Jag har inte läst hela tråden.
Jag tycker inte att han suttit inne tillräckligt länge. Överlag är fängelsestraffen för lindriga i detta landet, åtminstone för våldsbrott.
Alla pedofiler, barnmisshandlare, mördare, våldtäcktsmän m.fl m.fl är inte anpassade att gå lösa på våra gator. Att de dessutom sedan släpps ut utan att direkt uppsyn är bara ett återfall som väntar på att hända.
Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.
Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.
Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.