• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:50:20 följande:
    Visst kan man känna så, att man önskar att en person som gjort hemska saker ska dö. Jag kan tänka så om Fritzel som låste in sin dotter i källaren och våldtog henne, om ett gäng personer i Afghanistan som begravde sin dotter levande i en grop med bakbundna händer för att hon pratat med en pojke osv. Men jag skiljer på den primitiva känslan och min medvetna logiska känsla som säger mig att jag inte vill leva i ett samhälle där människor slutar att vara människor för att de begått brott mot andra. Jag ser inte att det gör något alls för samhället eller offren att någon dör för sina brott. Det ger inte lindring i sorgen, utan skapar bara mer bitterhet.

Alla vi människor har förmågan att döda andra, vi måste bara bli tillräckligt skadade så kan det hända.

Om man vill prata om offren och deras familjer så tror jag mycket mer på medling och förlåtelse som kanske i slutänden är den enda som kan ge frid i själen.
    Jag känner att dom som har en kapacitet att begå så oerhört omänskligt grymma brott inte är människor, jag vet inte vad dom är men människor är dom inte. På samma sätt som man inte kan göra om en ko till en häst så kan dom här "omänniskorna" göras om till människor. Dom ser ut som oss, pratar som oss men dom ÄR inte som oss. Därför vill jag inte att dom här sociopaterna ska få gå runt bland vanliga människor.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 12:52:33 följande:
    Nej, visst är det så. Men om han fortsatt att stöka och bråka, försöka bryta sig ut och ge sig på andra interner så hade det ju visat att han inte var mogen eller lämplig att släppas ut. Men det faktum att han faktiskt har skött sig och även ångrar bittert det som hände tycker jag tyder på att han skulle kunna göra något av sitt liv.
    Vad ska han göra när han kommer ut, föreslår du?
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:57:46 följande:
    Jag känner att dom som har en kapacitet att begå så oerhört omänskligt grymma brott inte är människor, jag vet inte vad dom är men människor är dom inte. På samma sätt som man inte kan göra om en ko till en häst så kan dom här "omänniskorna" göras om till människor. Dom ser ut som oss, pratar som oss men dom ÄR inte som oss. Därför vill jag inte att dom här sociopaterna ska få gå runt bland vanliga människor.
    Nej, så kan man ju också se det. Men människor är djur och djur har dödat varandra i alla tider. Att vi inte gör det regelbundet är ju för att vi lärt oss att inte göra så. När vi bodde i grottor så tog ju männen vad de ville, när de ville. Idag kallar vi det våldtäkt.

Jag ser förmågan att döda som en del av den mänskliga naturen och ser inte att man är omänsklig för att man mördat någon. De personer som utsätter andra för grymhet/tortyr har ju en störd personlighet men de får ju sällan fängelse utan vård i stället. Att skjuta ner folk på gatan skulle jag inte beskriva som "oerhört omänsklig grymhet", men det är ändå fel för det bryter mot våra sociala koder. Vi kan inte ha ett samhälle där vi går runt och dödar varandra.

Sen tror jag att det är farligt att kalla Flink för spykopat och sociopat. Det finns inget som tyder på att han skulle vara något av detta. Han är bedömd som frisk, både vid brottet och nu.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:57:46 följande:
    De är SJUKA men i huvudet istället för i övriga kroppen. Nej, helt lös vet jag inte om man ska släppa honom. Men jag är emot fängelse för de som begår våldsbrott. De är inte friska o ska ha vård. Efter vården möjligtvis en kort tid i fängelse.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:10:52 följande:
    Vad ska han göra när han kommer ut, föreslår du?
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Och hur ska han kunna få jobb när han inte kan redovisa vad han gjort de senast 14 åren? Tror du folk vågar lyssna på föredrag av honom? Har svårt att tro att han får något bra liv i frihet.
  • Isprinsessan och grodprinsen
    Drake skrev 2010-07-02 11:57:24 följande:
    Mattias Flink dömdes ju 1994 och har alltså idag suttit 16 år i fängelse. Han vill inte släppas fri nu, han vill ha sitt straff tidsbestämt och det tycker inte jag är orimligt.

När han dödade dessa människor så var han kraftigt påverkad av alkohol och mådde väldigt dåligt. Jag tror inte han är samma person idag. Om man tycker att han ska ruttna bort eller inte, beror nog på hur man ser på straffet. Varför straffar man? Är det för att lära personen en läxa? Skydda samhället? Eller hämnas?
    Kunde inte ha sagt det bättre. Håller med fullständigt.
  • Sublime

Förmågan att döda finns väl hos alla, men det är ju stor skillnad på OM/VARFÖR man gör det. Dom som njuter och fantiserar om det anser jag helt enkelt inte vara människor. Djur dödar väl nästan alltid pga självbevarelsedrift? 
    Jag anser att skjuta ner 7 människor är en oerhörd grymhet, det är väl något av det grymmaste som finns? Hade dom här 7 personerna varit 5 år, hade det då för dig räknats som ett oerhört grymt brott? 

• Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:19:42 följande:
    Förmågan att döda finns väl hos alla, men det är ju stor skillnad på OM/VARFÖR man gör det. Dom som njuter och fantiserar om det anser jag helt enkelt inte vara människor. Djur dödar väl nästan alltid pga självbevarelsedrift? 
    Jag anser att skjuta ner 7 människor är en oerhörd grymhet, det är väl något av det grymmaste som finns? Hade dom här 7 personerna varit 5 år, hade det då för dig räknats som ett oerhört grymt brott? 
    Människor kan också döda av självbevarelsedrift.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:15:46 följande:
    Och hur ska han kunna få jobb när han inte kan redovisa vad han gjort de senast 14 åren? Tror du folk vågar lyssna på föredrag av honom? Har svårt att tro att han får något bra liv i frihet.
    Jag tror definitivt att folk skulle gå och lyssna på föredrag från "Sveriges värsta massmördare". Varför skulle man vara rädd för att gå dit?

Sen om han kan få jobb eller inte visar sig väl. Vem har sagt att han ska jobba som topp-ingenjör eller ekonom på något multinationellt företag? Han kanske nöjer sig med att städa toaletter eller sitta i kassan på ICA.

Och tror du inte att ett "dåligt" liv i frihet är bättre än ett liv i fångenskap?
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?