Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • eeeee
    trollbottom skrev 2010-07-06 16:47:55 följande:
    Jag förstår inte varför så många verkar tro att man önskar sig en flicka bara för att ens son har klänning. Vart kommer det ifrån? Det är ju bara löjligt

Och varför är det så många som tycker det är okej hemma men inte ute? Blir det inte något dolt och lite fult då? Tabubelagt nästan, så tänker jag.

Och om man tror att ens barn blir mobbat pga ett klädesplagg bör man nog se över hur man fostrar sina barn. Mobbing sker förvisso för inga orsaker alls och är aldrig okej. Men jag försöker i alla fall fostra mitt barn till att ha respekt för andra oavsett hur de ser ut och hur de är.
    exakt. och bara för att jag klär fyraårigatjejen i kläder som är köpta på killavdelningen eftersom dom oftast är mer lekvänliga och för att hon har kort hår, för att hon heltenkelt har dom generna - hon får inte långt hår - än. så verkar folk tro att man önskar sig en son bara för det. så är det verkligen inte! sjukt.
  • Pigeon

ts, om din son skulle ändra smak och bara vilja ha "coola" kläder typ serietryck, svart, skinnjacka osv, skulle han få det då?
    Min son är just nu i en sån fas, han fyller snart 7. Allt som inte är "coolt" enligt honom vägrar han, i alla fall om han ska till skolan.

• trollbottom

Varför är det okej för en tjej att vara klä sig "grabbigt" men inte för en kille att klä sig "tjejigt"?

• IngenVet

Min allra första tanke skulle nog bara att det var en liten flicka i prinsessklänning - Efterssom man sällan ser små killar i klänning.

Min andra tanke hade varit att jag hade gjort likadant om jag hade en son som så gärna ville ha en klänning.

Men jag hade inte skickat iväg killen till tex. dagis eller på kalas i klänningen efterssom han är för liten för att förstå vad det innebär social sett.
    Sen märker man ju om det är så att barnet BARA vill ha flickkläder på sig och då får man ju anpassa sig efter det med tanke på transexualitet osv.
    Men antagligen är det bara en slags utklädnad han är ute efter..

• Bedan
    trollbottom skrev 2010-07-06 19:59:44 följande:
    Varför är det okej för en tjej att vara klä sig "grabbigt" men inte för en kille att klä sig "tjejigt"?
    För att det är bra att vara pojke men dåligt att vara flicka. Så måste det ju vara iallafall för vad finns det annars för anledning? Pojkflicka = coolt, då är man nästan som en uppgradering av flicka, nästan lika bra som en POJKE. Flickig pojke = gråtmild, mesig, homofil.
  • Bambiblogg
    Pigeon skrev 2010-07-06 17:36:12 följande:
    Jag skrev "Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig". Klänning på pojke går bort av den första anledningen... Jag tycker det är snyggt på en tjej, men inte på en kille. Sannolikt pga att modet är som det är, som jag skrev. Samma som med brunt för några år sen.   Kommer det ett killklänningsmode kan mitt synsätt helt klart ändras.

Nej, klänning är inte utklädningskläder. Där faller det in under kategorin "andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i."
    Varför är en klänning snyggare på en flicka än på en pojke? Matchar den snippan bättre eller...?
  • Pigeon
    Bambiblogg skrev 2010-07-06 20:09:53 följande:
    Varför är en klänning snyggare på en flicka än på en pojke? Matchar den snippan bättre eller...?
    Om du läser igen vad jag skrev ser du att jag svarade på den frågan.
  • SCSI

Åh, jag skulle bli glad hela dan om jag såg en pojke i en sån klänning, faktiskt! Inte så mycket för att det är nåt speciellt med killar i klänning (även om jag är rätt svag för vuxna män i snyggt skurna  kjolar, men det är en annan fråga) utan för att det är tillräckligt "avvikande" för att vara ett tecken på att grabben har föräldrar som inte prackar på honom en massa onödiga fördomar utan ser till hans egna önskemål.
    Det är fint, det!

• Bambiblogg

Varför säger alla att det är okej att ha klänning hemma (för en pojke)? Då fortsätter ni bara att uppmuntra normen att klänning är till för tjejer eftersom man aldrig ser något annat?

• ondar

Jag hade gjort som du. Vill han ha en klänning så vill han:). Det säger ju inget mer om honom än att han är en helt normal grabb för sin ålder.
    Det är vi vuxna som ger barn fördomar och delar in dem i fack. Jag vill inte bli en förälder som gör det med mina. Mina ska så långt det är möjligt tillåtas att ha sitt sinne öppet och själva bilda en uppfattning.
    Sen påverkar alltid samhället barnen, så är det ju men att låta barnen välja sina kläder själva är ett bra steg mot det jag vill uppnå med mina. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Pojke i klänning