• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:20:56 följande:
    Jag tror definitivt att folk skulle gå och lyssna på föredrag från "Sveriges värsta massmördare". Varför skulle man vara rädd för att gå dit?

Sen om han kan få jobb eller inte visar sig väl. Vem har sagt att han ska jobba som topp-ingenjör eller ekonom på något multinationellt företag? Han kanske nöjer sig med att städa toaletter eller sitta i kassan på ICA.

Och tror du inte att ett "dåligt" liv i frihet är bättre än ett liv i fångenskap?
    Jag är inte så säker på att ett dåligt liv i frihet är bättre än att sitta inne. Tror också att många skulle va rädda eller äcklade av att höra honom föreläsa. Tror inte ens att ICA eller städbolag anställer honom.
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:19:42 följande:
    Förmågan att döda finns väl hos alla, men det är ju stor skillnad på OM/VARFÖR man gör det. Dom som njuter och fantiserar om det anser jag helt enkelt inte vara människor. Djur dödar väl nästan alltid pga självbevarelsedrift? 
    Jag anser att skjuta ner 7 människor är en oerhörd grymhet, det är väl något av det grymmaste som finns? Hade dom här 7 personerna varit 5 år, hade det då för dig räknats som ett oerhört grymt brott? 
    Nej, jag hade inte sett annorlunda på brottet om offren var barn. Ofattbar grymhet för mig är när offren lider under längre tid, har dödsångest och/eller kraftig smärta. Dessa offer dog innan de knappt hann förstå vad som hände. Ena sekunden var de på väg till jobbet, nästa var de döda. Det gör det inte rätt att döda dem, men det är inte det grymmaste brott man kan tänka sig i mina ögon.

Mattias Flink hade inte planerat detta brott, inte heller fantiserade han om att döda dem eller njöt av att göra det. Han gjorde det för att han tappade kontrollen över sig själv och agerade utan att tänka.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:22:54 följande:
    Jag är inte så säker på att ett dåligt liv i frihet är bättre än att sitta inne. Tror också att många skulle va rädda eller äcklade av att höra honom föreläsa. Tror inte ens att ICA eller städbolag anställer honom.
    Varken du eller jag vet med säkerhet hur arbetssituationen för Flink skulle se ut om han blev frigiven, så det känns lite onödigt att hänga upp hela diskussionen på det. Detta handlar ju inte främst om han kan få jobb eller inte, utan om han borde släppas ur fängelset oavsett vad han väljer att göra.
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Jag undrar om det finns något land som vill ta emot honom. Varför ska han få en chans att börja om och jag hoppas att han inte kommer till Irland i så fall. Har han skjutit ner 7 människor EN gång så vet man ju att han KAN och vem är det som säger att han inte blir olyckligt kär igen? Då är det ju lätt att ta till flaskan och vapen är ju inte det svåraste att få tag på. Jag tycker INTE att han ska få den chansen att göra om det och skulle svenskarna bestämma sig för att ge honom en chans till då är väl det också svenskarna som ska få leva med konsekvenserna av det ifall han gör om det?
  • MyStyle

Jag har inte läst hela tråden.
    Jag tycker inte att han suttit inne tillräckligt länge. Överlag är fängelsestraffen för lindriga i detta landet, åtminstone för våldsbrott.
    Alla pedofiler, barnmisshandlare, mördare, våldtäcktsmän m.fl m.fl är inte anpassade att gå lösa på våra gator. Att de dessutom sedan släpps ut utan att direkt uppsyn är bara ett återfall som väntar på att hända.

Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator  och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
    Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med  med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.

Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
    Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:26:38 följande:
    Jag undrar om det finns något land som vill ta emot honom. Varför ska han få en chans att börja om och jag hoppas att han inte kommer till Irland i så fall. Har han skjutit ner 7 människor EN gång så vet man ju att han KAN och vem är det som säger att han inte blir olyckligt kär igen? Då är det ju lätt att ta till flaskan och vapen är ju inte det svåraste att få tag på. Jag tycker INTE att han ska få den chansen att göra om det och skulle svenskarna bestämma sig för att ge honom en chans till då är väl det också svenskarna som ska få leva med konsekvenserna av det ifall han gör om det?
    Varför skulle inte ett annat land ta emot en fri människa som har avtjänat sitt straff? Irland har dessutom långt många fler mördare än Sverige och mycket sämre bakgrundskontroller än Sverige så jag tror han skulle kunna skapa sig ett bra liv där.

Vad grundar du dina åsikter om hans återfallsrisk på?

Det handlar inte bara om att han var olyckligt kär, utan om att han var 24 år, hade alkoholproblem och mådde dåligt i kombination med att tjejen gjorde slut. Det är alltså inte så enkelt som att säga att det kommer att hända igen om han blir olyckligt kär. Och om man har den åsikten, varför ska någonsin någon släppas ur fängelse? Alla är ju möjliga återfallsförbrytare i så fall.
  • Drake
    MyStyle skrev 2010-07-02 13:30:46 följande:
    Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator  och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
    Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med  med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.

Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
    Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.
    Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.

Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?

Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
  • Sublime
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:20:55 följande:
    Människor kan också döda av självbevarelsedrift.
    Så klart dom gör, det är ju då man kanske förtjänar en andra chans eftersom det då inte är något dom gjort av ren grymhet
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:35:30 följande:
    Så klart dom gör, det är ju då man kanske förtjänar en andra chans eftersom det då inte är något dom gjort av ren grymhet
    Svårt att bevisa om det var självbevarelsedrift dock.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:33:31 följande:
    Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.

Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?

Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
    Han kan bli igenkänd trots namnbyte. Är Flink inte farlig? Glömde du vad han satt inner för? Risken är betydligt större att han mördar igen än att ostraffade gör det.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?