a75nnna skrev 2010-07-02 12:57:46 följande:
Jag känner att dom som har en kapacitet att begå så oerhört omänskligt grymma brott inte är människor, jag vet inte vad dom är men människor är dom inte. På samma sätt som man inte kan göra om en ko till en häst så kan dom här "omänniskorna" göras om till människor. Dom ser ut som oss, pratar som oss men dom ÄR inte som oss. Därför vill jag inte att dom här sociopaterna ska få gå runt bland vanliga människor.
Nej, så kan man ju också se det. Men människor är djur och djur har dödat varandra i alla tider. Att vi inte gör det regelbundet är ju för att vi lärt oss att inte göra så. När vi bodde i grottor så tog ju männen vad de ville, när de ville. Idag kallar vi det våldtäkt.
Jag ser förmågan att döda som en del av den mänskliga naturen och ser inte att man är omänsklig för att man mördat någon. De personer som utsätter andra för grymhet/tortyr har ju en störd personlighet men de får ju sällan fängelse utan vård i stället. Att skjuta ner folk på gatan skulle jag inte beskriva som "oerhört omänsklig grymhet", men det är ändå fel för det bryter mot våra sociala koder. Vi kan inte ha ett samhälle där vi går runt och dödar varandra.
Sen tror jag att det är farligt att kalla Flink för spykopat och sociopat. Det finns inget som tyder på att han skulle vara något av detta. Han är bedömd som frisk, både vid brottet och nu.