• Bunny81

Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011

Denna tråd blir en fortsättning på tråden "Gravid i Borås", eftersom ts inte var aktiv i tråden... Tänkte att det kunde vara kul med en mer ordnad grupp med tjejer i och i närheten av Borås som ska ha bebis i höst/vinter! Kan vara kul att lära känna varandra lite bättre och kanske träffas lite då och då! Som gravid har man ju tusen frågor och funderingar... Då kan det vara bra att ha likasinnade att dela det med Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 22:59
    Här kommer länken till bf-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52935302.html
  • Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011
  • Maria A 78

Hej! Hur går det med amningen för dig Katarina? Blir det något bättre?

Inga större planer för helgen. Idag ska vi till mamma och greja med hennes bil, den ska besiktas så vi lovade att kolla över den innan. Är sugen att gå på bio, det kanske blir imorgon. Nån som kan tipsa om någon bra film som är uppe nu?

Ha en trevlig helg!

• K79

Åh, tack! Vad skönt att höra :) Man undrar ju när de låter så..

SM2010 & Maria: Ja, verkligen skönt att vara hemma :)
    Amningen går bättre, men vi har en del kvar att lära helt klart. Att få ordning på armarna som är överallt är inte helt lätt tycker jag.
    Oftast kör jag en kort stund med amningsnapp först så han skall få tag/fatta, men ibland funkar det utan också. Mest att det är bekvämt och går snabbare med amningsnapp först. Speciellt när han måste ha mat NU, då blir han lite desperat.

Nu är nästan mitt problem att jag tycker han borde äta lite oftare annars känns det som att mjölken kommer att ta slut, och det känns ju surt när man kämpat så. Ibland vaknar han av sig själv efter 3.5 h, men ibland kan vi få väcka honom efter 4-5 h. Och sen äter han ca 10 min innan han hinner somna. Då försöker vi få igång honom igen för att han skall äta mer. Ibland blir det max 5 min på andra bröstet. Ibland inget. Så ja, undra hur länge mjölken kommer finnas kvar.. :S
    Hur ofta och länge äter era små? Äter de från båda brösten varje gång?

Emma: Skönt att höra att du med kände så, då finns det hopp :) För det känns verkligen som man aldrig kommer att komma ut!

Carina: Milo kan ju vara jobbig med att ta bröstet också. Nu är ju du lite före så det är nog inte samma problem. Men när han verkligen verkligen är hungrig är det svårt, och då trycker jag ut lite på en tesked och ger honom det tills han lugnat ner sig lite, sen brukar det gå bättre. Flaska har vi inte vågat oss på än!

Melodifestivalen ikväll! Den får vi kolla på då :) Jag har verkligen noll koll på precis allt!

Låter som go helg för er alla, härligt =)

• shopgirl80

Majsan: Jag har hört att svinalängorna ska vara bra.

Katta: Ang. ont i ryggen efter amning. Det hade jag oxå, ända till jag började liggamma på nätterna. På dagtid har jag en amningskudde. Väldigt skönt stöd för då behöver inte jag anstränga mig för att hålla upp honom. På nätterna använde jag inte den utan satt i sängen i en ganska illa ställning. Jag fick jätteont i framför allt bröstryggen, men det försvann när jag började liggamma.

Sen är det praktiskt i fall man är trött. Vi har somnat så flera gånger å jag vaknar ett par timmar senare å då ligger William fortfarande med bröstet i minnen å sover som en prins

• Maria A 78

Katarina: Emmy äter också bara 10 minuter åt gången, och bara från ett bröst. På bb tyckte de att det var för kort tid men det verkar som att hon suger så pass bra så att det räcker, för hon har ju hela tiden gått upp ordentligt i vikt. Hon äter dock lite tätare än Milo, 2-3 timmar emellan brukar det vara. Jag har inte haft några problem med att mjölken ska ta slut i alla fall.

Sen måste jag hålla med om Emmas tips för att slippa ryggontet, hade också det problemet innan. Nu ligger jag ner och ammar på natten och ibland även på dagen, och har en amningskudde de gånger jag sitter upp. Känner däremot att jag börjar få ont i svanken, beror nog på allt bärande av den lilla klumpen...

Tack för bio-tipset Emma!

• Carina7907

Hej!

