• Bunny81

Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011

Denna tråd blir en fortsättning på tråden "Gravid i Borås", eftersom ts inte var aktiv i tråden... Tänkte att det kunde vara kul med en mer ordnad grupp med tjejer i och i närheten av Borås som ska ha bebis i höst/vinter! Kan vara kul att lära känna varandra lite bättre och kanske träffas lite då och då! Som gravid har man ju tusen frågor och funderingar... Då kan det vara bra att ha likasinnade att dela det med Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 22:59
    Här kommer länken till bf-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52935302.html
  • Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011
  • Svarvis

Grattis Katarina!! Underbart med bebis, eller hur?!

• bamse10
    K79 skrev 2011-01-27 14:42:27 följande:
    Hej!

Nu har jag vaknat till liv igen!

Vår Milo föddes i fredags, vilken fantastisk känsla att ha honom här!
    Vi kom hem från BB igår kväll. Alltid skönt att vara hemma även om det  var väldigt bekvämt att leva i en liten bubbla på BB tyckte jag...
    Amningen funkar, men sådär - det tar sån tiiiid innan vi får till det.. Gäller att ha tålamod helt klart.. !
    Ibland känns det bara som "nä, nu skiter vi i detta" samtidigt som det känns som man vill fortsätta när man ändå börjat.. Vi får väl se hur det blir.

Vad många ni verkar bli att fika, kul =)
    Skall bli kul när man får ordning så man kan ta sig ut och ta hem besök. 

Maria: Vad härligt att ni fick ett fint avsked av din pappa :)

Emma: Gött att William växer så det knakar! Alltid bra om det finns lite att ta av ifall de blir sjuka eller nåt.

Camilla: Shit vad jobbigt det låter. Hoppas verkligen det ändrar sig snart för er. Måste vara väldigt påfrestande.

Carina: Låter ju mysigt helt klart!
    Grattis!
  • Maria A 78

Grattis igen Katarina! Hur stor var er kille? Vilket fint namn han får :) Ha det så bra och mys ordentligt därhemma med honom. Många kramar!

• K79

Tack =)

Carina: Vad var det för problem du hade med amningen? Du kanske sagt det men minnet är kort..

SM2010: Ja, verkligen underbart =)

Maria: tack :) Han vägde 3910 och var 50 cm så tur att jag inte gick över mer!

• tindratindra

Grattis Katarina! Njut ordentligt av er lilla prins!! Amningen är nog alltid jobbig i början. Det tar nog ca 2-3 veckor innan det funkar bra! Jag kämpade i tre veckor men då hade det fortfarande inte blivit bättre så då gav jag upp! Maria: förstår att det måste vara en stor sorg med din pappa. Svårt med alla känslor mitt i all glädje med Emmy kan jag tänka mig... Och så jobbigt att se sin mamma ledsen! Usch :( vi tänker på dig jag och Juni!! Ni behöver inte ta med något hit, vi fixar fika! Vilken tid passar era små bäst? Blir väl som vanligt inga radbyten när jag skriver från iphonen... Hoppas ni kan läsa ändå!

www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • Carina7907

Problemet var först att william hade kort tungband, vilket de klippte, så han fick inte in tungan under bröstvårtan.
    Han gapade och när bröstet kom intill stängde han munnen. Vi fick börja med amningsnapp på bröstvårtan så att det blev en spetsig topp att suga på sedan använde jag en spruta med mjölk och sprutade in i munnen på honom när han försökte ta tag för att han skulle förstå att det var därifrån mjölken kom. Det kunde ta 15-30 min innan han tog tag första gången och släppte sedan kort därpå. Jag pumpade och gav i flaska de flesta gånger på dagen och speciellt på natten annars kunde en matning ta 2h. Men jag gav inte upp tillslut sög han bra på amningsnappen. Problemet då var att jag ändå var tvungen att pumpa efteråt, eftersom det inte tömmer riktigt annars.
    Jag ringde amningsmottagningen efter 2 veckor efter råd av BVC sköterskan och fick jättebra hjälp. Vissa justeringar hur jag höll han och vips så kunde han suga direkt ifrån bröstet och jag slapp pumpen. De var väldigt intresserade av hur det gick och ringde mig flera gånger efteråt för att höra hur det gick. Sånt är man inte van vid inom sjukvården idag.

Jag använder också en bröstvårte- luftare som finns att köpa på apoteket och har aldrig såriga bröst. Den gör att vårtgården förstoras och det är lättare för honom att få tag direkt, förut var den tillplattad av bh:n och det tog ett tag innan han fick tag.
    Det verkar som att du har fått en bra start ändå det är glädjande:) Det tar mycket på krafterna i början så vila så mycket du kan när du har hjälp hemma.
    Nu ska jag försöka söva william, han har halva ögonlocken nere och sover kanske inom kort eller inte vi får se.

• K79

pust.... nu ger jag snart upp amningen känns det som.. fast vill inte riktigt när jag ändå börjat..
    Ibland går det hur bra som helst, men ibland är det bara så jäkla jobbigt. Han ligger o åmar sig och gapar inte tillräckligt stort så blir inget bra grepp.

Har ni några tips?

Ibland tänker jag att jag skall pumpa, men är livrädd för att få mjölkstockning.. orkar inte med att ha mer ont.
    Och om man ger flaska - kan det inte bli svårare för han att få ordning på amningen då?

• anciola
    K79 skrev 2011-01-29 13:24:39 följande:
    pust.... nu ger jag snart upp amningen känns det som.. fast vill inte riktigt när jag ändå börjat..
    Ibland går det hur bra som helst, men ibland är det bara så jäkla jobbigt. Han ligger o åmar sig och gapar inte tillräckligt stort så blir inget bra grepp.

Har ni några tips?

Ibland tänker jag att jag skall pumpa, men är livrädd för att få mjölkstockning.. orkar inte med att ha mer ont.
    Och om man ger flaska - kan det inte bli svårare för han att få ordning på amningen då?
    Hej

Känner igen det där med amningsproblemet. Under de 3 första veckorna av min lilla elliotts liv upplevde jag just amningen som helvetet på jorden. Hade stora sår på brösten och varje amningstillfälle var en evig plåga. Men jag lyckades hålla ut, och det är jag ganska glad för nu. Mysigt och smidigt att amma.

Men under den treveckorsperioden testade jag det mesta. Min räddning var amningsnappen. Använde den tills brösten läkt, och sen tog jag bort den och Elliott hade inga problem att anpassa sig. Kändes som att med nappen fick han bättre tag eftersom den är större än bröstvårtan.

Dock har vi gett honom ett mål ersättning per dag sen han var nyfödd, så flaskan funkar lika bra som bröstet. Det gör att jag kan bytas mot pappa ibland när man vill ha liten egentid.

Purelan är bra mot såriga bröst, hade på det jämt, och gick ofta runt med bar överkropp i lägenheten för att slippa friktion. undrar hur många grannar som trodde jag var nudist .

Vet att det gör ont, men det bör gå över.
    Men det viktigaste är att ha en glad mamma, så gör det som känns bäst.
Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011