K79 skrev 2011-01-29 13:24:39 följande:
pust.... nu ger jag snart upp amningen känns det som.. fast vill inte riktigt när jag ändå börjat..
Ibland går det hur bra som helst, men ibland är det bara så jäkla jobbigt. Han ligger o åmar sig och gapar inte tillräckligt stort så blir inget bra grepp.
Har ni några tips?
Ibland tänker jag att jag skall pumpa, men är livrädd för att få mjölkstockning.. orkar inte med att ha mer ont.
Och om man ger flaska - kan det inte bli svårare för han att få ordning på amningen då?
Hej
Känner igen det där med amningsproblemet. Under de 3 första veckorna av min lilla elliotts liv upplevde jag just amningen som helvetet på jorden. Hade stora sår på brösten och varje amningstillfälle var en evig plåga. Men jag lyckades hålla ut, och det är jag ganska glad för nu. Mysigt och smidigt att amma.
Men under den treveckorsperioden testade jag det mesta. Min räddning var amningsnappen. Använde den tills brösten läkt, och sen tog jag bort den och Elliott hade inga problem att anpassa sig. Kändes som att med nappen fick han bättre tag eftersom den är större än bröstvårtan.
Dock har vi gett honom ett mål ersättning per dag sen han var nyfödd, så flaskan funkar lika bra som bröstet. Det gör att jag kan bytas mot pappa ibland när man vill ha liten egentid.
Purelan är bra mot såriga bröst, hade på det jämt, och gick ofta runt med bar överkropp i lägenheten för att slippa friktion. undrar hur många grannar som trodde jag var nudist

.
Vet att det gör ont, men det bör gå över.
Men det viktigaste är att ha en glad mamma, så gör det som känns bäst.