• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Soffi83

Nu är äntligen tvättmaskin och torktumlare installerat hemma. Ska bli otroligt skönt att inte behöva vara beroende av den gemensamma tvättstugan, helt hopplöst att hitta en passande tid där.
    Sambon har varit ut på safari med bilen (motorvägen till Borås) så bilen har nu vissa grävlingmärken. De är rackarns hårda de där små djuren.

Som många har nämnt här så är molvärk otroligt vanligt. Kommer och går hela tiden. Särskilt mycket mellan 10-13 någon gång när livmodern växer ut bäckenet.
    Håller med snöflinga04 om att man faktiskt sover bättre nu trots att man är uppe och kissar. Känner mig mycket mer utvilad numera.

• Jätten gluff gluff

Hej på er!

Oj så ni skrivit sen i förrgår!

Kan bara hålla med... jag kissar ofta två, ibland tre ggr/ natt nu... Växtvärk har jag till & från, de senaste dagarna har jag haft ganska mycket. Men jag tror knodden växer rätt mycket just denna veckan.

Jag tar fibergranulat från apoteket i min fil varje morgon & sen jag började med det har jag inte haft problem med magen en enda gång. Jätteskönt.

• Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-07-09 16:57:34 följande:
    Hej på er!

Oj så ni skrivit sen i förrgår!

Kan bara hålla med... jag kissar ofta två, ibland tre ggr/ natt nu... Växtvärk har jag till & från, de senaste dagarna har jag haft ganska mycket. Men jag tror knodden växer rätt mycket just denna veckan.

Jag tar fibergranulat från apoteket i min fil varje morgon & sen jag började med det har jag inte haft problem med magen en enda gång. Jätteskönt.
    Var har du ont? Hela magen eller punktvis? Min envisa unge (hoppas jag) envisas med att göra ont på höger sida hela tiden! Suck. Haha. Fått tid för ul på BMG torsdag morgon. Phew. Men är SJUKT orolig nu så räknar inte med att det ska se bra ut tyvrr...
    Det där fibertjosanet är det första jag går och köper när flyget landat! OCH FIL! Mmmmmm!!!
  • Jätten gluff gluff

Jag har mest ont i ländryggen, som mensvärk ungefär bjornis, & så har jag ont till & från på en punkt på vänster sida. Dessutom är hela livmodern "öm" till & från.

Klart att det kommer se bra ut Bjornis! *kramar om* Men skönt att du får kollat nu direkt eftersom du är så orolig. Varför är du SÅ orolig?

Gomorron förresten! Ser ut att bli en varm & fin dag. Jag är ensam hemma hela dagen. Ska iväg & träffa en kompis jag inte sett på flera månader. Det blir till att berätta varför magen putar ut! Ha ha...

• Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-07-10 11:02:22 följande:
    Jag har mest ont i ländryggen, som mensvärk ungefär bjornis, & så har jag ont till & från på en punkt på vänster sida. Dessutom är hela livmodern "öm" till & från.

Klart att det kommer se bra ut Bjornis! *kramar om* Men skönt att du får kollat nu direkt eftersom du är så orolig. Varför är du SÅ orolig?

Gomorron förresten! Ser ut att bli en varm & fin dag. Jag är ensam hemma hela dagen. Ska iväg & träffa en kompis jag inte sett på flera månader. Det blir till att berätta varför magen putar ut! Ha ha...
    Allt hänger ju  på att det gick snett i höstas, och för att jag är vit på tungan. Så skadad av min akupunktör. Vit tunga innebär ofta dålig chi i mjälte och livmoder och det känns så där. Sen har jag dock läst att det är ganska klimatbaserat och att tungan kan svälla och ändra färg i värme osv och att man som lekman så klart  inte ska ställa sin egna diagnos. Haha. Suck. Jag är så tramsig. Eg är det mest  tungan som jag går på när jag tror det gått åt skogen. Jag är oftast vit på tungan (oborstad) men varit rätt skonad från det under tidigare i graviditeten (tror jag, för jag tittade inte på tungan 10 ggr om dan förut). Haha. SUCK! Im a mess.
  • Jätten gluff gluff

Oj... sånt där har jag noll koll på! Men jag tror nog att det är lite dumt att ställa diagnos på sig själv, speciellt när man bytt klimatzon... Så jag tror fortfarande att allt ser OK ut!

• Bjornis

Hehe, ja. det räckte med att skriva det här så blev plötsligt tungen mindre vit. BRA! Nu känns allt mkt bättre.

• MHEK

Jaha, då har illamåendet slagit till ordentligt. Trodde, naiv som jag är, att jag skulle slippa illamående främst för att min mamma aldrig mådde illa när hon var gravid. Hon har liksom intalat mig att det är ärftligt och att jag slipper för att hon slapp Det tar mig mer än en timme att äta frukost, har ingen matlust men samtidigt är det bara att äta som hjälper. Vet inte hur jag ska klara av att ta mig till jobbet på morgonen, känner mig konstant åksjuk. Kräks som tur är inte utan den överhängande känslan är åksjuka och ett enormt sug i magen som om jag inte skulle ha ätit på flera dagar. Någon annan som har/haft mycket illamående?

• Lillebäcks mamma
    MHEK: Jag hade det så, det enda tips jag kan ge dig är att snabbt som skjuttsingen få i dig lite frukost (frukost 1, som jag kallar det) och sen efter 1-2 timmar ta nästa frukost. Drick mycket vatten, ha nyponsoppa och kex hemma!

Själv börjar jag tycka att det inte alls är något roligt att vara gravid. Jag tycker det är helläskigt och jag längtar! tills bebisen är ute så att jag åtminstone inte behöver gå och tro att jag har ett barn i flera veckor innan jag upptäcker att det dött.

Usch, jag vet att det låter hemskt! Det är hemskt med, att inte kunna koppla bort oron fastän man så innerligt försöker.
    Men här går jag och köper bebis- och mammakläder utan att veta om min bebis ens lever. Kanske blir det istället jag som måste förklara för alla att det inte kommer att komma någon bebis.

Jag vet inte heller varför jag tror att bebisen inte skulle leva, vi har ju ändå statistiken på vår sida. Men det känns lite som om jag inte vågar tro på att vi faktiskt ska få våran älskling förrän jag ser det.

Jag försöker känna efter om jag har några gravidsymptom kvar, men känner inget alls – så när som på att min livmoder gör ont varje dag. Men är det bara den som växer eller gör bebisen det med?
    Är det helt enkelt bara som så att jag vant mig vid alla symptom så att jag därför inte längre känner av dom, eller har jag kommit så långt i graviditeten att jag inte längre ”ska” känna av dom?

Jag buffar på bebisen i hopp om att få en liten rörelse tillbaka, men jag känner inte ett skit. Kanske sparkar bebisen allt den kan bara att jag inte känner det?

Hm ja...man har ju inte så mycket val än att vara gravid om man vill få se sin lilla skatt, men det är verkligen inget roligt just nu...

• Soffi83
    Lillebäcks mamma: Klart du oroar dig. Känner igen det precis, men nu borde du inte ha så långt kvar tills du börjar känna små fladder i magen. I början är det dock väldigt sällan men sen blir det mer och mer. Oron kommer dock finnas kvar lite grann. Ibland tycker man det går lite för långt emellan buffarna, men det handlar oftast om någon timme av oro. Inte flera dagar.
    Håll ut :) 
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?