• Bunny81

Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011

Denna tråd blir en fortsättning på tråden "Gravid i Borås", eftersom ts inte var aktiv i tråden... Tänkte att det kunde vara kul med en mer ordnad grupp med tjejer i och i närheten av Borås som ska ha bebis i höst/vinter! Kan vara kul att lära känna varandra lite bättre och kanske träffas lite då och då! Som gravid har man ju tusen frågor och funderingar... Då kan det vara bra att ha likasinnade att dela det med Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 22:59
    Här kommer länken till bf-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52935302.html
  • Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011
  • Elin o Simons mamma

Håller med TindraTindra att Nan är bäst, vi hade Semper innan men har bytt till Nan och Simon kräks mycket mindre nu!

Det kommer alltid att saknas två barn i vår familj -Våra änglar Elin och lillasyster
  • K79
    Carina: Skönt att han mår bra! Det var ett bra tips! Det är ryggen, inte magen man skall kolla på?

Sara: Vi har en för baken. Jag läste lite om det innan vi köpte och då stod det att det var bäst. De andra kunde visa nån grad fel, men det var nog den man skulle ha i armvecket som var sämst.

Gladväntan: Välkommen!

Maria: Härligt att Emmy är sitt vanliga jag igen :)
    Jag har funderat på det här med att vara borta lite längre och hade tänkt att köpa en pump för att pumpa de dagar jag vill åka iväg lite. Har även funderat på ersättning. Pumpar är ju dock inte gratis, och det kanske är lite meckigt? Skulle du rekommendera att köra på ersättning istället för att köpa en pump?

Idag har vi också varit på BVC, Milo hade gått upp 240 g sedan förra veckan. Alltid skönt att få reda på att de går upp!

Ha en trevlig kväll allihopa!
  • Maria A 78
    Camilla och Caroline: Tack för Nan-tipset, sådan får det bli!

Katarina: Jag tycker att det känns som det borde vara smidigare med ersättning än att pumpa. Det tar ju en stund att pumpa ur det som behövs, speciellt om det är mer än ett mål som behövs. Dessutom tycker jag det är svårt att veta hur mycket ett mål mjölk är, så det är svårt att veta hur mycket man behöver pumpa ur. Så jag tänkte testa ersättning i alla fall, får se om det funkar. Det behövs ju inte planeras på samma sätt heller, ersättning kan man ju ha hemma så man kan dra iväg när man vill :)
  • kristiejade

Jag pumpa och fryser in mjölken. Jag tycker inte att det ta sålång tid att pumpa.  Köpte förvaringskärlar till pumpen som man kan pumpa i, frysa in och använda som en flaska.. Det har varit smidigt när vi har lämnat bort honom.Just nu, äter han ung. 100 ml per måltid om han äter var tredje timme.

• K79

Tack för era svar Maria o Kristie! Svårt när de inte var samma dock :D
    Vi får väl se hur vi skall göra då, ersättning är ju lockndea helt klart :P

Ni har inte haft problem med amningen när ni gav flaska? när gav ni flaska första gången? min bm sa att vi kunde använda snipa för att inte störa amningen, men flaska låter smidigare..

Hur har ni gjort med napp, ger ni era små det och när började ni isf?
    Vi tänkte skippat det men så har jag läst att det är bra mot plötslig spädbarnsdöd och har då ändrat oss tror jag..
    Sen kanske de iofs inte vill ta napp men det är ju en annan femma..

• Maria A 78

Haha, ja där ser man hur olika det är :) Vart köpte du förvaringskärlen, Kristie?

Vi har gett flaska ett par gånger när jag har pumpat, det har inte varit några problem att vare sig ta den eller att amma som vanligt igen.

Och vi gav napp efter nån vecka när vi kände att amningen fungerade som den skulle. Hon är dock ingen napptjej så det är inte så ofta den används, men ibland när hon ska somna är den populär.

• kristiejade

Jag köpte de på lekmer.se. Vet inte om man kan köpa de i stan?  De är Avent Philips, så de passa min pump av samma märke. Man kan även använde de senare till barnmat. Man får 10 st. 180ml muggar med lock. för 149 kr. Jättenöjd!

Vi gav flaskan första gången när Joshua var 8 veckor. Det funkade första gången. Men en gång försökte jag ge och han åt inte så bra, så det är bättre om din sambo eller någon annan gör det.

Nappen gav vi när han var några dagar gammal. Jag ville inte, men jag märkte att Joshua ville suga lite extra när han var trött. Han brukar spotta ut den när han somnar och vill inte ha den om han inte vill sova.

• Carina7907

Hej!

Katarina: Det är lättare att kolla på ryggen, men det går också se runt bröstkorgen men när de har ätit blir de lite svullna runt magen och det kan vara svårt att se.
    Ang ersättning/urpumpning så har jag gett ersättning från första början, men det beror på att jag inte har jättemycket mjölk. När william äter tar han båda sidorna vid varje måltid och då hinner det inte rinna till så fort så att jag kan pumpa ur emellan. Jag har försökt från början ( lånade en elektrisk pump från BB) att pumpa för att öka produktionen men den förblir densamma. Nu äter han ca 150ml/mål och snart ökar han till 180ml/mål så jag har inga förhoppningar kvar att det kommer öka. Han får idag minst ett mål enbart tilllägg på kvällen, innan dess var han väldigt orolig på kvällen och ville äta hela tiden. Nu går det bättre.
    Napp gav jag honom efter 3 veckor och jag var väldigt emot detta först. Mitt barn ska inte ha napp inte! Jag ändrade mig dock eftersom han använde mig som napp. Han åt (eller snarare snuttade tutte) minst en gång i timman och var väldigt ledsen däremellan och alla rekommenderade napp som jag pratade med så jag fick ge mig. Jag testade och han blev mycket lugnare och han hängde inte fast  på mig hela tiden. De sa att om de har ont i magen hjälper det att ha napp. De har en naturlig tröstare och kan hantera lättare magont själva.
    Vi tvingades ge flasksa redan första dagen vi kom hem från BB för snipa var slut på alla apoteken då. Han lärde sig suga på bröstet efter att ha sugit flaska. Så för oss var det inga problem. Har de lärt sig suga på bröstet ska det inte vara några problem med flaska om barnet tar flaskan. Medela har en flaska där sugpipen liknar  bröstvårtan. Vi köpte en flaska på apoteket dr Brown´s som tar bort luft när de suger och den tycker vi är bra. Man får testa. Hoppas du fått lite tips :)

Maria: Du glömde din handduk här hos mig förra fikan, men jag tar med den nästa gång vi ses. Vad skönt att Emmy är lite lugnare nu, det är så hjärtskärande när de inte går att tröstas. Vi använde sempers förut, men som sagt fick han ont i magen av den. Nan spottade han ut och vägrade äta och nu äter han mjölkfri nutramigen. Detta är inget man ska ge om man inte fått rekommenderat från BVC. Det är väldigt smidigt med det färdigblandade tillägget för man behöver inte planera så långt i förväg. Jag köpte en handpump som jag tar med mig när jag åker iväg om det skulle spänna är det bara att pumpa ut lite.

• Carina7907

Kristina: Lycka till med dopet. Hoppas kunna få lite tips av dig efter helgen om dopet.

Idag skulle vår BVC- grupp starta som vi sett fram emot, men de ringde och sa att hon var sjuk som hade det. Så det får bli en annan dag. Ibland blir det inte som man tänkt sig.

Sara: Var du i Ullared?

Hoppas alla får en mysig kväll!

Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011