William har varit lite rasslig i halsen och täppt i näsan de sista dagarna det var därför han inte ville ha mat antagligen. Vi var uppe på sjukhuset igår och kollade upp honom då han inte kan ta riktiga andetag. Jag försökte med koksalt och nezeril först hemma men det gick inget bra. Han vrålsnarkar när han sover och håller upp med andningen så jag var livrädd att han inte fick luft. Eftersom han inte hade feber gjorde de inget åt det utan vi ska fortsätta med koksalt och nezeril ett tag och kolla febern. Man blir orolig.

Idag är det melodifestival och jag är verkligen en äkta schlagernörd och skäms inte för det.Glad För två år sedan köade jag utanför turistbyrån 2 h för att få biljetter till finalen i globen och det var det värt. Tyvärr var det Marlena Ernman som vann det året inte min favorit, men känslan att vara på plats där räckte för mig.

Katarina: William äter ca 5-10 min på ena sidan (där finns inte så mycket) och sedan 15-25 min på andra sida.
    Har börjat att ge tillägg en gång per kväll eftersom det inte fyller på sig lika mycket då som han vill ha. På kvällen kan mjölken vara tunnare och mindre nåt som bvc sköterskan missade att säga till mig
    Det är olika för alla hur lång tid de äter och en del suger så bra att det räcker med 5-10 min andra (som william) behöver längre tid.

• Carina7907

Hej!

Kul helg med melodifestival och allt. Tyckte att båda låtarna var värda att gå vidare.
    Ser inte så kul ut ute idag, dimma och regn. Det blir dystert nu när snön nästan är borta.
    Nån som ska hitta på något roligt denna veckan?

• Svarvis

Jag längtar faktiskt till våren. Det är ovanligt för att vara mig, jag brukar älska vintern. Å' det gör jag väl fortfarande, men nu är jag trött på att inte kunna ut o gå "på riktigt". Här ute i "halvskogen" är det så isigt fortfarande, längtar tills det försvunnit så jag, Joel o vovven kan ge oss ut på långpromenader!

I veckan blir det BVC, en tur till Göteborg för bl.a. optikerbesök (har inte bytt till nån här än) samt besök av en kompis som snart ska få bebis hon oxå. Sen måste jag städa oxå, har skjutit lite på det... Flört

• Carina7907

Kristina: Hur gick det på BVC idag? Skrek hon mycket? Vi har spruta om 2 veckor,ser inte fram emot det för jag avskyr sprutor själv. Det är bättre att han får den och klarar sjukdomarna bättre. Hörde du något om BVC-gruppen om vi kommer i samma?

Idag skrek william så att rösten försvann, försökte göra allt jag kunde men han ville inte tystna. Jag gick ut till slut och då tystnade han efter 5 min. När vi sedan kom in vaknade han igen och var hungrig eller törstig, inte konstigt efter det skriket. Tyvärr nekar han vänster bröst andra dagen i rad, förstår inte! Jag gav tillägg nu i eftermiddag och han var mycket nöjdare än med bröstet. Det är ett dilemma.

Såg någon Solsidan igår? Där fick vi lite mer tips om amning! Värma brösten i ugnsluckanGlad
    Som tur är har vi inga sådana föräldrar som propsar på amning. Går det så går det annars är det inte hela världen. Jag gillar iallafall detta program skarpt.

• kicki8210

carina : första sprutan gnällde hon bara lite efter, andra sprutan skrek hon jättemycke av men gick att lugna henne rätt fort. fast hon känns rätt trött efter dom hon har sovit sen 12  till lite över 4.

min bvc grupp börjar i mars de beror vist på vem man går hos. jag kunnde fått gå i ingers grupp men dom tiderna passar inte riktigt oss de krockar med tider uppe på ortopeden mm

ja solsidan är riktigt kul

• Svarvis
    Precis hemkommen från BVC, Joel e' fyra veckor idag. Shit vad tiden går fort! Förvånad

Han hade inte gått upp så jättebra denna veckan, så nu ska jag se till att amma honom var tredje timme. Det var ingen fara, han hade ju ändå gått upp lite, men borde varit lite mer...

Blev även rekomenderad att testa Semper magdroppar, då han ibland är lite gasig i magen. Så nu ska här "droppas" för fullt, både magdroppar o d-droppar... Glad
Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011