Hej!
Katarina: Det är lättare att kolla på ryggen, men det går också se runt bröstkorgen men när de har ätit blir de lite svullna runt magen och det kan vara svårt att se.
Ang ersättning/urpumpning så har jag gett ersättning från första början, men det beror på att jag inte har jättemycket mjölk. När william äter tar han båda sidorna vid varje måltid och då hinner det inte rinna till så fort så att jag kan pumpa ur emellan. Jag har försökt från början ( lånade en elektrisk pump från BB) att pumpa för att öka produktionen men den förblir densamma. Nu äter han ca 150ml/mål och snart ökar han till 180ml/mål så jag har inga förhoppningar kvar att det kommer öka. Han får idag minst ett mål enbart tilllägg på kvällen, innan dess var han väldigt orolig på kvällen och ville äta hela tiden. Nu går det bättre.
Napp gav jag honom efter 3 veckor och jag var väldigt emot detta först. Mitt barn ska inte ha napp inte! Jag ändrade mig dock eftersom han använde mig som napp. Han åt (eller snarare snuttade tutte) minst en gång i timman och var väldigt ledsen däremellan och alla rekommenderade napp som jag pratade med så jag fick ge mig. Jag testade och han blev mycket lugnare och han hängde inte fast på mig hela tiden. De sa att om de har ont i magen hjälper det att ha napp. De har en naturlig tröstare och kan hantera lättare magont själva.
Vi tvingades ge flasksa redan första dagen vi kom hem från BB för snipa var slut på alla apoteken då. Han lärde sig suga på bröstet efter att ha sugit flaska. Så för oss var det inga problem. Har de lärt sig suga på bröstet ska det inte vara några problem med flaska om barnet tar flaskan. Medela har en flaska där sugpipen liknar bröstvårtan. Vi köpte en flaska på apoteket dr Brown´s som tar bort luft när de suger och den tycker vi är bra. Man får testa. Hoppas du fått lite tips :)
Maria: Du glömde din handduk här hos mig förra fikan, men jag tar med den nästa gång vi ses. Vad skönt att Emmy är lite lugnare nu, det är så hjärtskärande när de inte går att tröstas. Vi använde sempers förut, men som sagt fick han ont i magen av den. Nan spottade han ut och vägrade äta och nu äter han mjölkfri nutramigen. Detta är inget man ska ge om man inte fått rekommenderat från BVC. Det är väldigt smidigt med det färdigblandade tillägget för man behöver inte planera så långt i förväg. Jag köpte en handpump som jag tar med mig när jag åker iväg om det skulle spänna är det bara att pumpa ut lite.