK
    Lillebäcks mamma: Åh vad mysigt att köpa bebiskläder. Jag vet att det är på tok för tidigt för mig men jag kan inte låta bli att snegla på bebiskläder när jag får möjlighet. De är så otroligt små och söta Glad
  • snöflinga04

När det gäller kissandet på nätterna hade jag en period mellen kanske v. 13-16, då jag var uppe flera gånger per natt och kissade. Sen sov jag jätteoroligt och kände mig inte ordentligt utvilad. Nu när jag är i v. 27 jag sover bättre men måste gå upp en gång per natt för att kissa. Härom dagen måste lilla Alvin stått på blåsan för då sprang jag på toa säkert två gånger i timmen.

• frökenelin

Har börjat oroa mig för att jag plötsligt fått molvärk igen. Hade extrem molvärk första veckorna som avtog i v.6 och i princip försvann helt (kunde känna någon enstaka gång per dygn bara), men i morse hade jag ont och det har hållt i sig hela dagen till och från, plus att jag får sendragsliknande kramper kring livmodern. Är såklart asnojig, ska man verkligen få tillbaka molvärken såhär "sent" (är i v. 10+0 nu), eller håller mitt foster på att "stötas bort"? Någon med erfarenhet?

• Lillebäcks mamma
    Frökenelin: Du behöver nog inte alls oroa dig. Jag är i vecka 16 nu och molvärken har kommit och gått genom hela graviditeten så här långt. Jag har haft extra mycket molvärk nu och även som hugg emellanåt. Huggen är ligamenten som töjs ut, de känns oftast av när man ändrar ställning.
    Kramperna kan vara antingen ligamenten eller att livmodern håller på att tränga ur bäckenet. Säkert inget att vara rädd för alls {#emotions_dlg.flower} 
  • ceropegia

Fick också ett tips på en maglösande gegga..av min BM.. Rävlandaröran tror jag den heter.. Man skulle hacka katrinplommon, russin, blanda med linfrön och hälla på vatten..sen skulle det stå och dra i kylskåpet några dagar..sen skulle man äta några skedar om dagen...blääää... :P

frökenelin: Har också varit orolig då jag har mkt molvärk..men min BM sa att det är ligamenten..precis som lillebäck sa.. Så det är nog inget att oroa sig för!

cotton: Härligt att du kryat på dig! :)

Läntar efter Liten i magen! :)
  • cotton

Å tack alla goa tjejer för tipsen mot en envis mage. Ska prova era tips!

Vad gäller molvärken har jag också oroat mig då molvärken kommer tillbaka lite grann då och då. Kände senast i vecka 7 men häromdagen började det liksom "slita" rejält och när jag tryckte på livmodern genom magen kändes den öm. Efter en 5 minuter släppte det. Igår kände jag lite molvärk igen men inte lika tydligt. Jädrar vad nojig man är! Jag längtar sååå till dess jag gått in i vecka 12. Bara två veckor kvar... *räknar ner*

Det är en stor fördel att vi alla inte är gravid exakt samtidigt - för vi som är lite tidigare i vår graviditet kan hämta råd och tips och stöd av er som gått lite längre i era graviditeter! Och ni kan, ja, jag vet inte, får väl fråga oss också, ha ha ha.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?